Ford legt productie Kuga PHEV tijdelijk stil

0

Ford heeft de productie en de levering van de Kuga PHEV in de pauze stand gezet. Oorzaak is het probleem met de batterijen set, waarover Autointernationaal.nl al eerder berichtte en waardoor brand kan ontstaan. Ford weet nog niet waardoor het mankement wordt veroorzaakt. Maar eigenaren van een Kuga PHEV wordt geadviseerd de batterij niet op te laden. In Nederland gaat het om ongeveer 900 exemplaren van de stekker hybride Ford.

Omdat het voor Ford vooralsnog gissen is naar de oorzaak van het batterij probleem, is de productie van de Kuga PHEV tot nader order stilgelegd. Een woordvoerder laat weten dat het oplossen van het mankement waarschijnlijk eerder een kwestie van maanden dan van weken is. Inmiddels is de de levering van de Kuga PHEV ook in Nederland gestaakt. Zolang het voor Ford niet duidelijk is waardoor het batterij probleem wordt veroorzaakt, is het zinloos om de stekker hybride SUV terug te roepen.

De Kuga PHEV kan wel blijven rijden, maar dan zonder dat de batterij mag worden opgeladen. Omdat dit een veel hoger benzineverbruik betekent dan met de stekker hybride techniek theoretisch mogelijk is, krijgen eigenaren van Ford ter compensatie een tankkaart ter waarde van 500 euro (alleen geldig bij BP stations) en een verlengde garantie tot 5 jaar en 100.000 km. Wanneer klanten deze uitgebreide garantie al bij de aankoop van de Kuga PHEV hadden aangeschaft, biedt de importeur een service contract van 3 jaar aan.

De Kuga PHEV is voor Ford in Europa een belangrijke auto om de Europese CO2 norm van 95 gram per kilometer te halen. Het model is een groot succes en in diverse landen marktleider in het segment voor stekker hybride auto’s. Ford zal dus zeker verkoopschade ondervinden door de productiestop. Bovendien bestaat het risico dat de Europese CO2 norm niet gehaald wordt. In dat geval kan Ford dus een boete verwachten. Maar doorgaan met de verkoop van auto’s die kampen met oververhitting, hetgeen kan resulteren in brandgevaar, is natuurlijk geen optie.

Hoewel dus nog niet duidelijk is hoe het probleem met de hoogvoltage accu van de Kuga PHEV wordt veroorzaakt, wordt vermoed dat de batterij hete gassen ventileert om druk te verminderen. Die zouden dan niet worden weggeleid van andere componenten (zoals onder andere de benzinetank en de brandstof leidingen), met als gevolg oververhitting, waardoor er brand is ontstaan. Volgens Ford doet het euvel zich alleen voor bij de exemplaren die vóór 25 juni zijn gebouwd. De importeur zegt dat de bezitters van een Kuga PHEV via een brief, per e-mail of via de Ford Pass-app op de hoogte worden gehouden.

 

Reageren is niet mogelijk.