Vertrouwd als een oude jas: test vernieuwde Seat Ateca

0

Waarom de korte test?

Seat heeft haar uit 2016 stammende Ateca, indertijd de eerste SUV van het Spaanse merk, een bescheiden update gegeven. Van dit modeltype zijn er in Nederland al dik 6.600 exemplaren op kenteken gezet. Inmiddels is liefst 44 procent van alle verkochte auto’s van Seat een SUV. Dergelijk succes moet je koesteren en dat doen de Spanjaarden nu met een stevige opfrisbeurt voor de Ateca.

 

Wat voor auto is het?

Ook in vernieuwde vorm is er sprake van een zustermodel van de Skoda Karoq. Beide SUV modellen worden in Tsjechisch beheer gebouwd. Moederbedrijf Volkswagen positioneert haar eigen Tiguan iets hoger en heeft als goedkoper alternatief de T-Roc. Voor SUV fans heeft Seat ook de kleinere Arona en de grotere, met 7 zitplaatsen leverbare, Tarraco in het gamma. De wijzigingen aan de Ateca hebben vooral betrekking op het uiterlijk, het dashboard en de veiligheidssystemen. Het zal niet iedereen direct opvallen, maar de neuspartij van de Seat heeft een grotere grille gekregen. Ook de bumper, de luchtinlaten en de mistverlichting zijn aangepast. Al vanaf de Reference standaardversie is volledige LED techniek voor de koplampen standaard.

Wie achter een Ateca rijdt en twijfelt of het de vernieuwde versie is, moet even naar de typeaanduiding kijken: vanaf nu is de modelnaam badge vormgegeven met sierlijke schrijfletters in plaats van blokletters. Geoefende autospotters zien waarschijnlijk ook wel dat de bumper en de diffusor zijn aangepast. Verder heeft Seat de uitlaatpijp weggemoffeld. Nieuw zijn ook de LED achterlichten met dynamische richtingaanwijzers. Door de nieuwe bumpers is de wagenlengte met 1,8 centimeter toegenomen tot 4,38 meter. De overige afmetingen zijn gelijk gebleven. Bij het instappen wordt de begroeting ‘Hola!’ op de grond geprojecteerd om de link met Spanje duidelijk te maken. Kiest men voor een FR versie, dan ligt de nadruk op sportiviteit. Diverse carrosserie-elementen zijn in dat geval in Cosmo Grey uitgevoerd. Gaat men voor de XPerience versie, dan wordt het avontuurlijke SUV karakter van de Ateca benadrukt met dorpels die zijn uitgevoerd in een combinatie van matzwart en aluminium, alsook specifieke lichtmetalen velgen en stoerder ogende bumpers. Deze uitvoering vervangt het uitrusting niveau XCellence.

Binnenin heeft Seat nieuwe materialen toegepast (op de deurpanelen en bij de omlijsting van de luchtroosters). De grootste vooruitgang zit in de uitrusting. De Ateca is voortaan leverbaar met het nieuwste infomediasysteem van Seat. De basis hiervan wordt gevormd door dezelfde installaties die ook worden gebruikt door de zustermerken Volkswagen, Audi en Skoda. Ieder familielid bouwt hier een eigen schil omheen en Seat is daarin ronduit creatief geweest. Er is een traditionele weergave waarin alle functies simpelweg met icoontjes worden getoond (zelf in te delen), vergelijkbaar met de weergave op een mobiele telefoon. Daarnaast is het mogelijk om in ‘panelen’ de meest gebruikte functies te bundelen, waarbij actuele informatie wordt weergegeven. Denk daarbij aan de volgende instructie van het navigatiesysteem, de gekozen zender op de radio of het verbruik volgens de boordcomputer. 3 van deze panelen kunnen tegelijkertijd worden weergegeven.

Het motorengamma is ook aangepast. Zo levert de vernieuwde 1,0 liter 3 cilinder TSI unit geen 115 pk meer, maar door de montage van een partikel filter 110 pk. Het motorkoppel is met 200 Nm gelijk gebleven, evenals de handgeschakelde 6-bak. De 1.6 TDI verdwijnt uit de prijslijst, om plaats te maken voor een even krachtige (115 pk) versie van het 2,0 liter dieselblok. Het koppel bedraagt 300 Nm en een handgeschakelde 6-bak is verplichte kost. De 2.0 TDI motor met 150 pk / 340 Nm blijft gewoon leverbaar (in combinatie met een 7-traps automaat), evenals de 4 cilinder 1.5 TSI (150 pk / 250 Nm; naar keuze met handgeschakelde 6-bak of 7-traps automaat) en de 2.0 TSI (190 pk / 320 Nm en 4-Drive vierwielaandrijving; deze versie heeft de DSG transmissie standaard). Op papier lijkt het brandstofverbruik van de Ateca sterk te zijn gestegen, maar dit komt door een nieuwe manier van meten (WLTP i.p.v. NEDC) en niet door veranderingen in de aandrijflijn.

 

Is het wat?

Testauto is de 1.5 TSI versie met 7-traps DSG automaat. Ruim driekwart van de klanten voor de Ateca is uit de zakelijke markt afkomstig en vrijwel alle leaserijders kiezen voor deze aandrijfcombinatie. Met particuliere kopers meegerekend heeft de 1.5 TSI motor een verkoopaandeel van 80 procent. Van deze klanten kiest driekwart voor de DSG variant. De automatische transmissie kan met de schakel peddels aan het stuur handmatig worden bediend. Maar in de praktijk zal daar zelden behoefte aan zijn want de DSG doet zijn werk soepel en vlot. Slechts af en toe, met name als je een rotonde vlot wilt kunnen nemen, aarzelt de automatische transmissie een beetje. De 1.5 TSI mag in DSG vorm 1.600 kilo geremd trekken. Kies je een 1.5 TSI met handbak, dan ligt de limiet bij 1.800 kilo. Dankzij cilinderuitschakeling is de 1.5 TSI motor redelijk zuinig. Afhankelijk van de rijstijl zal het gemiddelde benzine verbruik tussen de 6 à 8 liter per 100 km uitkomen. Nog lagere waarden zouden mogelijk zijn geweest als Seat de motor had voorzien van dezelfde milde hybride techniek waarmee de nieuwe Leon 1.5 eTSI leverbaar is, maar die krachtbron komt voorlopig niet voor de Ateca beschikbaar. Zowel vanuit stilstand (je zit in 8,5 seconden op 100 km/u) als in de versnellingen accelereert de Seat gewillig. Daarbij laat de 1.5 TSI motor zich wel duidelijk horen, maar bij constante snelheid dringen er eigenlijk alleen windgeruis en rol geluiden van de banden het interieur binnen. Het beschikbare vermogen en koppel is ruimschoots voldoende, waardoor de krachtbron nooit hard hoeft te werken om te presteren. Wanneer meer wordt gevraagd, zijn de 150 paardenkrachten direct beschikbaar voor prima prestaties.

Qua instrumentarium volgt de Ateca wel in de voetsporen van de jongste Leon, althans, als er gekozen wordt voor de optionele Virtual Cockpit of voor de Xperience uitvoering die dit digitale instrumentarium standaard heeft. Bij het paneel kan men de weergave naar eigen wens instellen. Voor wat betreft de bediening van de klimaatregeling gaat de Ateca gelukkig minder ver dan de Leon, want in de SUV tref je gewoon nog grote fysieke draaiknoppen aan. Die zijn gewoon prettiger en veiliger in gebruik dan de zogeheten Slider oplossing die je in de C segment hatchback van Seat (en in de nieuwe Volkswagen Golf) aantreft. Voor wat betreft infomedia gebruikt de vernieuwde Ateca wel hetzelfde systeem als de Leon. Het aanraakscherm (standaard 8,25 inch groot, optioneel is 9,2 inch mogelijk) is aangepast en de druktoetsen die er voorheen naast zaten, zijn nu in het display geïntegreerd. Dat staat moderner, maar de virtuele knoppen hebben als nadeel dat je vette vingers snel op het scherm gaat zien. Gelukkig kunnen diverse zaken ook via toetsen op het stuurwiel worden bediend.

Adaptieve onderstel regeling (Dynamic Chassis Control) is optioneel. Er is dan keuze uit de rij modi Eco, Normal, Sport en Individual. Voor de 2.0 TSI versie met 4Drive vier wiel aandrijving komen daar Offroad en Snow bij. Ondanks de stoere uitstraling is de Ateca 1.5 TSI XPerience vooral bedoeld voor gebruik op de openbare weg. De testauto is namelijk niet voorzien van vierwielaandrijving. Alleen de voorwielen worden aangedreven. Dankzij een goede onderstel balans rijdt de Ateca als een gewone personenauto, maar dan wel een met een avontuurlijke uitstraling. Het navigatie systeem komt na de koude start wat traag op gang, maar vervolgens werkt deze uitgebreide functie snel, maar niet heel intuïtief. Smartphone integratie is standaard en met Seat Connect is de Ateca via een geïntegreerde simkaart het eerste jaar gratis met internet verbonden. Dan heb je toegang tot diensten die gebruik maken van actuele gegevens zoals verkeersinformatie, de beschikbaarheid van parkeerplaatsen en de prijzen plus openingstijden van tankstations. Diverse functies zijn op afstand met de slimme telefoon te bedienen. Zo kan men het ventilatiesysteem aanzetten of kijken waar de Ateca ook alweer geparkeerd staat. Andere handigheidjes zijn verlichte USB C poorten en draadloze koppeling van Android Auto plus Apple CarPlay.

Als de bestuurder “Hola, hola” roept, vraagt het infomediasysteem wat het voor hem of haar kan doen en vervolgens kan men gesproken commando’s geven. Als je gewoon een adres aan de navigatie functie wilt doorgeven, gaat dat prima, maar een ‘gesprek’ zoals Mercedes in haar radiocommercials suggereert gaat al snel boven de Spaanse pet. Spraaksturing is dus (nog) niet mogelijk in vrij geformuleerde zinnen. Daarvoor is het wachten op een software update. Echter, wie zich strikt aan de vaste commando’s in een logische volgorde houdt (zoals getoond op het beeldscherm), komt met het huidige versie een heel eind. Vermeldenswaard is dat dit systeem in alle voorgaande modellen van de Volkswagen Groep faalde. Bij de door Seat Spanje geprepareerde testauto werkte het wél naar behoren en foutloos, zelfs bij zeer complexe opdrachten. Let er dus op dat een dealer dit bij het afleveren van jouw Ateca het systeem correct installeert. Instructies hoeven trouwens niet met een Spaanse tongval doorgegeven te worden. Men kan als Nederlander ook gewoon ‘hoola, hoola’ zeggen. Werkt ook. Maar voorwaarde voor de spraakcommando’s is wel dat je over een Ateca met het duurdere 9,2 inch infomedia systeem beschikt.

Voor wat betreft de eerder genoemde panelen van het infomediasysteem: Het vraagt enig geduld en experimenteren om alles uit de installatie te halen. Dat komt doordat de bediening niet altijd even consequent is. Zo werkt het beeldscherm achter het stuurwiel (dat de traditionele snelheidsmeter en toerenteller vervangt) niet volgens dezelfde logica en dat zorgt voor verwarring. Sterker nog: de knoppen op het stuurwiel lijken bijna willekeurig te zijn ingedeeld en voor een enkele functie blijkt zelfs een toets aan het uiteinde van de hendel van het knipperlicht te moeten worden gebruikt. Optioneel kan de Ateca worden geleverd met stuur & voorruit verwarming. Voor wat betreft de eerste functie zijn er 3 standen. Het nieuwe, aan de onderkant afgeplatte, prettig in de hand liggende stuur kan zo lekker lauw aanvoelen, maar zweethanden zijn ook mogelijk. De voorruit wordt verwarmd met een folie. Er zijn dus geen hinderlijk zichtbare draadjes aanwezig. Volgens Seat zorgt de folie er voor dat een bevroren voorruit binnen 2 à 3 minuten wordt ontdooid. Er zijn nog meer nieuwe opties, zoals een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en sfeerverlichting.

Vandaag de dag is een facelift niet compleet zonder een opwaardering van de veiligheid systemen en de Ateca is daar geen uitzondering op. Met behulp van de gegevens van de navigatie functie past de optionele, slimme adaptieve cruise controle het tempo aan voordat men bijvoorbeeld een bocht in gaat of een rotonde oprijdt. Dat werkt bijzonder prettig. Ook leverbaar zijn onder andere een dode hoek sensor (met waarschuwing voor achterlangs kruisend verkeer), een rijstrook assistent, een 360 graden camera en een groot licht assistent. Dankzij de geïntegreerde eSIM is ook eCall beschikbaar. Dit systeem neemt bij een ongeval automatisch contact op met hulpdiensten. Andere veiligheidsvoorzieningen zijn een bots preventiesysteem en Travel Assist dat gedeeltelijk geautomatiseerd rijden mogelijk maakt. Pre Crash Assist bereidt de Ateca en de inzittenden voor op ongevallen die niet (meer) zijn te vermijden. De gordels worden dan aangespannen. De ramen en, indien van toepassing, het dak, sluiten automatisch.

De functies van de bovengenoemde Travel Assist waarmee de Seat gedeeltelijk zelfstandig kan rijden, zijn nieuw. Hiermee gaat de modeljaar 2021 uitvoering van de Ateca een stapje verder dan voorheen. Het stuurwiel registreert voortaan aan de hand van spanningsverschillen of de bestuurder de handen aan het stuur heeft. Wie het stuurwiel slechts losjes in de hand heeft, wordt daarom niet meer lastiggevallen met herhaalde verzoeken om het stuurwiel vast te pakken. Zoals gezegd kan de adaptieve cruise controle voortaan de snelheid aanpassen aan de hand van informatie van het navigatiesysteem en de camera’s. Op die manier kan de Ateca dus vanzelf vaart minderen bij een scherpe bocht, kruispunt of rotonde. In de praktijk hebben beide nieuwe voorzieningen als effect dat de Seat soepeler stuurt, remt en gas geeft. Echter: de elektronica is steeds uiterst voorzichtig. Zo accelereert de Ateca extreem langzaam wanneer de voorligger versnelt. Het overige verkeer wordt hierdoor soms opgehouden.


Het meubilair heeft een nieuwe bekledingsstof gekregen. De voorstoelen bieden een stevig zitcomfort en achterpassagiers zullen niet snel klagen over te weinig ruimte voor hun hoofd of benen. In de kofferbak kan men minimaal 510 liter aan spullen kwijt en met een neer geklapte achterbank is dat 1.604 liter. In de cabine bevindt zich voldoende bergruimte. Dik in orde is het afwerking niveau van het interieur.

70%
70%
Awesome

Hoeveel sterren?

In Style uitvoering heeft de Ateca 1.5 TSI een prijskaartje van 33.900 euro. Voor leaserijders biedt Seat het Business Intense pakket aan, waarmee men volgens de importeur ruim 2.000 à 3.500 euro kan besparen op extra uitrusting. De door mij geteste Ateca 1.5 TSI Xperience met DSG automaat staat voor 39.200 euro in de prijslijst. Het Business Intense pakket is dan verplichte kost. Van sommige andere uitvoeringen zijn de prijzen ook al bekend. Zo gaat de 2.0 TSI 4Drive FR versie 53.050 euro kosten en de 150 pk sterke 2.0 TDI Business Intense 46.050 euro. Beiden hebben de 7-traps DSG automaat standaard.

Voor het modeljaar 2021 heeft Seat voornamelijk het uiterlijk bijgepunt en de uitrusting opgewaardeerd. De meeste motoren en het onderstel zijn niet aangepast, waardoor de rijeigenschappen ongewijzigd zijn gebleven. Ook de modeljaar 2021 uitvoering van de ruime en praktische Ateca is daarom een verdienstelijk rijdende auto met een moderne aandrijflijn. Echter, de prestaties, het verbruik of het weggedrag zijn niet beter dan gemiddeld. Hier heeft Seat een kans laten liggen. Gelukkig maakt de opwaardering van de uitrusting het verschil. De assistentie systemen zijn merkbaar slimmer geworden. De Ateca stuurt, remt en accelereert soepeler wanneer de bestuurder de beschikbare hulpmiddelen activeert. Tegelijkertijd is de elektronica alerter in echte noodgevallen. Het nieuwe infomediasysteem is ook een stap vooruit, alhoewel de bediening enige studie vergt. Gecombineerd met het gemoderniseerde uiterlijk zorgt dit er voor dat de aantrekkingskracht van deze Seat duidelijk is vergroot. De Spaanse SUV is nog altijd een veelzijdige, comfortabele allround gezinsauto. Je krijgt nu meer hightech voor je geld. Daarmee is de Ateca weer helemaal bij de tijd en klaar om er weer een paar jaar tegenaan te gaan.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (10)
    4.1

Reageren is niet mogelijk.