Lexus stopt met de verkoop van 3 modellen in Europa

0

Lexus gaat zijn Europese gamma verder uitdunnen. We wisten al dat de nieuwe IS niet voor ons bestemd is, maar nu worden ook de CT en de RC gesaneerd. Lexus wil zich meer richten op cross-overs en SUV modellen. Daar denkt het premium merk van Toyota in Europa beter zaken mee te kunnen doen.

Een grote verrassing is de verkoopstop van de CT, IS en RC op de Europese markt niet. De instapper van Lexus stamt uit 2012 en voor autobegrippen is een model  dan over zijn uiterste houdbaarheidsdatum heen, ondanks een facelift 3 jaar geleden. Hij wordt in technologisch opzicht afgetroefd door de Toyota Corolla en daarmee vervalt voor een belangrijk deel het argument voor een premium prijsstelling. Ooit was de CT behoorlijk populair in leasekringen, maar dat was in de periode toen een stekkerloze hybride auto nog in aanmerking kwam voor een lagere bijtelling. Wie nog een exemplaar van de instapper van Lexus wil bemachtigen, kan overigens bij Lexus aankloppen voor een uitvoering die toepasselijk ‘Ultimate Edition’ heet. Met 33.295 euro is die CT 200h versie even duur dan een kale BMW 118i, maar sportieve rijeigenschappen hoef je niet te verwachten.

De RC is een stuk jonger (want nog maar ruim anderhalf jaar te koop), maar de verkopen vallen zwaar tegen. In de eerste 8 maanden van dit jaar zijn er slechts 422 exemplaren van verkocht in Europa. Zijn donorauto, de uit 2013 stammende IS, opereerde vrijwel in dezelfde prijsklasse als de ES en die Lexus heeft al moeite genoeg om kopers te vinden. Een interne concurrent kunnen de Japanners dus missen als kiespijn. De sportieve RC F met ‘foute’ atmosferische V8 motor blijft overigens nog wel in de prijslijst van Lexus staan. Dat 457 pk sterke model is (net als de LS, die in de eerste 8 maanden slechts 58 klanten trok in Europa) een soort visitekaartje van de Toyota dochter en dan gelden andere criteria. Ook de LC lijkt puur voor de show in het assortiment te zitten.

Lexus gaat zich nu (vooral) focussen op de verkoop van SUV modellen in Europa. De UX is als instapper sinds kort ook leverbaar in een volledig elektrische uitvoering. Hij trekt samen met de NX en RX meer en meer de kar en het ziet er niet naar uit dat daar op korte termijn verandering in komt. Over de verkoop prestaties (of beter: het ontbreken daarvan) van de LS hebben wij het al gehad en voor de ES loopt het ook niet storm. Een hit zou wel de premium B segment SUV op basis van de Yaris Cross kunnen worden. Dat model, die wellicht BX gaat heten, komt in dezelfde prijsklasse als de nu gesaneerde CT te vallen.

Reageren is niet mogelijk.