Teleurstellend: test BMW iX3

0

De baanbrekende i3 en i8 van BMW gaven een behoorlijk gewaagde en opwindende blik op hoe de geëlektrificeerde toekomst van de Duitse fabrikant er uit zou gaan zien.Met hun sciencefiction look en ruimtevaarttechnologie boden ze een solide visie op de auto’s van morgen.Wat we hier hebben, de geheel nieuwe iX3, is misschien niet de derde aflevering van BMW i line-up die we verwacht hadden.Hij ziet er nogal, nou ja, bekend uit.Maar dat is precies de bedoeling van BMW: in alle opzichten is dit gewoon een X3 die toevallig ook elektrisch is.

De iX3 is gebaseerd op hetzelfde platform als een gewone benzine-, diesel- en plug-in hybride uitvoeringen van de X3 en wordt zelfs in dezelfde Chinese fabriek gebouwd. BMW beweert trots dat dit het eerste model uit zijn assortiment is dat met 4 verschillende aandrijflijnen kan worden geleverd. De autofabrikant noemt dat “the power of choice”. Onder de vloer van de iX3, ingeklemd tussen de wielen, bevindt zich een 80 kWh batterij die een 286 pk sterke elektromotor op de achteras aandrijft via een transmissie met één versnelling.BMW zegt dat de auto 459 kilometer aflegt op een enkele lading, in 6,8 seconden van 0 naar 100 km/u sprint en bij een 150 kW snel laadapparaat 80 procent accucapaciteit herstelt in 34 minuten. Dat betekent dat als jij bij de juiste snelle lader staat (de meeste palen van Fastned komen niet voorbij de 50 kW) binnen ongeveer 10 minuten voor circa 100 kilometer aan rij bereik stroom kan worden getapt. De door BMW beloofde actieradius haalde ik echter in de praktijk niet, maar dat kan liggen aan de winterbanden van de testauto en/of de lage temperaturen tijdens de test. De iX3 is standaard voorzien van aerodynamische velgen die de luchtweerstand van de auto verminderen. Normaliter zitten daar zomerbanden om. Die hebben een positieve invloed op de actieradius.

Ten opzichte van zijn belangrijkste concurrenten, namelijk de Audi e-Tron en de Mercedes EQC, heeft de BMW een tekort aan vermogen, maar qua ruimte, actieradius en prijs zijn alle 3 de Duitse elektrische voertuigen zeer nauw op elkaar afgestemd.Gezien het feit dat BMW’s strategie is geweest om een van zijn kernmodellen om te vormen tot een elektrische auto, zou het geen grote verrassing moeten zijn dat de manier waarop de iX3 rijdt volkomen vertrouwd is en relatief conventioneel aanvoelt.

De iX3 is vrijwel niet te onderscheiden van een gewone X3 als jij eenmaal bent ingestapt: dezelfde basisarchitectuur en een identiek design van de cabine als bij de standaard SUV, met uitzondering van een paar blauwe details op het instrumentenpaneel en de middenconsole. Als jij van binnen een radicalere ontwerpvernieuwing verwachtte, zal jij teleurgesteld zijn. De iX3 rijdt weg vanuit stilstand met het zwakke gejank van de elektromotor. Al het gewicht van de auto mag zich dan laag in het chassis bevinden, dit is nog steeds een zware auto, met 2.185 kg, dus de ophanging is verstevigd om dat te compenseren. Dat wordt meteen duidelijk als je gaat rijden, want de vering is duidelijk stugger dan die van zijn naaste rivalen van Audi en Mercedes. Zelfs in de zachtste Comfort modus komt de iX3 nooit echt tot rust: het onderstel blijft onrustig en lijkt hobbels en rimpelingen in het wegdekoppervlak te ontdekken waarvan jij niet wist dat ze er waren. Het is niet perse oncomfortabel, maar van een middelgrote gezins-SUV verwacht ik een grotere mate van soepelheid. De Sport-modus doet, zoals je zou verwachten, niets om het veercomfort te verbeteren, waardoor de iX3 bijna springt en stuitert over de weg.

Het is duidelijk dat BMW een zekere mate van verfijning en comfort heeft opgeofferd voor entertainment achter het stuur: de stijvere onderstel afstelling en de achterwielaandrijving, gecombineerd met het lage zwaartepunt, betekenen dat de iX3 redelijk goed bestand is tegen het rollen om zijn lengteas. De besturing is licht en mist gevoel, maar de installatie is snel, waardoor de BMW een gevoel van urgentie krijgt bij snellere richtingsveranderingen.

De Sport modus voegt wat meer gewicht toe aan de besturing, maar je moet dan dus ook de overdreven onrustige vering zien te verdragen, dus doe geen moeite. Het sportief afgestelde onderstel wordt ondersteund door stevige, maar niet bepaald zinderende, prestaties. De 80 kWh accu stuurt zijn stroom naar slechts één elektromotor op de achteras. Die is 283 pk sterk en met een tijd van 6,8 seconden om vanuit stilstand naar 100 km/u te accelereren, voelt de BMW snel genoeg aan, maar de Audi, Mercedes en Jaguar I-Pace zijn aanzienlijk rapper en krachtiger. De motor zelf is opmerkelijk stil, met slechts een heel zwak gejank terwijl je accelereert, maar je kunt ervoor kiezen om het geluid van de elektromotor te versterken met 2 standen (‘gebalanceerd’ en ‘sportief’) als jij dat wilt. Een mooi stukje techniek is het energierecuperatiesysteem van de iX3. Zoals bij de meeste elektrische voertuigen, kan jij het recuperatieniveau instellen op laag, gemiddeld of hoog, zodat jij kunt rijden zonder ooit het rempedaal te hoeven aanraken als jij correct anticipeert op het verkeer dat voor jou rijdt. Maar BMW heeft ook een adaptieve instelling ontwikkeld, die automatisch de hoeveelheid recuperatie tussen alle 3 de instellingen moduleert op basis van de snelheid van de auto, de omgeving en hoe snel of langzaam de voorligger rijdt.

In de praktijk werkt het heel erg als een adaptief cruise controle systeem, maar alleen als het om remmen gaat. Laat het gaspedaal los als jij in de file staat of een langzamer voertuig nadert en de iX3 berekent precies hoeveel regeneratief vermogen het moet toepassen om jou op een veilige afstand van de voorligger te houden, zelfs als de snelheid van die auto continu verandert.Het is een zeer goed uitgevoerd systeem en toen ik het eenmaal had geactiveerd, heb ik het nooit meer uitgeschakeld.

De oplaadtijden en -snelheden van de batterij zijn vergelijkbaar met die van rivalen. De iX3 kan een snelle DC lading van 150 kW accepteren, waardoor de batterij in 34 minuten van leeg naar 80 procent van de capaciteit wordt gebracht. Er is ook een slimme functie in het navigatiesysteem van de auto die jou een straal laat zien van de afstand die jij kunt afleggen met de resterende hoeveelheid lading in de batterij, samen met geschikte laadstations die zich in de buurt bevinden waar jij naar verwachting zonder stroom komt te zitten.

Een ander nieuw stukje technologie is de digitale sleutel die alleen compatibel is met iPhones. Eigenaren kunnen alle functies van de autosleutel op hun smartphone zetten, die vervolgens digitaal kan worden gedeeld met vrienden of familie zonder de sleutel fysiek te hoeven overhandigen. Het slimme is dat eigenaren vervolgens beperkingen kunnen instellen met individuele digitale sleutels; of dat nu de snelheid van het voertuig is, het vermogen of het volume waarop muziek kan worden afgespeeld. Slim. Jij kunt op elk moment maximaal 6 digitale sleutels maken en deze weer deactiveren wanneer jij als voertuigeigenaar maar wilt. Als jouw telefoon wordt gestolen of zoek raakt, kan jij de digitale sleutel op afstand rechtstreeks uit de auto zelf verwijderen.

Praktisch gezien is de iX3 net zo goed geschikt voor een gezin van 5 personen als een gewone X3. De kofferruimte met een volume van 510 liter is 40 liter kleiner dan bij de benzine- en dieselversies, maar in de praktijk is dat verschil verwaarloosbaar. Interessant is dat er 60 liter meer bagageruimte in de iX3 zit dan in de plug-in hybride X3, dankzij het nieuwere, compactere ontwerp van zowel de elektromotor als de transmissie in deze volledig elektrische versie. De uitrusting is van een behoorlijk niveau. Zaken als lichtmetalen wielen, elektrisch verstelbare stoelen met verwarmingsmogelijkheid, een Wifi hotspot en een panoramadak zijn standaard, naast natuurlijk de diverse gangbare veiligheidssystemen die op elke BMW te vinden zijn.

 


70%
70%
Awesome

Gezien de vindingrijkheid die de schitterende en optisch nog steeds kraakverse i3 in 2013 bood, is het moeilijk om je niet een beetje teleurgesteld te voelen door deze iX3. Toch is er van succes sprake want deze BMW is ontworpen om volledig conventioneel aan te voelen en aantrekkelijk te zijn voor degenen die de eerste stappen richting het bezit van een elektrische auto zetten. De iX3 is ruim en stil, goed gebouwd en zit boordevol slimme technologie; het is gewoon jammer dat hij niet speciaal aanvoelt. Ook ziet hij er niet bijzonder uit.

BMW heeft aangetoond hoe ‘speciaal’ haar i modellen kunnen zijn, dus dit ix3 resultaat valt toch een beetje tegen. Gelukkig krijgt de autofabrikant uit München de kans zich volgend jaar te revancheren met de i4 en de iNext (de laatste zal later deze maand al worden voorgesteld).

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (27)
    5

Reageren is niet mogelijk.