Groot elektrisch rijbereik voor stekkerhybride Audi A4

0

Audi zal uiterlijk 2023 een nieuwe editie van de A4 presenteren. Het wordt de laatste generatie die leverbaar zal zijn met verbrandingsmotoren. Zijn opvolger, die voor 2031 op de rol staat, zal worden gebaseerd op het MEB onderstel dat inmiddels bekend is van de Volkswagen modellen ID.3 en ID.4.

De transitie naar elektrische aandrijving gaat bij de A4 geleidelijk. De modelreeks was vorig jaar goed voor 324.962 verkopen wereldwijd en al die klanten moet je respectvol behandelen. Bijvoorbeeld door hen niet verplicht elektrische aandrijving voor de schotelen. De nieuwe generatie A4 houdt het daarom bij stekker hybride techniek. Maar wel volgens een verbeterd concept zodat een emissievrij rij bereik van 100 kilometer mogelijk is.

Maar uiterlijk 2031 is het definitief gedaan met de verbrandingsmotoren voor de A4. En er is dan meer wat gaat veranderen: de nauwe verwantschap met de A5 modelreeks. Dit Audi type heeft de eer om de mogen promoveren tot de ‘PPE brigade’. Dat zijn de modellen die gebruik gaan maken van het premium platvorm voor elektrische auto’s dat momenteel samen met Porsche ontwikkeld wordt. Alle duurdere, lage modellen van Audi zullen hierop gebaseerd worden (de grote SUV types krijgen een ander onderstel).

De zevende generatie A4 wordt daarmee een stukje minder exclusief. Dat is een bewuste keuze van Audi, want wij hebben het hier tenslotte over een volume model. Dan ligt het met schaalvoordelen in gedachten ontwikkelde MEB onderstel als basis meer voor de hand dan een duur premium onderstel. De A4 behoort nu nog tot de ‘grote jongens’ van Audi vanwege de must om dit modeltype ook met V6 motoren aan te bieden. Die laten zich alleen in lengterichting inbouwen. Maar als straks de transitie naar elektrische aandrijving compleet is, dan is dat geen argument meer. En wordt de A4 een variatie op het Passat / Superb thema, zoals de A3 dat reeds op de Golf / Octavia is.

Reageren is niet mogelijk.