Nieuws telex: Fiat komt met stekkerhybride versie van de 500

0

+++ Op Paul Ricard is de nieuwe BUGATTI circuitauto gespot. Hoewel de fabrikant de Chiron Pur Sport aanprijst als “een hyper sportwagen die naar bochten hunkert”, is het natuurlijk geen circuit georiënteerde auto. Daar is hij met 1.950 kg simpelweg te zwaar voor. Maar het lijkt erop dat Bugatti binnenkort alsnog met een serieuze circuitauto komt. Op het circuit Paul Ricard in Zuid-Frankrijk werd namelijk een mysterieus model van het exclusieve merk gespot. De auto was weliswaar nog bedekt met rood, wit en blauw camouflage materiaal, maar het is duidelijk dat het een zogeheten ‘track day special’ betreft. De nog naamloze Bugatti heeft aan de voorkant een grote splitter en koelgaten, achterop een haaienvin die doorloopt naar de enorme achtervleugel, een forse luchtinlaat op het dak en achterlichten in X vorm. De betrapte Bugatti produceerde in ieder geval geluid, dus het wordt geen (volledig) elektrisch model. Het is onwaarschijnlijk dat de in Molsheim gevestigde fabrikant een nieuwe krachtbron heeft ontwikkeld, waardoor het aannemelijk is dat achterin de bekende 8,0 liter W16 met 4 turbo’s ligt. Bugatti heeft aangekondigd dat zij op 28 oktober met nieuws komt. De circuitauto had al 2 maanden terug zijn officiële publieksdebuut moeten maken, maar het coronavirus (wat anders) gooide roet in het eten. De onthulling tijdens de Monterey Car Week werd uitgesteld, want dit prestigieuze autofestijn, met als hoogtepunt het Concours d’Elegance Pebble Beach, Monterey vond geen doorgang. Bugatti is juist dit Amerikaanse autofeestje zeer gunstig gestemd, want tijdens eerdere edities presenteerde het legendarische merk er al de Divo en de Centodieci, die vervolgens werden doorontwikkeld tot gelimiteerde uitvoeringen (met een oplage van 40 respectievelijk 10 stuks). Vermoedelijk komt de circuitauto in een zeer gelimiteerde oplage beschikbaar. Bugatti levert momenteel alleen straatlegale modellen. Het programma bestaat uit de Chiron Sport, de Chiron Pur Sport en de Chiron Super Sport 300+. De ‘gewone’ Chiron Sport (zonder verdere toevoeging) is reeds uitverkocht, al worden er nog enkele exemplaren vervaardigd. Van de Pur Sport maakt Bugatti 60 stuks en van de Supersport slechts 30 exemplaren. De totale oplage van de Chiron reeks bedraagt 500 stuks. Die is bijna helemaal uitverkocht. De Divo’s, de La Voiture Noire en de Centodieci vallen buiten de gelimiteerde productie van de Chiron. Bugatti kwam recent vooral in het nieuws met geruchten over overnameplannen door de Kroatische hyper sportwagen fabrikant Rimac en doordat het zijn titel van “bouwer van de snelste auto ter wereld” heeft moeten afgeven aan SSC. +++

+++ Er komt een nieuwe Chinese SUV naar Europa: een model van fabrikant DFSK . Net als bij de MG ZS EV gaat het om een volledig elektrische auto. De compacte SUV luistert naar de naam Seres 3. DFSK is een merk van Dongfeng, een Chinese autofabrikant die in eigen land een joint venture heeft met onder meer Nissan, PSA en Renault (DFSK is de afkorting van: Dongfeng Sonkon). De Seres 3 zou een nieuwe generatie batterijen aan boord hebben en is 4,39 meter lang. Breedte en hoogte bedragen respectievelijk 1,85 en 1,65 meter. Volgens DFSK (de merknaam doet enigszins denken aan DSK oftewel Dominique Strauss-Kahn, een Franse hotemetoot die zijn broek niet dicht kon houden, maar dat terzijde) is de Seres 3 aangepast aan de wensen van de Europese consument. De SUV wil verleiden met een stijl en een interieur die zijn doordrenkt van eenvoud en classicisme. Geen dikdoenerij dus, al is het de vraag of een volkomen onbekend product zonder een duidelijk eigen gezicht kan. In Duitsland wordt de DFSK 500 euro duurder dan de MG ZS EV. Daar staat tegenover dat zijn elektromotor duidelijk krachtiger is (163 pk versus 143 pk), maar dat vertaalt zich niet in een kortere sprinttijd naar 100 km/u. DFSK geeft een tijd van minder dan 9 seconden op, terwijl de MG de klus in 8,2 tellen klaart. Wellicht is de zwaardere batterij van 52 kWh de oorzaak. Die zorgt voor een actieradius van 405 km (volgens de NEDC norm). De MG heeft een batterijenset van 45 kWh en is na 263 kilometer (WLTP) uitgeput. De nieuwe generatie batterijen van de Seres 3 zijn van het LFP type zonder kobalt. Tesla gebruikt dit voor haar Model 3 met modeljaar 2021 ook. De batterijtechnologie zou minder duur zij en tegelijkertijd een langere levensduur garanderen. Er wordt zelfs gesproken van meer dan 1 miljoen kilometer zonder significante verliezen qua rij bereik. +++

+++ De verkoop van ELEKTRISCHE auto’s (volledig of PHEV) zit in Europa sinds 2019 stevig in de lift. Maar elders in de wereld vlakt de groeicurve af. In de Verenigde Staten deed zich zelfs een verkoopdaling voor in 2019. Mondiaal bedroeg de afzetgroei van elektrische auto’s in 2018 ten opzichte van het jaar er voor 65 procent. Dat was nog maar 9 procent in 2019. Maar specifiek voor Europa bedroeg de groei vorig jaar 44 procent. Daarmee werd ons continent de grootste afzetmarkt voor elektrische auto’s na China. 26 procent van de mondiaal verkochte elektrische auto’s kwam in Europa terecht. In China nam de afzet tussen 2015 en 2018 in een hectische tempo toe, maar in 2019 werd er met slechts 3 procent geplust. Dat kwam door de afbouw van subsidieregelingen. In de Verenigde Staten deed zich vorig jaar zoals gezegd een verkoopdaling voor (-12 procent). In de rest van de wereld was wel sprake van groei (+ 6 procent). Al met al waren elektrische auto’s mondiaal in 2019 goed voor een marktaandeel van 2,5 procent en in het eerste kwartaal van 2020 zelfs 2,8 procent. In de top 10 van landen met het grootste marktaandeel (voor elektrische auto’s in het eerste kwartaal van 2020) staan 9 Europese landen. Natuurlijk gaat Noorwegen aan kop met meer dan 50 procent. IJsland blijft niet ver achter, want daar hebben elektrische auto’s een marktaandeel van meer dan 40 procent. Zweden en Hong Kong zitten boven de 20 procent. Landen met ongeveer 15 procent marktaandeel voor elektrische auto’s zijn Finland, Nederland (in 2019 nog goed voor de derde plaats), Portugal, Zwitserland, Frankrijk en Denemarken. De groei hangt (natuurlijk) ook samen met de ruimere keuzemogelijkheden. In 2019 waren er wereldwijd 230 volledig elektrische modellen en 103 stekker hybride uitvoeringen om uit te kiezen. In de periode tot en met 2022 komen er nog 450 andere modellen bij, waarvan 293 volledig elektrische types. Marktleider in het segment is Tesla. Dit merk nam vorig jaar 16,2 procent van de verkopen voor zijn rekening. Het Chinese BYD verloor duidelijk terrein. Uit de cijfers blijkt dat de elektrische auto, voorlopig althans, op enkele uitzonderingen na, een marginaal vervoersmiddel is, maar hij wint wel gestaag aan populariteit. Vooral in landen waar hij fiscaal wordt ondersteund. Het schrappen of verminderen van overheidssteun zorgt bijna onmiddellijk voor een daling van de verkoop. Dat komt doordat de gemiddelde autoconsument nog aarzelt om de overstap te maken. Met name de kwestie van het opladen als dat thuis niet kan, weerhoudt mensen er van om elektrisch te gaan rijden. Hier ligt dus een schone taak voor de overheid. Al zullen, na het onbetwiste succes van Tesla, ook andere autofabrikanten gaan investeren in een eigen netwerk (vergelijkbaar met de Supercharger stations van de Amerikanen).

+++ De ESSEN MOTOR SHOW is verplaatst naar 2021. Oorzaak is, hoe kan het ook anders, het corona virus. Het stadsbestuur van Essen heeft daarom besloten dat het evenement dit jaar niet plaats mag vinden. De show werd in 2019 nog goed bezocht, maar is nu uitgesteld naar 2021. De beurs stond oorspronkelijk gepland van 28 november tot 6 december, maar wordt nu verschoven naar 27 november tot 5 december 2021. Dat maakt organisator Messe Essen bekend. Mensen die een kaartje hebben gekocht, krijgen hun geld terug. In 2019 trok de autoshow in Essen ongeveer 190.000 bezoekers. +++

+++ FIAT gaat het gat tussen de milde hybride ‘oude’ 500 en het volledig elektrische nieuwe model opvullen met een volwaardige dan wel stekker hybride uitvoering. Als basis zal de 500e worden gebruikt. Naast andere aandrijftechniek zal er ook sprake zijn van optische verschillen, bijvoorbeeld qua koplampen en luchtinlaat. Het ligt voor de hand dat de productie in de Mirafiori gaat plaatsvinden, waar ook de volledig elektrische variant van de band rolt. Fiat rept evenwel met geen woord over de 2 jaar geleden aangekondigde verlengde Giardiniera uitvoering, noch over een Abarth versie. +++

+++ De regering van FRANKRIJK wil in 2021 een nieuwe belasting invoeren die auto’s van meer dan 1.800 kilo flink duurder maakt. Het idee komt van een burgerconventie en vermeerdert de catalogusprijs van een nieuwe exemplaar met 10 euro per extra kilo waarmee het model de limiet overschrijdt. Voor zware auto’s kan de meerprijs daardoor oplopen tot enkele duizenden euro’s. Het voorstel werd in juni geopperd door het Convention citoyenne pour le climat, een burgerconventie met het klimaat als thema. In september kwam het opnieuw op de politieke agenda. De gewichtslimiet voor de belasting werd in die tijd enkele keren verhoogd: van 1.400 kilo in het originele voorstel tot 1.800 kilo die de Franse minister van Ecologische Transitie, Barbara Pompili, nu heeft aangekondigd. Volledig elektrische auto’s en modellen die op waterstof rijden, zijn vrijgesteld van de heffing, net als stekker hybride uitvoeringen. Personenwagens die plaats bieden aan 7 personen zullen minder zwaar belast worden. Het gaat evenwel vooral om een symbolische maatregel want amper 2 procent van de nieuw verkochte auto’s in Frankrijk weegt meer dan 1.800 kilo. Het gaat dan vooral om SUV modellen, grote sedans van de premium merken en enkele terreinwagens. Zo goed als alle auto’s van Franse makelij blijven buiten schot. De gemiddelde auto die in Frankrijk verkocht wordt, weegt 1.240 kilo. +++

+++ Wie de opzichtige optie heeft besteld op de MERCEDES-BENZ modellen GLE of GLS moet binnenkort waarschijnlijk even naar de dealer. Het betreft de verlichte ster in de grille die tegen meerprijs beschikbaar is. In de GLE en GLS zorgt die voor diverse technische problemen. De elektronica van het blingbling accessoire is namelijk slecht gemonteerd. Dat kan gevolgen hebben voor andere componenten van de auto, zoals de stuurbekrachtiging, de ruitenwissers en de koplampen. Daarom moeten bijna 13.000 exemplaren die zijn gebouwd tussen december 2018 en februari 2020 terug naar de dealer. Het mankement heeft gelukkig nog niet tot ongevallen geleid. Mercedes had het probleem trouwens vorig jaar al ontdekt, maar door de corona epidemie heeft het bijna 1 jaar geduurd voordat er een oplossing gereed was. +++

+++ PORSCHE werkt aan een verhoogde 911. De hoger op zijn poten staande sportwagen is ook uitgerust met bredere wielkasten, . In het verleden heeft Porsche geëxperimenteerd met verhoogde exemplaren van de 911 (en de 959) voor deelnames aan onder meer de Parijs-Dakar rally. Het lijkt in elk geval een nieuwe trend te worden, want het Duitse RUF heeft afgelopen voorjaar nog een conceptstudie gebouwd voor een verhoogde 911 en Marc Philipp Gemballa, de zoon van de beroemde Porsche tuner wijlen Uwe Gemballa, heeft eveneens plannen voor een dergelijk model aangekondigd. Volgens geruchten zou de nieuwe 911 versie Safari gaan heten. Het hogere verbruik van de opgehoogde uitvoering gaat Porsche compenseren met hybride techniek. +++

+++ TESLA werkt aan een accu die 3,5 miljoen kilometer mee gaat. Het betreft een uitvinding van Jeff Dahn, een Amerikaans-Canadese wetenschapper die een pioniersrol heeft gespeeld in het klaarstomen van lithium/ion batterijen voor massaproductie en waarmee de autofabrikant nu samenwerkt. Zijn rol is om de accusets van Tesla continu te blijven verbeteren. Dahn stelt dat het nieuwe type batterijcel, 4680 genaamd, volgend jaar in productie gaat. Tesla belooft een levensduur van minstens 1,6 miljoen kilometer. Eigenlijk zit er veel meer in het vat, want uit tests is gebleken dat er 10.000 laadcycli mogelijk zijn zonder noemenswaardige verliezen. Als je uitgaat van Model 3 met een gemiddeld rij bereik (in de praktijk) van 350 kilometer en je vermenigvuldigt dat met 10.000, dan kom je aan 3,5 miljoen kilometer. Dit betekent dat de batterijen nog lang na het levenseinde van de auto kunnen worden verder gebruikt voor andere toepassingen, waardoor energie rovende recycling op korte termijn niet aan de orde is. Met de levensduur van Tesla’s huidige accusets zit het trouwens ook al snor, zo blijkt uit de ervaringen van de Duitser Hansjörg von Gemmingen-Hornberg: zijn Model S P85 heeft namelijk onlangs 700.000 kilometer gehaald. +++

+++ De exemplaren van de TESLA MODEL 3 die voor Europa bestemd zijn, komen voortaan uit China. De klant krijgt dus geen auto meer die in de Verenigde Staten van de band liep. Europa wordt vanaf nu bediend door de Chinese Tesla fabriek nabij Sjanghai. Toch is de levering van in dit Aziatische land gebouwde exemplaren aan de Europese markt wellicht tijdelijk. In de buurt van Berlijn bouwt Tesla momenteel een nieuwe fabriek. Als alles volgens plan verloopt, zal die vanaf de tweede helftvan 2021 de Model 3 en de Model Y gaan produceren. Tot die tijd is het goedkoper om de elektrische sedan uit China te laten komen dan uit de Verenigde Staten. Tesla kondigt aan dat het de Model 3 zal exporteren naar “meer dan 10 Europese landen, waaronder Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland en Zwitserland” en benadrukt dat “deze beslissing blijk geeft van de hoge Chinese productiestandaard”. Tja, als de eigen bouwkwaliteit in de Verenigde Staten als referentie wordt genomen, is dat misschien ook niet zo moeilijk. De fabriek in Sjanghai zal gefaseerd worden uitgebreid tot een jaarlijkse capaciteit van 500.000 voertuigen. De Tesla Model 3 die vanuit China verscheept gaat worden betreft de vernieuwde uitvoering met het vergrootte rij bereik en enige andere aanpassingen. Er wordt gebruik gemaakt van kobaltvrije lithium/ijzerfosfaat accupakketten en het zou vooralsnog uitsluitend om de Standard Range Plus versie gaan. Dat strookt met de wat langere leverduur van de accuset van die uitvoering. Als de betreffende Model 3 nu wordt besteld bij Tesla, dan is de gewenste Model 3 er in februari. De Long Range uitvoering blijft voorlopig uit de Verenigde Staten komen. Die versie kan binnen enige weken worden geleverd. +++

+++ De TESLA MODEL Y krijgt dikker glas. Dat zorgt voor minder windgeruis en dus voor meer comfort. Bij een elektrische auto is motorlawaai normaliter zo goed als afwezig, maar de compacte modellen van Tesla hebben relatief veel last van omgevingsgeluiden, waaronder windgeruis. Bij diverse andere elektrische auto’s wordt reeds dikker glas toegepast. Voorbeelden zijn de Audi e-Tron en de Porsche Taycan. Naar goed Duits premium gebruik wordt daar dan wel extra geld voor gevraagd. Tesla gaat op de Model Y het dikkere glas zonder meerprijs leveren. Mogelijk volgt later de Model 3. +++

Reageren is niet mogelijk.