Opfrisbeurt en nieuwe technologie voor Jaguar E-Pace

0

Jaguar heeft zijn kleinste SUV model, de E-Pace, opgefrist. Uiterlijk verandert er niet zoveel aan het inmiddels 3 jaar oude model, maar op technisch vlak is er belangrijk nieuws.

Voor wat betreft de buitenkant kunnen wij gerust spreken van een facelift ‘light’. Er is een nieuwe grille en er zijn voor de afwisseling ook nog eens hertekende koplampen en achterlichten met alweer een andere signatuur; dit keer met de ‘dubbele J’ in het design aan de voorzijde voor de dag verlichting en een ontwerp dat gebaseerd is op dat van een chicane voor de achterste exemplaren.

De koplampen zijn voortaan optioneel met Pixel LED techniek verkrijgbaar. De E-Pace krijgt in het kader van de facelift een andere voorbumper met grotere openingen en extra ‘welvingen’ onder de koplampen. De grille werd opgevuld met een nieuw gaaswerk. De wijzigingen aan de achterkant zijn, afgezien van de gewijzigde licht signatuur, minder ingrijpend. Hier past Jaguar de bumper aan. De versies met 4 cilinder motor hebben geïntegreerde uitlaat eindstukken.

Binnenin is het grootste nieuws de montage van een groter (11,4 inch) en gebogen scherm voor het nieuwe PiviPro infomediasysteem in de middenconsole. Verder is er een draadloze laadmogelijkheid voor smartphones die daarmee om kunnen gaan. Het stuur is nieuw en er wordt wat rijkelijker gebruik gemaakt van zacht aanvoelende materialen. De Britten zeggen voor elk paneel waar je als inzittende mee in aanraking komt, voortaan van schuimvulling voorzien te hebben.

De knop voor de alarmverlichting verhuist van de onderkant van het aanraakscherm naar de bovenkant. De fysieke knoppen die zich voorheen onder het display zaten, maken plaats voor een aanraakgevoelig paneel dat zich tussen de gewijzigde draaiknoppen van de klimaatregeling bevindt. Achter het eveneens herziene stuurwiel bevindt zich een nieuw 12,3 inch digitaal instrumentarium. Ook in de midden tunnel zijn er zaken veranderd. Jaguar geeft de E-Pace een nieuwe keuzehendel voor de automaat.

Minstens net zo belangrijk zijn de aanpassingen aan het onderstel. De E-Pace had altijd al een keurig weggedrag, maar het comfort was voor verbetering vatbaar. Daarom heeft de opgefriste variant voortaan nieuwe bevestigingspunten voor de wielophanging vóór. Die geeft minder trillingen en geluid door en moet daarmee voor meer rust aan boord zorgen.

Onder de kap zitten vrijwel alleen 4 cilinder motoren met 2,0 liter slagvolume. Diesels zijn er met 163 pk / 380 Nm en 204 pk / 430 Nm en de benzinevarianten gaan van 200 tot 300 pk. Zij hebben allemaal milde hybride ondersteuning, op de basis diesel na. Die heeft ook als enige een handbak en voorwielaandrijving. Diens AWD variant met 9-traps automaat heeft wel milde hybride techniek.

De benzinelijst van de E-Pace begint voortaan met de P160 uitvoering. Die heeft een 160 pk / 260 Nm sterke 3 cilinder 1,5 liter turbomotor onder de kap. Deze over een 8-traps automaat beschikkende variant is de enige voorwielaangedreven benzineversie in de prijslijst. Net als zijn 4 cilinder collega’s is ook deze 3-pitter voorzien van 48 volt milde hybride techniek. In 10,3 tellen sprint de E-Pace P160 naar 100 km/u. Zijn topsnelheid bedraagt 197 km/u. De E-Pace P160 heeft een instapprijs van 57.662 euro.

JaguarAudiBMWDS
E-PaceQ3 SportbackX27 Crossback
P160 S
35 TFSIsDrive20iPureTech 180 So Chic
57.662 euro48.740 euro48.644 euro52.990 euro
HondaKiaLand RoverLexus
CR-VSorentoRange Rover EvoqueUX
Hybrid LifestyleHybrid ExecutiveP160250h Executive
50.055 euro55.995 euro57.900 euro57.895 euro
MazdaMercedes-BenzToyotaVolvo
CX-5GLARAV4XC40
SA-G 194 6AT Signature200Hybrid ExecutiveB4 Inscription
49.990 euro48.282 euro49.795 euro51.495 euro

Een trede hoger staat de 200 pk / 320 Nm sterke mild hybride P200. Die is net als de hierna genoemde varianten altijd vierwielaangedreven en zijn 2,0 liter motor is gekoppeld aan een 9-traps automaat. Jaguar levert de herziene E-Pace ook als 249 pk / 365 Nm sterke P250 en als P300 met 300 pk / 400 Nm. Zij zijn eveneens voorzien van mild hybride techniek. De P300 topversie helpt de E-Pace in 6,9 seconden naar de 100 km/u. Pas bij 241 km/u komt er een eind van het versnellen.

Helemaal nieuw is de stekker hybride uitvoering. Daarvoor amputeert Jaguar 1 cilinder van het 2,0 liter blok om uit te komen op een 1,5 liter 3-pitter en voegt het aan de achteras een 109 pk sterke elektromotor toe. Samen zijn zij goed voor 306 pk / 540 Nm en de meest flitsend accelererende van de E-Pace ooit: vanuit stilstand sprint de stekker hybride uitvoering in 6,5 seconden naar 100km/u. De P300 Sport, die een slimme aandrijflijn heeft die het koppel per achterwiel apart kan regelen, is een halve tel trager. De topsnelheid bedraagt 216 km/u. Als transmissie doet een 8-traps automaat dienst. Het elektrische rij bereik van deze zogeheten P300e PHEV uitvoering bedraagt 55 km. De hiervoor benodigde stroom is afkomstig van een 15 kWh accupakket onder de laadvloer.

De levering van de vernieuwde Jaguar E-Pace start medio februari. Een maand later volgt de stekker hybride uitvoering.

Reageren is niet mogelijk.