Exclusief: live presentatie Renault Arkana

0

Ons geduld wordt beloond. 2 jaar na zijn lancering in Rusland komt de Renault Arkana eindelijk onze kant op. Met de Kadjar heeft Renault weinig indruk gemaakt in het door de Volkswagen Tiguan en Nissan Qashqai gedomineerde segment, maar zal dat met deze nieuwe coupé-SUV anders zijn. Lees hier het verslag van de eerste ontmoeting.

Autointernationaal.nl had er vorig jaar al over bericht: de Arkana had grote kans om in Europa op de markt te worden gebracht. De lancering zou in de eerste helft van 2021 plaatsvinden. Als productielocatie werd Spanje genoemd. Daar laat Renault de Captur bouwen; een SUV model waarmee de Kadjar veel componenten deelt. De productielocatie bleek niet te kloppen (dat wordt Zuid Korea bij dochter Renault Samsung Motors), maar de rest wel. En dus wordt Renault het eerste volumemerk die een SUV-coupé in zijn gamma gaat opnemen. Een BMW X4 voor de gewone man. Renault kaapt hiermee de primeur weg voor de neus van Volkswagen, dat over een paar maanden een soortgelijke carrosserievariant van de Tiguan presenteert.

Hoewel de buitenkant erg die van de Russische versie lijkt, zijn er 2 belangrijke verschillen. Ten eerste maakt de Europese editie van de Kadjar gebruik van een moderner platform. Dit betekent dat de bodemplaat van de Duster is ingeruild voor de zogeheten CMF-B architectuur die wordt gebruikt voor de jongste Captur.

De andere wijziging betreft het dashboard dat sterk lijkt op de boordplank van de Captur. Dat was een goed idee van Renault aangezien deze SUV vandaag de dag wordt geprezen om zijn interieurpresentatie en kwaliteitsbeleving. We treffen in de Kadjar daarom een ​​10 inch digitaal instrumentarium aan, evenals een multimediascherm waarvan het formaat varieert van 7 tot 9,3 inch (afhankelijk van het uitrusting niveau). De verschillen tussen beide cockpits hebben betrekking op een paar details zoals 2 balken aan de boven- en onderkant van het dashboard.

Met een lengte van 4,57 meter kan de Arkana tussen de verouderende Kadjar en de Koléos worden gepositioneerd. Hij is namelijk 8 centimeter groter dan het eerste SUV type van Renault. van de diamant. Qua interieurruimte belooft de Arkana de beste waarden voor wat betreft de bewegingsvrijheid voor de benen van de achterpassagiers te hebben.

Voor de kofferbak claimt Renault een inhoud van 513 liter. De Arkana laat zien dat een SUV Coupé best praktisch kan zijn.

In R.S. Line uitvoering biedt de Kadjar een aantrekkelijker uiterlijk met specifieke bumpers. Voor de rest zal deze nieuwe SUV de stilistische codes van het merk overnemen. Concreet betekent dit dagverlichting in C vorm of achterlichten die de indruk wekken een LED strip te zijn. Het profiel is niet verwonderlijk dat van een coupémodel met een uitgesproken schuine achterzijde.

Zoek onder de motorkap geen dieselkrachtbron. Die zal jij er niet vinden. De Arkana zal alleen als hybride verkrijgbaar zijn. Daarbij kan er wel worden gekozen uit diverse smaken. Zo is er een E-Tech variant met 140 pk. De betreffende aandrijflijn is reeds bekend van de Clio en komt begin volgend jaar ook beschikbaar voor de Captur. Voor het eerst zijn er daarnaast 2 milde hybride versies van de 1.3 TCe 4 cilinder turbobenzinemotor met 140 pk of 160 pk.

Renault doet nog even een beroep op ons geduld. Wij zullen moeten wachten tot de eerste helft van 2021 voordat de Arkana op de markt komt. De prijzen zijn op dit moment uiteraard nog niet bekend, maar Autointernationaal.nl zal direct een indicatie van de tarieven publiceren zodra er meer gegevens over deze nieuwe Renault bekend zijn.

Reageren is niet mogelijk.