SUV duel: nieuwe Kia Sorento verslaat Skoda Kodiaq

0

De Skoda Kodiaq neemt het op tegen de nieuwe Kia Sorento in deze gezinsvriendelijke SUV-tweelingtest.

Als gezinnen tegenwoordig een grote mensenverhuizer nodig hebben, zullen zij eerder een SUV met 7 zitplaatsen kopen dan een MPV. Op die manier evolueren modetrends en het valt zeker niet te ontkennen dat dit stel er stijlvoller en aantrekkelijker uitziet dan hun meer bestelwagenachtige tegenhangers.Dat is de reden waarom SUV’s zo populair zijn en het aantal grote auto’s dat in deze vorm op de markt komt, toont aan dat dit nog steeds een groeisegment is. De meest recente lancering is de nieuwe Sorento, die in Europa arriveert met een verfrissend recept. In plaats van slechts één dieselvariant aan te bieden, kiest Kia er nu voor om een uitvoering met hybride aandrijflijn in stelling te brengen om aan de vraag van de klant te voldoen. Hij neemt het op tegen een van de favorieten in zijn klasse: de Kodiaq. Deze SUV biedt eveneens 7 zitplaatsen.Hoewel Skoda geen hybride versies van zijn Kodiaq aanbiedt, biedt deze grote Tsjech nog meer uitrusting voor een vergelijkbare prijs.

 

 

Kia Sorento

Er is veel vernieuwd aan deze Sorento van de vierde generatie, niet in de laatste plaats de hybride aandrijflijn. Dat wordt naar verwachting de bestseller van de modelreeks. Er kan worden gekozen uit 4 uitrusting niveaus en de prijzen beginnen bij 45.995 euro. De vierde generatie Sorento is geheel nieuw en is gebaseerd op het N3 platform dat is ontworpen om een hybride aandrijflijn mogelijk te maken. Het kersverse onderstel betekent dat de wielbasis van de Sorento 35 mm langer is dan die van zijn voorganger, waardoor de interieurruimte groter is geworden ondanks een minimale toename van de totale carrosserielengte. Er is een volledig onafhankelijke wielophanging aan de achterkant, die zelf nivellerend is op hogere uitrustingsniveaus.

De 1,6 liter benzine 4 cilinder met turbocompressor, de 1,49 kWh lithium/ionbatterij en de elektromotor is bij elke uitrusting variant identiek. De elektrische actieradius is beperkt, maar de kleine accu is meer bedoeld om de benzinemotor te helpen bij het verplaatsen van het gewicht van de auto, dat 253 kilo hoger is dan dat van de Skoda. De aandrijflijn levert 226 pk / 350 Nm en drijft alle 4 de wielen aan via een 6-traps automaat. Deze Sorento is wat Kia een “zelf ladende” hybride noemt, wat betekent dat je hem niet op het elektriciteitsnet hoeft aan te sluiten. In plaats daarvan beheert de auto de laadtoestand van de accu en recupereert hij energie bij het vertragen of remmen, waarbij hij de accu bijvult met energie die anders verloren zou gaan, of hij gebruikt de benzinemotor als generator om de laadtoestand te verzekeren om zo de hoeveelheid stroom op een optimaal niveau te houden. Er zit ook veel meer technologie in deze nieuwe Sorento, met tal van veiligheidsvoorzieningen die hem daarmee tot  een aantrekkelijke gezinsauto maken.

Binnenin is de Sorento opgefrist, met een moderner dashboardontwerp en hoogwaardige materialen. Maar dat mag natuurlijk ook wel voor een auto waarvan de duurste variant 55.995 euro kost. Hoewel de bouwkwaliteit prima is, blijft op sommige onderdelen de Kodiaq hem toch de baas. Bij dit soort auto’s draait alles om praktische bruikbaarheid en de Kia blinkt hier bijzonder in uit. Hij is de ruimste op de derde rij, en het mechanisme om de stoelen neer te klappen en toegang te krijgen tot de achterste zetels is het beste. De Sorento heeft 179 liter bagageruimte met alle 7 stoelen op hun plaats. Dit loopt op tot 608 liter als de achterste zetels zijn neergeklapt. De stoelen op de middelste rij zijn ruimer dan die in de Skoda (ze zijn verschuifbaar in beide modellen), terwijl de Kia achterin bovendien USB poorten heeft voor allerlei gadgets. Klap de stoelen op de middelste rij neer en de Sorento biedt een maximale laadcapaciteit van 1.996 liter. Dit is slechts een paar liter minder dan de maximale 2.005 liter van de Skoda, dus hier valt weinig onderscheid te bespeuren. Beide auto’s zijn behoorlijk groot, maar de Kia heeft standaard parkeersensoren voor & achter en een achteruitrijcamera. De Kodiaq heeft de eerste voorziening ook, maar je moet extra betalen om ook een achteruitrijcamera te kunnen beschikken.

De Kia beschikt ook over veel nieuwe veiligheidstechnieken. Hoewel Euro NCAP deze nieuwe Sorento nog niet heeft getest, kan hij op niveau 2 autonoom rij taken uitvoeren. Er is botswaarschuwing met detectie van voetgangers en fietsers. Er is ook een nieuwe functie die de bestuurder er van weerhoudt om per ongeluk achteruit te rijden bij naderend verkeer. Bovendien is er een rijstrookassistent als onderdeel van de slimme adaptieve cruisecontrol, die ook de ingestelde snelheid automatisch aanpast aan de snelheidslimiet wanneer deze verandert.

De hybride aandrijflijn van de Sorento maakt het rijden ontspannen.Zolang je het niet te hard pusht, is de aandrijflijn relatief verfijnd en doet de elektromotor een flink deel van het werk.Geef vol gas en het 1,6 liter T-GDI benzineblok zorgt in de cabine in vergelijking met de zachter klinkende motor in de Skoda voor duidelijk meer kabaal, maar door de stad rijdend en rustig cruisend is de Kia relatief stil.Zijn conventionele automatische versnellingsbak doet zijn werk ook soepeler dan de DSG transmissie van de Kodiaq, dus hij heeft een voorsprong op het gebied van rijgedrag bij lagere snelheden.

De vering van de Kia is echter niet zo verfijnd als die van de Skoda. De Sorento heeft een soepele afstelling, maar over hobbels is er niet zo veel controle, waardoor de wielen agressiever bewegen en er meer energie wordt overgedragen naar het passagierscompartiment. Toch is het verre van een oncomfortabele auto. Het hogere gewicht betekent wel dat hij zich nergens zo nauwkeurig laat aansturen als de Skoda, maar voor een familieauto is dat minder belangrijk dan het rijcomfort. Het forse aantal kilo’s betekent ook dat hij niet zo snel is als zijn motorvermogen doet vermogen. Ik heb reeds gezegd dat de Sorento minder verfijnd klinkt onder volgas en dat je misschien meer toeren moet maken dan in de Skoda, maar met een tijd van 8,9 seconden voor de sprint naar 100 km/u is het prestatieniveau voldoende. Een sterk punt van een Kia blijft de garantie van 7 jaar (of 150.000 kilometer). De nu afzwaaiende editie van de Sorento scoorde bijzonder hoog in recente een tevredenheidsenquête onder autobezitters. Bij een hybride model verwacht je een goede brandstofefficiëntie en de Kia stelt wat dit betreft niet teleur: hij was tijdens de test afgerond 20 procent zuiniger met benzine dan de Skoda. De brandstofrekening van de Kodiaq zal dus veel hoger uitvallen. De verschuiving naar hybrides op de markt wordt weerspiegeld in het feit dat experts voorspellen dat je op de Kia in 3 jaar tijd procentueel duidelijk minder afschrijft dan op de Skoda. Al met al is de Sorento dus duidelijk in het voordeel als het gaat om de gebruikskosten.

 

 

Skoda Kodiaq

De Kodiaq bevindt zich aan de onderkant van de klasse van SUV modellen met 7 zitplaatsen. Hij is er tijdelijk alleen in voorwiel aangedreven 1.5 TSI uitvoering. Daarvan kost de SportLine Business versie 40.990 euro. Dat is fors minder dan de Sorento moet opbrengen, maar voor de test is de 2.0 TSI 190 4×4 DSG uitvoering uitgekozen. Die ontbreekt (tijdelijk?) in het huidige Kodiaq gamma, maar bestudering van de tarieven elders in de Volkswagen Groep leert dat je rekening moet houden met een prijs van 55.990 euro. Dat maakt hem vergelijkbaar met de meest luxe versie van de Sorento 1.6 T-GDI Hybrid.

De Kodiaq is vanaf eind 2016 te koop en is dus nu een van de oudere grote SUV modellen die te koop zijn. Maar updates gedurende de hele levensduur van de Skoda hebben ervoor gezorgd dat hij nog steeds toonaangevend is in zijn klasse, met nieuwe technische kenmerken, verbeterde motoren en aangepaste uitrustingsniveaus. Zeker in de hier geteste SportLine Business uitvoering oogt hij nog steeds fris en fruitig. Het onderstel van de Skoda is van het MQB type; een modulaire architectuur die binnen de Volkswagen Groep voor enorm veel modellen wordt gebruikt, variërend van de Audi TT sportwagen tot deze SUV uit de Tsjechische familie. Beide auto’s hebben vierwielaandrijving en ook hun ophanging lay-out is identiek, met MacPherson veerpoten aan de voorkant en een multi-link constructie aan de achterkant. De Skoda is tegen meerprijs verkrijgbaar met adaptieve dempers; een optie die ook een offroad modus toevoegt. Waar de 2 modellen verschillen in hun technische benadering, want de Skoda is niet beschikbaar als hybride. De markt is richting benzine verschoven, dus de TSI versies zijn nu de enige keuzemogelijkheid in Nederland. De viercilinder turbomotor levert 190 pk (een beetje minder vermogen vergeleken met de Kia) maar een identiek koppel van 320 Nm geproduceerd bij hetzelfde toerental (1.500). De Sorento heeft een leeggewicht van slechts 1.753 kg, waardoor hij aanzienlijk lichter is, en dat maakt de Skoda tot de snelste auto. Hij heeft een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en vierwielaandrijving, met selecteerbare rij modi waaronder Eco, Comfort, Sport en Off Road. Dat laatste biedt de Kia ook, maar de Sorento heeft tevens de keuze uit modder, sneeuw en zand als onderdeel van zijn Terrain setting. In de praktijk zullen maar weinig mensen een van deze 2 voor toepassing buiten de gebaande paden instellingen gebruiken, maar dat neemt niet weg dat beide SUV modellen prima geschikt zijn voor licht offroad-rijden als het er toch van komt.

Deze auto’s zullen waarschijnlijk meer tijd op de weg doorbrengen, waar de hoogwaardige cabine van de Skoda tot zijn recht komt. De Kia scoort in dit opzicht prima, maar de Kodiaq voelt beslist beter aan, ook al is zijn dashboardontwerp het best te omschrijven als no-nonsense en eenvoudig. Het is een design dat al sinds eind 2016 bestaat en sindsdien heeft het interieur geen noemenswaardige aanpassingen ondergaan, maar de lay-out is functioneel en werkt goed. Bij SUV modellen met 7 zitplaatsen gaat het allemaal om de grootte. De Skoda is 10 cm korter dan de Kia en heeft ook een kleinere wielbasis. Hoewel de Kodiaq net als de Kia verschuifbare stoelen op de middelste rij heeft, voelt hij minder ruim aan. Dat is vooral duidelijk als je op de achterste rij kruipt, waar de Skoda ronduit krap is. Het is ook moeilijker om überhaupt op de derde rij te klimmen. De chocoladezijde van de kleine achterste kajuit is een behoorlijke kofferbak. Er is 270 liter bagageruimte indien alle 7 zitplaatsen worden gebruikt, tussen de 560 en 705 liter met de derde zit rij neergeklapt (afhankelijk van waar de middelste stoelen zich bevinden) en 2.005 liter met alle zetels achterin plat gelegd.

Er is ook een elektrische achterklep. Skoda’s staan ​​bekend om hun praktische bruikbaarheid met tal van Simply Clever oplossingen en de Kodiaq is daar geen uitzondering op. Kleine extraatjes, zoals een ijskrabber in de tank vulklep en een paraplu in de voordeur, maken de Kodiaq echt tot een maatje. Men kan ook veel opties aanvinken, zoals deurrand beschermers om deuken in de parkeergarage te voorkomen, en kleine vuilnisbakken als onderdeel van het Family Pack. Het Sleep Pack voegt speciale hoofdsteunen voor de middelste rij toe, evenals akoestisch glas en jaloezieën. Draadloos opladen is er niet, zoals bij de Kia, en de Skoda biedt niet zoveel USB poorten. Evenmin biedt de Skoda zoveel standaard veiligheidstechniek. Autonoom remmen met botswaarschuwing is standaard, maar een rijstrookassistent en dodehoekdetectie maken deel uit van een optiepakket. Ook adaptieve cruise controle is een extra. De Skoda staat nog steeds in de boeken als een auto met 5 sterren van Euro NCAP, maar vergeet niet dat de beoordeling werd uitgevoerd in 2017, toen de test niet zo streng was.

Het is duidelijk dat de Skoda het meer op de bestuurder gerichte model van de twee is, vooral in SportLine Business specificatie. De besturing is scherper en je kunt zijn relatief lagere massa ten opzichte van de Kia duidelijk voelen omdat hij wendbaarder aanvoelt en in bochten de gekozen rij lijn beter vasthoudt. De motor trekt krachtig en levert ook goede prestaties, met een tijd van 7,6 seconden voor de sprint naar 100 km/u. Ondanks een betere carrosseriecontrole is de Kodiaq eigenlijk de zachtere, comfortabelere auto. Hij laat zich niet van de wijs brengen door golvingen in het wegdek zoals de Kia dat wel doet. De Skoda verliest zijn kalmte op slecht asfalt wel een beetje, met een soort knikkende beweging, maar over het algemeen is hij de interessantere en meer bekwame machine om te rijden, en ook nog comfortabeler. De verfijning van de aandrijflijn is vergelijkbaar met die van de Kia bij kruissnelheden, maar bij harde acceleratie is de Sorento luidruchtiger dan de soepelere Kodiaq. Zodra het grootste deel van de elektrische ondersteuning in de Kia is geleverd, worstelt zijn 1,6 liter motor. In de Skoda hoeft de grotere motor niet zo hard te werken.

Skoda presteert van oudsher sterk in tevredenheidsonderzoeken onder eigenaren. Maar je hebt baas en bovenbaas en de laatste heet op dit onderdeel Kia. Ook de standaardgarantie op de Kodiaq is niet zo genereus. Maar de Skoda zou jouw hart toch kunnen stelen met bijvoorbeeld een handig dubbel dashboardkastje voor extra gebruiksgemak. De bovenste bak is een goede plek om telefoons op te bergen, terwijl het onderste gedeelte geschikt is voor grotere items.

 

Conclusie

De eerste plaats is voor de Kia Sorento. In vergelijking met de 1.5 TSI uitvoering van de Skoda Kodiaq is het een prijzige auto, maar daar krijg je veel (meer) voor terug. De Sorento is een solide SUV met 7 zitplaatsen, schappelijke gebruikskosten en naar verwachting een sterkere restwaarde. Dat helpt om de hogere prijs te compenseren, terwijl uitrusting van het tweede luxe niveau (Dynamic; 48.995 euro) voldoende is. Voor gezinsvervoer maken de uitgebreide standaard veiligheidsvoorzieningen en het hoge niveau van ruimte plus flexibiliteit de Sorento uitstekend bruikbaar. Wat meer comfort zou wenselijk zijn, maar de prestaties zijn oké en de efficiëntie is geweldig. De Skoda Kodiaq is nog steeds een indrukwekkend goede SUV dankzij een superieure wendbaarheid en een beter comfortniveai, maar hij is krapper dan de Kia en biedt minder flexibiliteit voor de indeling van de stoelen. De bouwkwaliteit is goed, maar de voorsprong op de Sorento is in dit opzicht niet voldoende om de overwinning veilig te stellen.

Reageren is niet mogelijk.