Autoverkopen Europa: Audi is de grote winnaar

0

De verkoop van nieuwe personenauto’s in de Europese Unie is in oktober weer ingezakt als gevolg van de herinvoering van lockdown maatregelen om verdere verspreiding van het corona virus in te dammen. Verschillende Europese landen gingen hiertoe over.

In september steeg de autoverkoop juist nog. Dat was voor het eerst in 2020. Volgens ACEA, de koepelorganisatie van autofabrikanten die in Europa actief zijn, werden vorige maand 1.129.223 nieuwe auto’s verkocht in Europa; een daling van 7,1 procent vergeleken met vorig jaar. In september steeg de verkoop nog met 1,1 procent. In oktober waren in bijna alle Europese landen zwakkere verkopen te zien, met uitzondering van Ierland en Roemenië. Van de grote automarkten ging de verkoop het sterkst omlaag in Spanje (-21 procent) en in mindere mate Duitsland (-3,6 procent) en Frankrijk (-9,5 procent). In Italië ging het om een zeer kleine verkoopkrimp (-0,2 procent) . In Nederland was sprake van een min van 5,3 procent naar 31.988 nieuwe auto’s.

Over de eerste 10 maanden van dit jaar gemeten ligt de verkoop van nieuwe personenauto’s in de Europese Unie met afgerond 9,6 miljoen voertuigen 27,3 procent lager dan in dezelfde periode van 2019. Kijkend naar de belangrijkste markten, zag Spanje dit jaar de sterkste daling (-36,8 procent) tot dusver, gevolgd door Italië (-30,9 procent), Frankrijk (-26,9 procent) en Duitsland (-23,4 procent). ACEA spreekt dan ook van een ongekende impact van de corona crisis op de Europese autoverkoop. De koepelorganisatie heeft daarom om coulance gevraagd bij de invoering van strengere emissie-eisen door de Europese Unie, maar daar wil men in Brussel niets van weten.

MerkMA 10/20MA 1-10/20MA 1-10/19MA 10/19
Volkswagen10,9%11,0%11,1%12,1%– –
Renault7,0%6,9%6,7%6,6%+ +
Peugeot6,7%6,2%6,1%6,6%+ +
Mercedes-Benz6,7%6,2%5,6%6,4%+ +
Audi5,4%5,1%4,7%4,2%+ +
BMW5,4%5,6%5,1%5,8%o
Skoda5,3%5,4%4,8%5,0%+ +
Toyota5,3%5,5%4,7%5,2%+ +
Ford5,2%5,6%6,1%6,3%– –
Fiat4,4%4,1%4,2%3,9%o
Opel/Vauxhall4,2%4,1%5,5%3,8%o
Citroën3,9%3,8%4,1%4,2%– –
Kia3,7%3,6%3,2%3,4%+ +
Hyundai3,5%3,6%3,6%3,8%
Dacia3,4%3,4%3,7%3,3%o
Seat2,9%3,2%3,3%3,0%– –
Volvo2,5%2,3%2,1%2,3%+ +
Nissan2,1%2,4%2,5%2,3%– –
Mini1,5%1,5%1,4%1,4%+ +
Mazda1,3%1,2%1,5%1,8%– –
Jeep1,1%1,0%1,1%0,9%o
Land Rover0,9%1,0%1,0%0,9%o
Mitsubishi0,7%0,9%1,0%0,9%– –
Honda0,7%0,7%0,8%0,6%o
Porsche0,6%0,6%0,5%0,7%o
Lancia/Chrysler0,4%0,4%0,4%0,4%o
Lexus0,4%0,4%0,4%0,4%o
DS0,3%0,4%0,3%0,4%o
Smart0,3%0,2%0,6%0,6%– –
Alfa Romeo0,3%0,3%0,3%0,4%
Jaguar0,3%0,4%0,5%0,4%– –
Maserati0,0%0,0%0,0%0,0%o

De relatief geringe krimp van de autoverkopen in Italië verklaart waarom Fiat, met in haar kielzog Jeep, in oktober haar marktaandeel heeft weten op te voeren. Zij profiteren van de introductie van mild hybride respectievelijk stekker hybride versies van de 500 plus Panda en de Renegade plus Compass. Die komen in Italië in aanmerking voor een koopsubsidie. Alfa Romeo noch Maserati hebben hybride modellen in hun gamma en wisten in oktober hun marktaandeel dus niet op te voeren.

Op merkniveau is de sterke opleving van de verkopen van Audi opvallend. Deze autofabrikant wist in oktober liefst 19,4 procent meer auto’s te verkopen en haalde daarmee in de registratiestatistieken BMW in. Audi deed in oktober zowel met de nieuwe A3 reeks als met de e-Tron goede zaken. Geplust werd er ook door zustermerk Bentley. Bij Opel is eindelijk een eind gekomen aan de daling van het marktaandeel. Dat is vooral te danken aan de elektrische uitvoering van de Corsa. Renault liet ook een duidelijke plus zien. De Clio en Captur zijn nog steeds kraakvers en daarnaast heeft de Zoé zich ontpopt tot een evergreen. Kia doet ook goede zaken met haar stekker hybride en volledig elektrische modellen. Bij Toyota ontbreken die in het gamma en dat is de reden waarom het marktaandeel van deze autofabrikant momenteel in Europa stokt.

 

Reageren is niet mogelijk.