Frankrijk maakt de verkoop van sportieve auto’s onmogelijk

0

In Frankrijk worden de duimschroeven bij de fabrikanten en importeurs van auto’s verder aangedraaid. De regering van Emmanuel Macron gaat volgend jaar krachtige modellen namelijk extra zwaar belasten.

Het gaat om auto’s die 184 gram CO2 per km of meer uitstoten. Doelwit lijken niet alleen sportwagens te zijn, maar ook krachtige SUV modellen. Tot de grote verliezers kunnen wij de Audi RS Q3 rekenen die zal worden getroffen door een extra belasting van iets meer dan 35.000 euro. De Nissan GT-R wordt zelfs belast met 40.000 euro, het nieuwe maximale bedrag. De overheidsmaatregelen zal er toe leiden dat autofabrikanten er min of meer toe gedwongen worden om bepaalde modellen die te veel CO2 uitstoten uit de handel te nemen.

Dit betekent echter niet dat de Fransman in 2021 helemaal geen krachtige auto meer zal kunnen kopen. Hij zal vanaf 1 januari zijn blik echter meer moeten richten op sportieve modellen met een aandrijflijn die gekenmerkt wordt door volledige of gedeeltelijke elektrificatie. Dergelijke techniek maakt het mogelijk om de CO2-uitstoot terug te brengen tot nul, of in ieder geval aanzienlijk te verminderen in het geval van plug-in hybride voertuigen. Peugeot heeft bijvoorbeeld onlangs zijn 508 PSE onthuld, die 360 ​​pk ontwikkelt en zijn emissiewaarde beperkt tot 46 gram per gereden kilometer. Natuurlijk zijn er ook bepaalde sportieve auto’s met een verbrandingsmotor die niet ‘onredelijk’ bestraft worden. Een speciale vermelding verdient in dit opzicht de Alpine A110, die het best goed doet met een ecologische boete van ‘slechts’ 1.276 euro.

Op dit moment rekent de Franse overheid voor een nieuwe auto maximaal 20.000 euro CO2-boete. Volgend jaar moeten autoconsumenten ook een (kleiner) bedrag gaan betalen voor personenwagens die 131 gram of meer uitstoten. Die drempel ligt nu op 138 gram CO2 per kilometer. Mensen die in de markt zijn voor een andere sportieve auto, gaan zich nu meer op de tweedehands markt oriënteren. Aldaar kan men ontkomen aan de valkuil van de CO2 boete. Er wordt gemeld dat het de laatste tijd duidelijk drukker is geworden op advertentiesites, met name websites die gespecialiseerd zijn in tweedehands sportwagens.

In 2022 loopt de zogeheten ‘pk boete’ in Frankrijk overigens op tot maximaal 50.000 euro. Dan zullen sportwagens van merken zoals Ferrari, Lamborghini of Porsche het nog moeilijker krijgen. Hetzelfde geldt voor de limousines van Bentley, Mercedes en Rolls-Royce. Het doel van de milieuheffing van de regering in Parijs is om de bonus-malus regeling zo aan te passen dat de aanschaf van de grootste brandstofverbruikers ontmoedigd wordt door de consument daar uitzonderlijk hoge bedragen voor neer te laten tellen. Het voorstel moet nog worden goedgekeurd door het Franse parlement.

Frankrijk, na Duitsland de grootste automarkt van Europa, kent al een zware malus voor grotere auto’s. Die heffing kan oplopen tot 20.000 euro. Maar dat vindt de steeds groener opererende regering van president Macron nog niet genoeg. Om vooral de luchtvervuiling in de steden verder tegen te gaan, moet straks voor krachtige auto’s dus nog veel meer worden betaald. Voor modellen met een uitstoot van 225 gram CO2/km gaat de belasting volgend jaar al omhoog naar 40.000 euro en in 2022 zoals gezegd naar 50.000 euro. Als doekje voor het bloeden zal de heffing nooit hoger zijn dan de helft van de aanschafprijs van de auto. Daarnaast wordt ook de grondslag waarboven een heffing gaat gelden verder verlaagd, waardoor er veel meer modellen onder te nieuwe regeling komen te vallen. In 2021 komt de limiet dus te liggen bij 131 gram.

Een van de getroffen auto’s is dus de Nissan GT-R. Deze fabrikant kondigde onlangs de opvolger van de 370Z aan: de ‘Z Proto’. Maar die aankomende coupé zal mede vanwege het ‘vijandige’ beleid van de Franse overheid niet in Europa op de markt worden gebracht. Fiat en Abarth zijn om deze reden reeds gestopt met de verkoop van de 124 Spider, net als Subaru met de WRX STI. Ford stopte de ontwikkeling van een nieuwe Focus RS en Cupra ziet geen brood in een Spaans gepeperde uitvoering van de Ibiza. De gemeenschappelijke noemer bij al deze besluiten: de Europese milieuregelgeving.

Autofabrikanten moeten, als zij zware boetes vanuit Brussel willen vermijden, hun gamma een steeds lagere gemiddelde CO2-uitstoot bezorgen. Deze verharding van de emissieregels zal de komende jaren verder versnellen. Dit voldongen feit is nauwelijks compatibel met sportieve modellen met alleen een benzinemotor onder de kap. Die hebben een relatief hoge CO2 uitstoot en zijn sowieso al matig onrendabel gezien hun lage verkoopvolume. De kans bestaat dat sportieve modellen gedoemd zijn om helemaal van de Europese automarkt te verdwijnen.

Fans van relatief betaalbare sportwagens gaan in Frankrijk vanaf volgend jaar in het bijzonder gestraft worden door de wijzigingen in de regelgeving. De prijs van de Ford Mustang GT zal per 1 januari namelijk verdubbelen en die van een Porsche 718 Boxster met minstens een derde hoger worden. Het lijkt er op dat de Franse regering van een mug een olifant maakt, want vorig jaar vertegenwoordigden coupés en cabrio’s samen slechts ongeveer 1 procent van de markt: de afzet bleef beperkt tot ongeveer 22.000 voertuigen, vergeleken met 840.000 SUV auto’s die in dezelfde periode in Frankrijk werden verkocht. Dit feit, gecombineerd met de wetenschap dat er met deze sportwagens veel minder gereden wordt dan met de genoemde SUV modellen, dan is hun impact op het milieu vrij klein. Hen strenger straffen is daarom meer symboolpolitiek dan een efficiënte milieumaatregel.

De Europese Unie biedt vrijstellingen voor fabrikanten met een zeer beperkte productie, zoals Donkervoort, dat minder dan 1.000 voertuigen per jaar assembleert. Men zou zich dus kunnen voorstellen dat er een speciaal regime wordt ingevoerd voor bepaalde voertuigcategorieën (en dus niet alleen voor specifieke merken), waardoor sportieve auto’s kunnen overleven. Maar helaas valt zoiets aan de horizon niet te bespeuren. De enige redding voor met name compacte sportieve auto’s is: elektrificatie. Een volledig emissievrije opvolger voor de Peugeot 208 GTi dus, of een Renault Zoé RS die het stokje over kan nemen van de Clio RS.

Maar deze machines, die vooralsnog geen realiteit zijn, zijn bestemd voor een heel andere klantenkring dan hun voorouders als de Peugeot 208 GTi en de Renault Clio RS, omdat zij, naast de zeer verschillende sensaties die ze bieden, zowel door hun type mechanica als door hun hogere gewicht, aanzienlijk duurder zullen worden, ondanks dat er in Frankrijk sprake is van een bonus op de aanschaf van bovengemiddeld zuinige / schone auto’s (maximaal 6.000 euro). Aan het begin van een nieuw automobieltijdperk ziet de horizon er dus somber uit voor ouderwetse compacte pretmachines.

 

Reageren is niet mogelijk.