Mercedes R-klasse maakt comeback als EQR

0

De Duitse premium autofabrikanten hebben het imago op designgebied nogal conservatief ingesteld te zijn. Met name tijdens de presentatie een model dat een facelift heeft ondergaan, valt een geeuw vaak niet te onderdrukken. Maar soms introduceren zij een auto die zijn tijd te ver vooruit is. Schoolvoorbeeld daarvan is de Audi A2. Maar ook was de autoconsument mentaal nog niet klaar voor (deels) elektrische aandrijving toen BMW de i3 en i8 introduceerde. En dient de Porsche 916 niet als een te vroeg geboren Porsche Cayman beschouwd te worden?

In dit rijtje hoort wellicht ook de Mercedes-Benz R klasse thuis. Dit uit 2005 stammende model is de geschiedenis ingegaan als een flop omdat de consument het carrosserie concept niet begreep: te duur om de MPV rol voor gezinnen op zich te kunnen nemen en niet stoer genoeg om als SUV door te kunnen gaan, ondanks dat vierwielaandrijving wel degelijk tot de optiemogelijkheden behoorde. Maar misschien was het wel een cross-over avant-la-lettre. Het muntje dat de kruising van een MPV met een SUV wel eens een heel vernuftige auto zou kunnen leveren, viel bij de autoconsument pas in 2007, toen Nissan de Qashqai introduceerde. Maar toen was de R klasse verkooptechnisch al afgeschreven.

Nu valt in de wandelgangen in Stuttgart te vernemen dat de R klasse een comeback maakt als EQR. Zijn verhoogde carrosserie is namelijk ideaal om in de wagenbodem een accupakket te plaatsen. En omdat de R klasse geen SUV schoenen hoeft te vullen, mag de carrosserie best relatief gestroomlijnd zijn met vlak staande ruiten. Met de EQC heeft Mercedes-Benz misschien al een voorzichtige stap in die richting gezet, maar anders dan de EQR biedt die elektrische cross-over niet de mogelijkheid van een derde rij stoelen. Voor de AMG divisie is de EQC bovendien een gepasseerd station vanwege de achterhaalde aandrijftechniek. Het gevolg is dat men in Affalterbach geen antwoord heeft op de S versie van de Audi e-Tron en dat steekt.

De EQR past uitstekend in het elektrische sub gamma van Mercedes dat op termijn (ook) de modellen EQA, EQB, EQC, EQE, EQG en EQS zal omvatten. Hij kan rekenen op een 105 kWh accupakket met 20 kWh overboost eigenschap. Dankzij een speciale constructie van de batterijen set is snel opladen met 350 kW mogelijk. Ja, als er een auto is die het de Tesla Model X dun door de broek kan doen laten lopen, dan is het deze Mercedes EQR wel. En bij AMG jeuken de handen om dit ontwerp als basismateriaal te gaan gebruiken voor een auto waarmee de Audi e-Tron S verslagen kan worden. Net als deze concurrent denkt men in Affalterbach aan de montage van 3 elektromotoren, maar dan exemplaren die elk liefst 340 pk sterk zijn. Dat levert een systeemvermogen van 1.020 pk op!

Aan koppel heeft de EQR circa 1.350 Nm te verdelen over de voor- en achterwielen. AMG wil daarbij gebruik maken van een 2-speed transmissie zoals Porsche die voor de Taycan ontwikkeld heeft. Nu wij het toch over deze andere elektrische Duitser hebben: diens Cross Turismo variant kan je als een directe concurrent van de EQR beschouwen. Ook qua prijs. De reïncarnatie van de R klasse, die uiterlijk in 2025 in de showroom moet staan, wordt dus geen koopje. Maar dat past prima in het plan van de nieuwe topman Ola Källenius om meer werk te maken van duurdere, margerijke modellen zodat de winstgevendheid van Mercedes, en daarmee die van het hele Daimler concern, opgevoerd kan worden.

Reageren is niet mogelijk.