Renault werkt aan een nieuwe 1.2 TCe 3 cilinder benzinemotor

0

In 2022 introduceert Renault een nieuwe 3 cilinder 1.2 TCe benzinemotor. Die zal worden gekoppeld aan de inmiddels bekende E-Tech hybride techniek. De primeur is voor de volgende generatie Kadjar. Die verschijnt eind volgend jaar op het toneel.

De nieuwe benzinemotor wordt ontwikkeld op de in 2025 van kracht wordende Euro 7 emissienorm. De 3 cilinder 1.2 turbo (HR12 ) zal worden afgeleid van de huidige 1.0 TCe unit (HR10). Doelstellingen zijn volgens Gilles Le Borgne, de R&D directeur van Renault, het verbeteren van de efficiëntie (tot dieselmotor niveau), vermindering van de interne wrijving, verbetering van de verbranding door directe injectie, verhoging van de compressieverhouding zonder dat er ‘klopverschijnselen’ optreden (dat is fataal voor een benzinekrachtbron). Naast een grotere cilinderinhoud wordt er ook gekozen voor verbranding volgens de Atkinson cyclus. Dat is de ideale manier om het brandstofverbruik te verminderen, al neemt dan ook het motorvermogen aanzienlijk af. Renault gaat dat paardenkracht verlies compenseren met elektrificatie.

De 1.2 TCe 3-pitter zal de plaats innemen van de huidige atmosferische 1.6 (die wordt gebruikt voor de E-Tech uitvoeringen van de Clio, Captur en Mégane). Volgens Le Borgne kan er worden gerekend op een cumulatief vermogen van ongeveer 170 pk in de toekomstige Kadjar, die gepresenteerd wordt in de herfst van 2021 en begin 2022 op de markt gebracht wordt. De komende 12 à 18 maanden gaat Renault gebruiken om de werking van het E-Tech systeem te optimaliseren: meer koppel bij lage toerentallen, betere actieradius van de elektromotor, lager verbruik, enz. Het is opvallend dat alliantiepartner Nissan voor haar nieuwe Qashqai (die verwacht wordt in het voorjaar van 2021) andere techniek gaat gebruiken, namelijk de zelf ontwikkelde E-Power architectuur.

Reageren is niet mogelijk.