Ode aan het octaan tijdperk: test Lexus LC 500 Convertible

0

Waarom de korte test?

Lexus is gestart met de levering van de LC 500 Convertible. Eindelijk, want een conceptversie werd begin 2019 al gepresenteerd. Lexus heeft dus de tijd genomen om de open uitvoering productierijp te maken. Het geduld wordt beloond, want de Convertible ziet er in gesloten toestand even sexy uit als de Coupé versie. Verder hebben de Japanners hun best gedaan om het bescheiden kofferbak volume niet helemaal te laten verdampen. Hiertoe werd de vierwiel besturing techniek opgeofferd.

Van de 197 liter van de Coupé versie is bij de LC 500 Convertible nog 149 liter over. Relatief gezien is dat een mooi resultaat, maar het heeft dus wel tijd gekost. Voeg daarbij het feit dat Lexus amper een cabrioletspecialist genoemd kan worden (in 2008 lanceerde men voor het laatst een open model) en je zou dus kunnen zeggen dat de Japanners het wiel opnieuw hebben moeten uitvinden. Dat gebeurt ook niet van vandaag op morgen. Maar nu is de LC 500 Convertible dus eindelijk te koop.

 

Wat voor auto is het?

De LC Convertible is niet beschikbaar met de hybride aandrijflijn van de ‘500h’ uitvoering waarbij een 3,5 liter grote V6 motor als basisunit fungeert. Daarom test Autointernationaal.nl de ‘500’ versie met atmosferische V8 motor. De LC 500 Convertible heeft een klassiek canvas dak, samengesteld uit 4 lagen en ondersteund door een structuur in aluminium en magnesium. Dat er voor de open uitvoering gekozen is voor stof, kan je als een open deur beschouwen, maar is dat in het geval van Lexus niet. De SC430, waarmee het merk op een verkeerde manier geschiedenis schreef, had namelijk een metalen klapdak. Hetzelfde gold voor de IS-C.

De kap van de LC 500 Convertible gaat open of dicht in 15 seconden; een striptease nummer dat men ook al rijdend kan uitvoeren tot een snelheid tot 50 km/u. De dakconstructie voegt 105 kilo aan het gewicht van de Lexus toe, waardoor de LC 500 in deze vorm meer dan 2 ton zwaar is. Maar ja, het ongestraft open knippen van een coupémodel kan nou eenmaal niet zonder structurele verstevigingen aan de carrosserie. En vanuit veiligheidsoogpunt mogen actieve rolbeugels die automatisch uitklappen bij een eventuele koprol natuurlijk ook niet ontbreken.

Gelukkig ligt het zwaartepunt van de Convertible uitvoering vanwege de stoffen kap wel lager dan bij de LC 500 Coupé. Dat zou de rij kwaliteiten ten goede moeten komen. Sowieso profiteert de reeks in het kader van de modeljaar 2021 update van nieuwe settings voor de schokdempers en veren. Verder zijn er meer onderdelen uit aluminium vervaardigd en werden de massieve stabilisatorstangen vervangen door holle exemplaren. Dat levert een gewichtsbesparing van 10 kilo op.

 

Is het wat?

Lexus biedt zoals gezegd slechts één versie van de LC Convertible aan: als cabriolet is het model niet beschikbaar met de hybride aandrijflijn want onderhuids is er geen plek voor én de bijbehorende elektronica (inclusief accu) én de techniek om het dak automatisch te openen of sluiten. Dit betekent dat de LC Convertible er alleen als ‘500’ is met atmosferische V8 motor.

De zijdezachte, maar heerlijk klinkende 4.969 cc krachtbron heeft een piekvermogen van 464 pk en een maximumkoppel van 530 Nm. Daarvoor moet je de motor wel opjagen naar respectievelijk 7.100 en 4.800 toeren. Als je dat doet, dan wordt jij prestatietechnisch ook wel beloond. De topless LC 500 sprint namelijk in 4,6 seconden naar 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 270 km/u. En toeren maken doet de atmosferische V8 motor bijzonder graag.

De automaat is helaas is minder dynamisch: de 10-traps automaat mist daadkracht als er om sportieve reacties wordt gevraagd. En de aangedreven achterwielen weten niet altijd hoe de kracht van de soepele V8 motor op het asfalt overgebracht moet worden, waardoor je geneigd bent om extra voorzichtigheid aan de dag te leggen om te vermijden dat de elektronische rij hulpmiddelen overuren moeten maken. Als pleister op de wond is er wel automatisch een heerlijke dot tussengas als de transmissie terugschakelt. Het stuurgevoel blaakt niet van de feedback, maar de demping is wel meesterlijk voor een auto met zulke grote wielen. Dat zorgt er voor dat jij in de LC 500 Convertible best veel plezier kunt hebben, althans, als je hem als luxe cruiser met een GT karakter beschouwt en niet als een volbloed sportwagen.

Dat de LC 500 Convertible ondanks zijn hoge gewicht niet aanvoelt als een slagschip, heeft hij te danken aan het Torsen sper differentieel, banden in de maat 275 met een Pilot Super Sport etiket van Michelin, gesmede 21 inch velgen en geventileerde remschijven (met 6 zuigers vóór en 4 achter).

Echt dynamisch wordt de Lexus daar niet van, maar hij is wel aangenaam snel en het motorgeluid zal gegarandeerd koppen doen draaien. De motormuziek begint duidelijk te schallen zodra de toerenteller naald de 4.000 markering passeert. De motivatie om daarvoor te zorgen is groot omdat je pas bij 5.000 krukasomwentelingen een duw in de rug krijgt. Die houdt vervolgens netjes aan tot de elektronica jou bij 7.400 toeren maant om op te schakelen.

De LC Convertible heeft een soort van achterbank, maar je kan niet spreken van volwaardige zitplaatsen. In de praktijk is die ruimte alleen geschikt voor boodschappen, de hond of kinderen zonder benen. De cabine is royaal met leer beleed en oogt erg fraai, met name de asymmetrische deurafwerking met ingewerkte handgrepen.

De stoelen zitten heerlijk en bieden tegelijkertijd veel steun, terwijl het leer in de beste Takumi traditie 3 verschillende soorten perforaties heeft. Alleen het infomediasysteem valt uit de toon, hoewel combinatie met Apple CarPlay en AndroidAuto sinds de modeljaar update wel mogelijk zijn.

Maar ja, aan de bedieningsorganen is het altijd even wennen in een Lexus. Wat akoestiek en windgeleiding betreft, presteert de LC 500 Convertible evenwel uitmuntend want zelfs bij 130 km/u ontstaan er amper wervelingen als de 4 zijramen en het windscherm boven de achterbank omhoog staan. Rij je met het dak omlaag, dan kan je optimaal genieten van de akoestiek van de heerlijke V8 motor. Juist dit aspect maakt de Convertible aantrekkelijker dan de LC 500 Coupé.

80%
80%
Awesome

De Lexus LC is anders dan alle anderen. Ook als Convertible vormt de Lexus een uniek aanbod in het hedendaagse autolandschap. Het design is sierlijk, het interieur verfijnd en de V8 motor soepel. Zo'n beetje alles staat in het teken van schoonheid en genot. Het prijskaartje is stevig (186.995 euro), maar daarvoor krijg je wel een royaal aangeklede en piekfijn verzorgde cabriolet. Alleen de wat gedateerd aanvoelende multimediamodule is een haar in de soep. Je kan echter niet alles hebben.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (8)
    8.1

Reageren is niet mogelijk.