Renault heeft haar Koleos onder handen genomen. De facelift van de in Zuid Korea gebouwde SUV kenmerkt zich door enkele kleine esthetische aanpassingen. Daarmee is het bezoek aan de plastisch chirurg geheel volgens het boekje verlopen.
Voor het modeljaar krijgt de Koleos zowel voor als achter een nieuwe licht signatuur die gebruik maakt van LED technologie. De koplampen leveren daardoor 25 procent betere en verlagen het elektriciteitsverbruik met 10 procent. Achter zijn de 3D LED lampen vanaf de uitvoering Intens voorzien van dynamische knipperlichten. Ook zal de vernieuwde Koleos verkrijgbaar zijn in een nieuwe carrosseriekleur: Highland grijs.
Voor het interieur kan men bij de uitvoering Intens voortaan kiezen voor lederen zetelbekleding genaamd Riviera Camel. Deze mogelijkheid wordt aangevuld met inzetstukken in bruin hout op de deurpanelen en het dashboard. Renault zegt hiermee een uitgesproken clubsfeer te creëren.
Verder kan de vierwielaangedreven Koleos vanaf nu besteld worden met Hill Descent Control. Dit systeem, dat verkrijgbaar is op de Blue dCi 190 4×4 X-Tronic uitvoering, werkt tussen de 5 en 30 km/u en beperkt de afdaal snelheid zonder dat men het rempedaal hoeft te gebruiken. Ideaal voor wat licht terreinwerk, maar ook bijvoorbeeld om zonder kleerscheuren een besneeuwde helling te verlaten.
De Koleos is voortaan ook leverbaar als TCe 160, wiens motor gekoppeld is aan de 7-traps EDC automaat met dubbele koppeling. In deze vorm stoot de Renault slechts 153 gram CO2 per km uit volgens de WLTP meetnorm. Net als voorheen kan er ook gedieseld worden in de Koleos. Wie dat wil, dient de Blue dCi 190 4×4 X-Tronic uitvoering te bestellen. Voor wat betreft het uitrusting niveau is er de keuze uit de smaken Intens en Initiale Paris.
Momenteel staat de Koleos niet meer op het Nederlandse leveringsprogramma van Renault. De grote SUV wordt in Nederland wegens gebrek aan belangstelling niet meer actief gevoerd, maar is op speciaal verzoek wel leverbaar. Dat kan voortaan dus ook in benzinevorm. De TCE 160 uitvoering kost minder dan 50.000 euro en is dus niet eens zo’n heel onaantrekkelijk aanbod. Dus toch maar vast in het gamma opnemen, Renault?