Exclusief: test van de nieuwe Hyundai Tucson

0

Tucson is een stad in de Sonora woestijn van Arizona. In dit afgelegen uitgestrekte gebied dat gekenmerkt wordt door een kaal landschap zijn terreinvoertuigen trouwe metgezellen van mensen. Dus waarom zouden wij geen auto vernoemen naar deze Amerikaanse stad? Dit is waarschijnlijk wat de Hyundai strategen dachten toen zij de Tucson in 2004 op zijn wielen zetten. Dit was ook het begin van een succesverhaal dat tot op de dag van vandaag voortduurt. Nu rolt de vierde generatie van de bestseller de fabrike uit. En het heeft het echt allemaal. Daarvan heeft Autointernationaal.nl zich tijdens een exclusieve test in Frankfurt am Main kunnen overtuigen.

Hyundai heeft ambitieuze doelen. Omdat de autofabrikant met de nieuwe Tucson de concurrentiestrijd in de SUV middenklasse wil aanwakkeren. Alleen al het innovatieve en moedige ontwerp van dit voertuig zou de polsslag van de concurrentie op moeten voeren. De cijfers bewijzen het belang van de Tucson voor Hyundai. De SUV is sinds zijn lancering wereldwijd meer dan 7 miljoen keer verkocht. Europa nam daarvan 1,4 miljoen eenheden voor zijn rekening. Dit maakt de Tucson tot ‘s werelds meest succesvolle SUV van Hyundai. “De introductie van de vierde generatie Tucson markeert een nieuwe mijlpaal voor Hyundai, omdat we nu geëlektrificeerde versies van onze volledige SUV vloot aanbieden”, zegt een woordvoerder van het Europese hoofdkantoor, toen hem dat werd gevraagd. Met zijn eigentijdse reeks aandrijvingen en een toekomstgericht ontwerp zou de Tucson volgens Hyundai een van de belangrijkste modellen moeten blijven voor het succes van het merk in Europa.

De nieuwe Tucson is de eerste SUV van Hyundai die is gebaseerd op de Sensuous Sportiness designfilosofie. Die is gebaseerd op in totaal 4 pijlers: proporties, architectuur, styling en techniek. De nieuwe ontwerprichting moet de voertuigen van Hyundai een onmiskenbaar eigen gezicht geven en een emotionele waarde genereren voor de klanten, zo stelt de woordvoerder. Het voorste gedeelte van de Tucson is een echte aandachtstrekker. Daar lieten de ontwerpers hun ideeën de vrije loop. En ze genoten duidelijk van hun werk. De daglichten ‘bewegen’ naar rechts en links uit de grille. De fabrikant noemt deze creatie Parametric Hidden Lights. En hoe werkt deze optische magie? Als de daglichten zijn uitgeschakeld, zijn ze naadloos geïntegreerd in de diamant look van de grille. Hierdoor lijkt de voorkant van de nieuwe Tucson uit één stuk te zijn gemaakt. Pas bij het inschakelen van de dagverlichting worden de verborgen, gedeeltelijk gespiegelde units zichtbaar. Het heeft een zekere magie. De toeschouwer ontsnapt nauwelijks aan deze toverkunst. Met dit unieke verkoopargument is de Tucson letterlijk een schijnend licht aan de SUV hemel.

Tot dusver heeft Hyundai niet bovengemiddeld aandacht getrokken met extravagante designs, althans niet in een volumesegment waar ook de compacte SUV modellen van het merk onderdeel van uit maken. Geen enkele autofabrikant wil styling fouten op zijn hals halen. Dat is een extreem dure aangelegenheid die lang niet iedere speler op de markt zich kan veroorloven. Toch toont Hyundai met de nieuwe Tucson, al jaren een bestseller uit het assortiment van de Koreaanse autofabrikant, veel moed. De vierde generatie van de SUV beschikt namelijk over een opvallende outfit. De geometrische lijnen op de flanken, de verbinding tussen koplampen plus grille en de zeer karakteristieke lichtgrafiek aan de achterzijde geven de Tucson een hoge herkenningswaarde. In de massa SUV modellen die inmiddels op de markt zijn, verdwaalt de Koreaan tenminste niet.

Ook het interieur van de Tucson is ultramodern. Dat valt vooral op als je kiest voor de versie met automatische versnellingsbak. Op de middenconsole ontbreekt namelijk een klassieke keuze hendel. Daarvoor in de plaats beschikt de Tucson over platte knoppen. Technisch is dat namelijk mogelijk omdat de transmissie over zogeheten shift-by-wire technologie beschikt. De klassieke mechanische verbinding is daarbij vervangen door een elektronische aansturing.

De cockpit wordt gedomineerd door het 10,25 inch grote touchscreen in het midden van het dashboard. Bijna alle menu-items kunnen ermee worden bediend. Via spraak sturing is (natuurlijk) ook veel mogelijk. De ontwerpers hebben conventionele schakelaars en knoppen grotendeels in de ban gedaan. Het resultaat is dat de  cockpitsfeer helder en opgeruimd oogt. Je voelt je meteen thuis in de Tucson, die qua bouwkwaliteit een vergelijking met de auto’s van sommige premium merken niet uit de weg hoeft te gaan. Ook niet als het gaat om connectiviteit. Zo verloopt de navigatie via Hyundai’s eigen cloud, waardoor deze sneller, nauwkeuriger en vooral actueler werkt.

Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe Tucson slechts enkele millimeters gegroeid tot een lengte van 4,50 meter, maar biedt hij een ruimer interieur dankzij zijn volledig opnieuw ontwikkeld platform. Volwassenen zitten nu veel comfortabeler achterin. Het koffervolume groeide met 33 liter tot 620 liter. Als de rugleuningen van de achterbank (dat kan in 3 delen) vlak wordt gelegd, past er tot 1.799 liter bagage in de Tucson; een niveau dat veel middenklasse stationwagens niet bieden.

Voor de ontwikkeling van de vierde generatie Tucson zijn door Hyundai de modernste aandrijftechnieken gebruikt. Het belangrijkste kenmerk hiervan is elektrificatie. Nooit eerder had de klant in dit voertuigsegment een grotere keuze aan geëlektrificeerde motoren. Met uitzondering van de 2 instapversies (de 1,6 liter benzinemotor met 150 pk en de even grote dieselunit met 115 pk), zijn alle andere varianten ontworpen als mild hybrides (op basis van een 48 volt systeem) of als volledige hybrides. Met de laatste heb ik voor het eerst kunnen rijden. In deze 1.6 T-GDI HEV uitvoering, zoals deze hybride officieel heet, werken een 4 cilinder turbobenzinemotor (van 180 pk) en een elektrische collega (60 pk) samen om een ​​systeemvermogen van 230 pk te realiseren.

Hiermee is de hybride Tucson momenteel de krachtigste versie binnen het gamma. De 230 pk maken van de SUV een zeer zelfverzekerde auto. Er is altijd voldoende pit. De Tucson bevalt ook met zijn goede comfort en lage niveau van motor-, rol- en windgeruis. Meestal rijdt men in de elektrische modus in de stad. Zodra er heel weinig vermogen (manoeuvreren, langzaam rijden) nodig is, wordt de 4 cilinder uitgeschakeld. De Tucson wordt dan alleen aangedreven door de elektromotor. Als de bestuurder bij hogere snelheden zijn voet van het gaspedaal haalt, schakelt het systeem de verbrandingsmotor onmiddellijk uit. Bij het remmen krijgt de elektromotor (die dan even als generator werkt) stroom en levert die aan de accu. Op deze manier kan de energie weer worden gebruikt voor de volgende acceleratieklus.

Na mijn eerste proefrit, waarin naast stadsritten ook bezoeken aan land- en snelwegen waren opgenomen, liet de boordcomputer een gemiddeld verbruik zien van 6,4 liter per 100 km. In verhouding tot de grootte van de Tucson is dat geen slechte waarde. Volgens de officiële WLTP cyclus geeft Hyundai 5,6 liter per 100 km op, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 127 gram per kilometer. Aan koppel is er maximaal 350 Nm beschikbaar. Dankzij de geëlektrificeerde aandrijflijn kan men op een zeer ontspannen manier door hectische stadscentra cruisen. Druk op de knop op de middenconsole en de hybride Hyundai neuriet zachtjes door spitsverkeer, indien mogelijk zelfs puur elektrisch. Bij filevorming zorgt de adaptieve cruisecontrole voor een veilige afstand tot de voorligger en past het systeem de snelheid aan de route en de snelheidslimieten op verkeersaders aan, terwijl de actieve Lane Keeping assistent de Tucson in het midden van de rijstrook centreert. Als ik de snelweg bereik, trap ik het gaspedaal in. De benzinemotor schakelt hoorbaar en merkbaar in. Met 230 pk en 350 Nm accelereert de 1,7 ton zware Tucson snel naar de gewenste snelheid. Dan verlaten ik weer de snelweg, ga een landweg op en rij verder in de Sport modus. Hier nemen de carrosseriebewegingen van het comfortabel afgestelde, optionele adaptieve chassis merkbaar toe. Maar ondanks het natte wegdek bouwt de SUV veel tractie op dankzij de leverbare vierwielaandrijving. De Tucson toont zich zeer getalenteerd en voert alle stuurcommando’s direct en feilloos uit zonder noemenswaardig over te hellen.

Toch is rustig cruisen meer zijn ding. Op verzoek kan de Tucson ‘natuurgeluiden’ zoals een open haard of voetstappen in de sneeuw afspelen via het Krell audiosysteem, terwijl de SUV in Eco-modus ondanks het standaard 19 inch wielen comfortabel veert. De hybride aandrijving duwt nu gematigder en de automatische 6 versnellingsbak regelt harmonieus de interactie van de turbobenzine 4 cilinder met de 60 pk sterke elektromotor. De Tucson wint energie terug op afdalingen of door het rempedaal in te drukken. De overgang naar de mechanische rem is nauwelijks merkbaar, hetgeen niet vanzelfsprekend is bij hybride auto’s.

Aan boord heerst een heerlijk klimaat. Want voor het eerst in een Hyundai maakt de nieuwe Tucson gebruik van Multi-Air technologie. Deze combinatie van directe en indirecte luchtstromen voor airconditioning en verwarming zorgt voor een aangename ambiance. Als de Multi-Air modus actief is, wordt de lucht verdeeld naar de nieuwe ventilatieopeningen, die zich naast de gebruikelijke luchtroosters in het dashboard bevinden. Vanaf een verhoogde zitpositie, karakteristiek voor SUV modellen, heb ik zicht op het 10,25 inch grote touchscreen.De diverse weergave mogelijkheden zijn goed afleesbaar bij bewolkt herfstweer.De enige vraag is of het zo blijft in de zon.Helaas is er geen Head-up display. Op het 4-spaaks stuur zitten karakteristieke Hyundai knoppen en schakelaars.Deze zijn beter zichtbaar en voelbaar eleganter dan voorheen.Dat geldt voor het hele interieur: gelakte oppervlakken, soepel leder en fijne stoffen passen perfect bij elkaar in de topversie Premium.Een opvallende dubbele chromen boog strekt zich uit van de zachte, met schuim gevulde deurpanelen tot over het hele dashboard.Het ziet er niet alleen stijlvol uit, het is ook functioneel.Want tussen de chromen elementen zijn de knoppen voor het geheugen van de stoelverstelling verborgen.

De hoeveelheid interieurruimte van de Hyundai is meer dan voldoende: voorin zijn er tal van opbergvakken en een inductie laadstation voor de smartphone.En ook achterin biedt de Tucson veel ruimte voor de hoofden en benen van de passagiers. Is er niemand die daar plaats moet nemen, dan kan de rugleuning verticaal worden versteld of op afstand worden ontgrendeld vanuit de kofferbak. Vervolgens kan hij worden neergeklapt in een verhouding van 40:20:40.De klep gaat elektrisch open als je ervoor gaat staan ​​met de sleutel in je broekzak en er zijn grote opbergvakken onder de kofferbak vloer.De Tucson Hybrid biedt 620 tot 1.799 liter bagagevolume, met de 1,49 kWh batterij onder de achterbank.

Hyundai biedt zijn nieuwe Tucson in eerste instantie aan in 4 uitrusting niveaus: i-Drive, i-Motion, Comfort en Premium. In het voorjaar van 2021 wordt het gamma aangevuld met de N Line uitvoering; een bijzonder sportief ogende versie. Ook debuteert dan een stekker hybride variant. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar reken op prijzen die varieën van 34 tot 57 mille. Zelfs de instapversie is royaal uitgerust met diverse veiligheidsassistentiesystemen zoals verkeersborden herkenning en een waarschuwing systeem voor voetgangers en fietsers. Het is echter niet mogelijk om extra’s te bestellen. Bovendien is de i-Drive basisversie alleen in het rood verkrijgbaar. Dat is een bewuste strategie: hiermee wil Hyundai er voor zorgen dat klanten bijbetalen voor een luxueuzere versie van de Tucson.

 

 

90%
90%
Awesome

De nieuwe Hyundai Tucson overtuigt zowel van binnen als van buiten. Concurrenten als de Nissan Qashqai, Peugeot 3008 en Volkswagen Tiguan moeten zich warm aankleden. Maar het nieuwe vleugje premium dat het Koreaanse merk nu in deze klasse biedt, heeft ook zijn prijs. Zoals gezegd lopen de tarieven op tot ongeveer 57.000 euro. Dan krijg je echter wel een Tucson met een zeer uitgebreide uitrusting en vierwielaandrijving die praktisch niets te wensen over laat.

Ben ik daarmee zelf ook verkocht? Nee, voor mij is het design van de nieuwe Tucson net even te polariserend. Maar smaken verschillen. En achter die progressieve dagverlichting annex grille schuilt een krachtige hybride aandrijving en tal van veiligheidsassistenten. Dankzij de adaptieve ophanging veert de SUV comfortabeler en reageert hij meer vertrouwenwekken dan ooit. Van binnen is de Hyundai ook ruim, praktisch en kwalitatief hoogstaand. En ondanks touch displays blijft de Koreaan eenvoudig in de omgang. Kortom: Hyundai trekt met de nieuwe editie van de Tucson alles uit de kast om voorop te lopen in het SUV segment dat nu gedomineerd wordt door de Tiguan. Hoe lang nog?

on ligt vanaf december 2020 in de winkels. De Tucson in de sportieve N Line volgt dan in het voorjaar van 2021, maakte de fabrikant op medioverzoek bekend.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (47)
    6.2

Reageren is niet mogelijk.