Verkopen elektrische auto’s exploderen in Duitsland

0

Na een (eenmalige?) opleving in september, zijn de autoverkopen in Duitsland vorige maand weer gedaald: het aantal registraties kwam met 274.303 eenheden 3,6 procent lager uit dan in dezelfde maand van 2019. De krimp is geheel te wijten aan de zakelijke markt die ruim 9 procent minder nieuwe personenwagens op kenteken lieten zetten. Bij particulieren was juist sprake van bijna 7 procent hogere verkopen. Vooral elektrische auto’s waren in trek.

Volkswagen wist dankzij de ID.3 de verkoopschade op de thuismarkt daarom beperkt te houden tot 17 procent lagere verkopen. Porsche kwam 19 procent lager uit, maar zonder de Taycan zou de terugval nog groter zijn geweest. Andere automerken die harde klappen kregen in oktober, waren het uit Europa verdwijnende Mitsubishi en Ford. Beiden verkochten in Duitsland een kwart minder auto’s dan in dezelfde maand vorig jaar. De scherpste daling deed zich voor bij Mazda dat afzettechnisch al een tijdje in de lappenmand zit en afgelopen maand bijna 39 procent lager uitkwam. Tot de winnaars behoren Dacia, dat 58 procent meer auto’s verkocht, direct gevolgd door moederbedrijf Renault met een plus van 28 procent. De afzetstijging van dit merk is primair te danken aan de Zoé, die in Duitsland als warme croissants over de toonbank gaat. Het al tijden kwakkelende Opel kon nu dankzij de Corsa-e bij onze oosterburen 23 procent meer auto’s verkopen dan in oktober 2019.

Duitsers registreerden de afgelopen maand in totaal 23.158 elektrische auto’s, oftewel 365 procent meer dan in oktober 2019. Het marktaandeel van emissievrije personenwagens kwam daarmee uit op 8,4 procent. Hybride modellen namen, de stekker exemplaren meegerekend, 22,9 procent van de verkopen voor hun rekening, zodat het gezamenlijke marktaandeel van (deels) elektrische auto’s in Duitsland boven de 30 procent is uitgekomen. In september bedroeg het marktaandeel van emissievrije personenwagens 8,0 procent).

Dat Mercedes-Benz de EQA (een volledig elektrische variant van de GLA) inmiddels productierijp heeft, was zichtbaar in de registratiecijfers van oktober: afgelopen maand werden de eerste 10 exemplaren op kenteken gezet. Die zijn echter niet voor de klant bestemd, maar voor intern gebruik. Volkswagen stuurde de eerste 72 exemplaren van de ID.4 de weg op. De derde nieuwe aanwinst, de Renault Twingo Electric, komt net op tijd. Deze kleine elektrische auto kan het gat opvullen dat is ontstaan ​​doordat de elektrische triplets van de Volkswagen Groep (Seat Mii, Skoda Citigo en VW Up) niet (meer) leverbaar zijn. Gezien de grotere actieradius ten opzichte van de nauw verwante Smart Forfour EQ, heeft de elektrische Twingo de komende maanden genoeg potentie om een veelvoud te maken van de 10 registraties in oktober.

In oktober wist Tesla haar reputatie als achtbaan voor wat betreft kentekenregistraties weer waar te maken. Na ongeveer 2.800 nieuwe inschrijvingen en de tweede plaats in september, crasht Model 3 letterlijk in oktober. Het meest succesvolle model van het merk, de 3, werd slechts 171 keer aan de klant geleverd. Maar gezien het totaal van meer dan 10.000 registraties in Duitsland voor deze Tesla tot nu toe, zal de Amerikaanse elektrische D segment sedan nog steeds een goede algemene plaats in de jaarlijkse ranglijst innemen. Aan de top van dit overzicht wordt echter vooraan Frans gesproken.Met meer dan 5.000 registraties behaalde de Renault Zoé opnieuw een droomresultaat en zette duidelijk de als tweede eindigende Volkswagen ID.3 op zijn nummer: voor de hoop van Wolfsburg waren slechts ongeveer half zo veel registraties.

Worden ook de modellen met een verbrandingsmotor meegerekend, dan zien wij dat de Volkswagen Golf de verkoopstatistieken als vanouds aanvoert. Dit model ging 11.290 over de toonbank (oktober 2019:11.681). Met dit resultaat wist de Corsa, die opnieuw tweede werd, een beetje dichter bij de eeuwige bestseller te komen.De afzet van de kleine Opel groeide van 6.146 naar 7.185 exemplaren. De eerder genoemde Volkswagen ID.3 eindigde op de 28e plaats en is daarmee nog ver verwijderd van de toppositie van de auto die hij op termijn moet opvolgen: de Golf. Gelukkig wist het verkoopresultaat van de Volkswagen T-Roc wel te overtuigen. Die sprong van de 14de plek naar de laatste podiumplaats. De Passat wist de 4de plek te bemachtigen en degradeerde daarmee de Skoda Octavia naar de 5de plaats. Zustermerk Audi deed goede zaken met de A3, want dit model schoot in het overzicht omhoog van plaats 42 naar plek 19. Dat Ford tijdelijk gestopt is met de levering van de Kuga PHEV was reeds in de registratiecijfers van oktober zichtbaar. Waren er voor dit model in 2019 in dezelfde maand nog 3.706 nieuwe inschrijvingen, nu bleef de teller steken op 1.900 stuks.


Reageren is niet mogelijk.