Europese Tesla Model Y wordt moderner (en degelijker?) dan Amerikaanse versie

0

Op de Amerikaanse thuismarkt van Tesla is de Model Y al sinds dit jaar te koop. Wij moeten voor de levering van de eerste exemplaren tot eind 2021 wachten. Die 18 maanden verschil gebruikt Tesla om ons een verbeterde versie van de Model Y te gunnen. Want onophoudelijke innovatie is nou eenmaal het wezenskenmerk van het bedrijf van Elon Musk.

De versie van de Tesla Model Y die wij vanaf eind 2021 gereserveerd krijgen, wordt wezenlijk anders dan de Amerikaanse editie. Dat is door Musk persoonlijk aangekondigd. De in Duitsland te produceren editie zal uiterlijk niet van de Amerikaanse versie verschillen, maar wel op het gebied van techniek. Wij krijgen namelijk een Model Y met batterijcellen in ‘4680’ vorm. Die werden vorige maand gepresenteerd tijdens de zogeheten Battery Day. Het ‘4680’ accupakket wordt op een andere manier geproduceerd en maakt bovendien deel uit van de dragende structuur van de Model Y.

Aangezien het gaat om een innovatie die zich nog niet bewezen heeft, brengt de productie van het ‘4680’ accupakket wel een hoger risico met zich mee. Dat wordt door Musk voor lief genomen. Het voordeel van het nieuwe batterijtype is dat de prijs mer kilowattuur ruwweg de helft lager ligt. Dat is de moeite waard en daarvoor wil Musk wel een gokje wagen. Indien er geen beren op de weg verschijnen, dan zal het ‘4680’ accupakket voor Tesla bij gaan dragen aan een hogere winstgevendheid. En zal Musk in staat zijn om zijn inmiddels veel besproken ‘25.000 dollar elektrische auto’ op de markt te brengen.

 

Bouwkwaliteit

Het is te hopen dat de in de Europese fabriek van Tesla te produceren exemplaren van de Model Y een betere bouwkwaliteit hebben dan de Amerikaanse versie. Dat de personenwagens van het jonge automerk een abonnement hebben op kinderziektes, is publiekelijk bekend. Pioniers dienen immers zo veel ontwikkelingswerk te doen dat soms de klant gevraagd wordt om een deel voor zijn rekening te nemen. Toch zou je denken dat het langzaam maar zeker wel de goede kant op gaat met de bouwkwaliteit van Tesla. Het automerk is nu immers al zo’n 18 jaar bezig met het op grote schaal produceren van haar personenwagens. Niets is echter minder waar. De Model Y blijkt zoveel mankementen te vertonen dat het vermoeden bestaat dat hij te vroeg in de Verenigde Staten op de markt is gebracht (om de Ford Mustang Mach E de loef af te steken).

Een Amerikaanse Tesla klant haalde een paar dagen geleden zijn nieuwe Model Y op. Op de terugweg hoorden de inzittenden al wat windgeruis, maar alle ramen zaten dicht. Niet veel later vloog het glazen panorama dak van de Model Y af omdat Tesla vergeten had lijm te gebruiken. Althans, als je de verhalen mag geloven van de zoon van de betreffende klant die het voorval op internet meldde. Maar inmiddels zijn er talloze Model Y eigenaren van het eerste uur die klagen over lekkages en een slechte afwerking van het dak. Internet staat zelfs vol met video’s van kersverse Tesla eigenaren die een rondje om hun trotse bezit maken en alle productiefouten aanwijzen. Dat varieert van krassen in de lak tot carrosseriedelen die niet aansluiten, en van piepjes en kraakjes tot onderdelen die gewoon ontbreken. Enige tijd geleden liet een Model 3 eigenaar zelfs foto’s zien van het stuur van zijn auto dat onderweg losschoot.

Het is de hopen dat alle in Duitsland te bouwen exemplaren van de Model Y wel beschikken over de spreekwoordelijke gründlichkeit van onze oosterburen. Alhoewel, ook de bouwkwaliteit van de aldaar gebouwde Volkswagen ID.3 is niet best …

Reageren is niet mogelijk.