Renault punt de Scénic bij

0

Renault is afgelopen jaar druk bezig geweest met facelifts. Zo gingen de Espace, Kadjar, Mégane en Talisman allemaal onder het mes. Renault leek één model vergeten te zijn: de Scénic. Maar de MPV komt nu alsnog in aanmerking voor een facelift. De esthetische veranderingen zijn echter ultra discreet en worden gecombineerd met een verkoopstop van de dieselvarianten.

Toen de eerste generatie Scénic in 1996 op de markt verscheen, werd het model meteen de kip van Renault die gouden eieren legt. Maar net als alle andere MPV auto´s is de vierde generatie verre van succesvol, ondanks een uiterlijk dat veel verleidelijker is geworden. Renault lijkt daarom de Scénic vandaag de dag te kunnen missen als kiespijn. Een volledig vertrek uit het MPV segment is aanstaande omdat ook de Espace een blok aan het been is voor de autofabrikant.

Voor de restyling van zijn oude bestseller neemt Renault dan ook nog minder moeite dan bij de grote broer Espace. Zie je de facelift verschillen bij de Scénic niet? De belangrijkste wijziging bevindt zich ter hoogte van de voorbumper, die nu plaats biedt aan rechthoekige mistlampen die worde omgeven door een ring in C vorm. Ook de onderste grille is herzien. Renault monteert op de Scénic voortaan standaard LED koplampen die een groter lichtbereik beloven. Voor het uitrusting niveau Intens is er een chromen afwerking van de grille. De achtersteven moet zich qua ingrepen tevreden stellen met een antenne van het type haaienvin en een verchroomde balk boven de kentekenplaathouder.

Naast nieuwe velgen op de gelimiteerde Limited uitvoering en de Scénic Intens zijn er een 2 nieuwe carrosseriekleuren: het blauwe Topaze en het rode Vintage. Maar tegelijkertijd verdwijnen niet minder dan 4 andere tinten, waaronder het honinggeel dat bij de lancering werd gebruikt om de wens van Renault te illustreren dat wij de Scénic als een hippe auto zouden beschouwen. Ook het instapmodel Zen kan dus rekenen op koplampen met volledige LED techniek, maar verliest tegelijkertijd de dubbele kofferbodem en de donker getinte achterruiten. De Business afwerking doet het voortaan zonder lichtmetalen velgen, de handschoenenkast lade en de opbergruimte onder de passagiersstoel. Bij de hele modelreeks verdwijnt de chromen ring rond de ramen.

De Grand Scénic verliest zijn standaard dak dragers, al kunnen die nog wel als optie besteld worden. Voor wat betreft de Black Edition versie: die moet het voortaan doen zonder een panoramisch zonnedak en head-up display. De luxueuze Initiale Paris uitvoering wordt helemaal geschrapt.

In eigen land (Frankrijk) zullen de verkopen, voor zover ze nog wat voorstellen, echter het meest lijden onder de opoffering van de diesel versies. Dit betekent dat de Scénic en de Grand Scénic dus alleen nog maar beschikbaar zijn met de 1.3 TCe benzinemotor, leverbaar in 115, 140 en 160 pk configuratie. Ook al is er met deze krachtbron weinig mis, het dieselalternatief was aantrekkelijk voor een voertuig dat groot, zwaar en vaak vol beladen is. Dat Renault geen geld meer investeert in een oliegestookte variant die aan de per 1 januari van kracht worden emissienormen voldoet, is een teken dat de Franse fabrikant haar voormalige succesmodel op niet al te lange termijn met pensioen gaat sturen. De fabriek in Douai, waar de Scénic nu nog wordt geproduceerd, is uitgekozen om de toekomstige elektrische SUV modellen van het merk te gaan bouwen, te beginnen met de B segment Zandar die op 15 oktober in conceptvorm wordt gepresenteerd.

Reageren is niet mogelijk.