Schrale troost voor Volkswagen: ook Polestar heeft elektronica problemen

0

Polestar maakt met de 2 een vliegende start in het segment voor volledig elektrische auto’s. In Duitsland is men lyrisch over deze Chinees met Zweedse genen en in Noorwegen heeft hij in de verkoopstatistieken inmiddels een podiumplaats bemachtigd. Maar haastige spoed is zelden goed. Dat geldt ook voor de aan Volvo gelieerde Chinese autofabrikant. De volledig elektrische Polestar 2 kampt namelijk met problemen.

Onder meer in Nederland, maar ook in Zweden, Noorwegen en Frankrijk kwamen de exemplaren van de Polestar 2 langs de kant van de weg te staan. Ze konden niet meer verder rijden en in sommige gevallen waren ze zelfs helemaal ‘dood’. In alle gevallen moesten de auto’s weggesleept worden. Alleen al in Noorwegen en Zweden zou het om meer dan 30 gevallen gaan.

Het probleem doet zich volgens Polestar niet bij het batterijsysteem van de elektrische aandrijflijn voor, maar bij de 12 volt accu dat net als bij een auto met conventionele verbrandingsmotor alle boordelektronica en extra systemen (zoals elektrisch bediende ruiten, spiegels, radio, boordcomputer, enz.) aanstuurt. Ook het warmtemanagement van de accu wordt er door geregeld. Welke programmeerfout of onderdeel precies het probleem veroorzaakt, wordt door Polestar niet gemeld. Maar duidelijk is dat een auto zonder (goed) functionerend 12 volt systeem niet verder kan rijden.

Reparatie, zo blijkt uit het relaas van de gedupeerde klanten, kan lang duren. Een Noorse eigenaar van een Polestar 2, wiens exemplaar al 1 dag na de levering de geest gaf, meldt dat zijn auto al 30 dagen in de werkplaats staat. Polestar voorziet kosteloos in een leenvoertuig (een conventioneel aangedreven Volvo, sic). Volgens de PR manager van Polestar, Brent Ellis, is het 12 volt accuprobleem een kinderziekte en speelt het slechts bij een “een heel klein percentage” van de tot nu toe uitgeleverde exemplaren van de elektrische liftback. Klanten zouden zich dus geen zorgen hoeven te maken.

Al is er natuurlijk altijd een kans dat jij wél met een ‘dode’ Polestar 2 langs de kant van de weg komt te staan. Daarom zegt de importeur toe snel met een software update te zullen komen. Het gaat daarbij om honderden exemplaren van de elektrische liftback. Klanten zouden inmiddels op de hoogte zijn gesteld van het euvel. “Gelukkig begrijpen ze meestal wel dat een volledig nieuw ontwikkelde elektrische auto kan kampen met kinderziektes (Volkswagen kan daar met de ID.3 over mee praten, red.). We willen daar dan ook transparant in zijn”, aldus een woordvoerder. Maar ‘premium’ is het natuurlijk niet.

Reageren is niet mogelijk.