Mercedes neemt groter belang in Aston Martin

0

Zet een Mini Hatch naast een Audi A1, een Range Rover Evoque naast een BMW X3 of een Bentley Flying Spur naast een Mercedes-Maybach en de conclusie is dat Britse autofabrikanten ‘iets’ kunnen waarvoor de Duitsers een te klinisch denkkader hebben. Onze oosterburen zijn zich daar van bewust. De Volkswagen Groep lijfde daarom Bentley in en BMW ontfermde zich over Rolls-Royce. Nu komt een derde Brits exclusief automerk in handen van de Duitsers: Aston Martin.

Toegegeven: “in handen van” is wat te stellig uitgedrukt want het gaan om een belang van (maximaal) 20 procent, maar toch. Aston Martin komt in ieder geval binnen de invloedssfeer van het Daimler concern. In dit kader is er een nieuwe strategische technologieovereenkomst gesloten en een uitgebreidere samenwerking aangekondigd. Daarbij krijgt Aston Martin toegang tot de de volgende generatie hybride en elektrische aandrijflijnen van Mercedes-Benz. Ook andere voertuigcomponenten en -systemen komen voor de Britten beschikbaar.

Toegang tot bovengenoemde technologieën zal worden verleend in ruil voor nieuwe Aston Martin aandelen die in de komende 3 jaar gefaseerd wordt uitgegeven voor een totale waarde van 286 miljoen Britse pond. Momenteel heeft Mercedes-Benz een belang van 2,6 procent in Aston Martin. Met de uit te geven nieuwe aandelen wordt dat vergroot tot maximaal 20,0 procent. Mercedes-Benz zegt niet voornemens te zijn zijn belang in Aston Martin verder te vergroten, maar dat werd ook gezegd toen het in 2013 voor 5 procent inkocht (als gevolg van de beursgang van Aston Martin in 2018 en diverse aanvullende financieringsrondes hebben de Duitsers nu een belang van 2,6 procent). De nieuwe aandelen worden in de periode tot 2023 in verschillende tranches verstrekt en is gekoppeld aan de vrijgave van diverse technologiepakketten.

“Er is momenteel al sprake van een succesvolle technologiesamenwerking met Aston Martin waar beide ondernemingen de vruchten van plukken”, aldus Wolf-Dieter Kurz, hoofd Productstrategie bij Mercedes-Benz Cars (foto). “Met deze nieuwe, uitgebreidere samenwerking kunnen wij Aston Martin toegang bieden tot nieuwe, geavanceerde technologieën en componenten, waaronder de volgende generatie hybride en elektrische aandrijfsystemen. De levering van deze technologieën zal tegen commerciële, marktconforme voorwaarden gebeuren. Wij kijken er naar uit om met Aston Martin te blijven samenwerken en wensen de onderneming heel veel succes in de volgende groeifase”.

In 2013 gingen Mercedes-Benz Cars en Aston Martin een strategische samenwerking aan voor de levering van V8 motoren van AMG en componenten voor de E/E (elektrische) architectuur. Een nieuw technologische injectie is zeer welkom omdat de DBX veel complimenten krijgt, behalve voor het infomediasysteem. Toepassing van de jongste installatie van Mercedes-Benz kan deze potentiële ‘deal breaker’ oplossen. De nieuwe motorendeal tussen Aston Martin en Mercedes loopt tot 2027 door. In dit kader blijven de Britten niet alleen de V8 motor van AMG gebruiken, maar krijgen zij ook toegang tot de stekker hybride en volledig elektrische aandrijflijnen van de Duitsers.

Met 20 procent van de aandelen trekt Mercedes niet aan de touwtjes bij Aston Martin. Dat doet geldschieter Lawrence Stroll (links op onderstaande foto) die zichzelf tot voorzitter van de Raad van Bestuur heeft benoemd. Deze miljardair zag al snel dat Aston Martin alleen kan overleven met een grote autofabrikant als partner. Daarom verving hij eerder dit jaar Andy Palmer als CEO door de van Mercedes-AMG afkomstige Tobias Moers (rechts op de foto). De ontwikkeling van een eigen platform voor elektrische auto’s (bedoeld voor het submerk Lagonda) werd direct stopgezet toen Stroll de macht kreeg. Hij wist dat hij hiervoor in de toekomst een beroep zou kunnen doen op Mercedes. Verstandig, want Aston Martin hield met én haar klassieke sportwagens én een SUV én een nieuwe generatie bolides met de motor midscheeps achter én (deels) elektrisch aangedreven modellen voor Lagonda wel erg veel ballen in de lucht. Zeker voor een autofabrikant die kampt met sterk gedaalde verkopen en als gevolg daarvan in de rode cijfers is beland.

Stroll zag dat dit te veel risico’s inhield en verlichtte het ‘takenpakket’ voor Aston Martin door een nieuwe samenwerkingsovereenkomst te sluiten met Mercedes. De eerste ‘liefdesbaby’ van dit partnerschap mogen wij eind 2021 verwachten, maar de echte “productexplosie” komt volgens Stroll in 2023. Daarbij gaat het om verschillende deels elektrische modellen oftewel (stekker hybride) auto’s. Er wordt in de wandelgangen ook gesproken over een kleinere SUV onder de DBX. Stroll wil dat Aston Martin over 4 jaar 20 tot 30 procent van zijn verkopen genereert met (stekker) hybride auto’s. Of de nieuwe participatie van Mercedes betekent dat de ontwikkeling van de 6 cilinder motor met hybride techniek, feitelijk een halve V12, wordt gestaakt, geeft Aston Martin niet aan. Vermoedelijk niet, want de aandrijflijn staat voor 2022 op de agenda, wanneer de Valhalla op de markt komt. Waarschijnlijk is Aston Martin al te ver met de ontwikkeling van de 6 cilinder motor om dit project zonder grote afschrijvingen te kunnen staken.

Pas in 2025 verwacht Aston Martin een volledig elektrisch model uit te brengen. Het doel is om tegen die tijd jaarlijks 10.000 auto’s aan de man te brengen. Iets dat Autointernationaal.nl heel goed mogelijk lijkt aangezien Aston Martin in 2019 afgerond 6.000 auto’s verkocht en de verkoop van de DBX pas dit jaar op gang komt. Daarvan willen de Britten op jaarbasis 5.000 exemplaren verkopen. Inclusief een kleinere SUV is 20.000 auto’s per jaar ook niet onrealistisch. Daarmee kan er een einde komen aan de eeuwige financiële problemen van Aston Martin. En kan Mercedes-Benz jaarlijks rekenen op een leuke winstuitkering. Toch is er niet alleen sprake van een financieel belang. Mercedes-Benz kan via Aston Martin klanten bereiken die nooit een alternatief uit eigen huis (een limousine of SUV van Maybach of een sportwagen van AMG) zouden kopen. Net als Bentley en Rolls-Royce ook een aanvulling zijn op het gamma van de Volkswagen Groep respectievelijk BMW.

 

Reageren is niet mogelijk.