Belgische automarkt krimpt flink

0

In België zijn de afgelopen maand 15,8 procent minder personenauto’s op kenteken gezet dan een jaar eerder. Het totaal kwam in november uit op 29.103 exemplaren. Over de eerste 11 maanden van dit jaar komt de daling daarmee uit op 22,3 procent. Dat cijfer is precies even hoog als in Nederland. Wel hebben de Belgen de kaap van 400.000 nieuwe personenauto’s al gerond want er waren in totaal 401.412 registraties, terwijl de teller van het aantal verkochte personenwagens in ons land nu op 313.501 staat.

“De mogelijkheid om voertuigen die voor de tweede lockdown waren besteld te blijven uitleveren, iets wat niet mogelijk was tijdens de eerste lockdown, beperkt tijdelijk en zeer gedeeltelijk de economische gevolgen van deze tweede showroomsluiting voor de importeurs en verkopers van nieuwe auto’s”, zo constateert autobranche federatie Febiac. Tijdens de tweede lockdown konden nieuwe auto’s wel afgeleverd worden, maar moesten de showrooms wederom dicht.

De Belgische merkenlijst werd in november aangevoerd door BMW, met dank aan zijn sterke positie op de leasingmarkt die door zijn cyclische aard op meer vervangingsaankopen kan rekenen dan het particuliere marktsegment. BMW wist afgelopen maand 3.066 auto’s uit te leveren. Dat waren er zelfs meer dan in november 2019. Op de tweede plaats staat Peugeot (3.030 registraties), dat samen met Volkswagen vaak de aanvoerder is bij onze zuiderburen. De derde plek was voor Mercedes-Benz (dat zich met een spectaculaire verkoopstijging van 39,9 procent in vergelijking met november 2019 en 2.736 stuks de laagste podiumplaats bemachtigde), gevolgd door Audi. Beide premium merken zijn net als BMW belangrijke spelers op de in België belangrijke zakelijke markt.

Volkswagen, in Nederland aanvoerder, moest in november in België genoegen nemen met de vijfde plaats. Dit merk voert echter wel de lijst op jaarbasis aan (januari t/m november). In dat overzicht zijn de andere podiumplaatsen voor BMW en Peugeot. In november werd Volkswagen evenwel geconfronteerd met een afzetdaling van 41,7 procent. De lockdown heeft dus zonder twijfel de leveringen van een aantal automerken verstoord, vooral de spelers die relatief sterk afhankelijk zijn van het particuliere marktsegment. Andere merken die hetzelfde lot ondergingen als Volkswagen (maar in verschillende mate) waren in alfabetische volgorde Citroën, Fiat, Hyundai, Mazda, Mini, Nissan, Opel, Renault, Suzuki. Naast Volkswagen bestaat de top 5 op jaarbasis uit de merken BMW, Peugeot, Mercedes en Renault.

De heropening van de showrooms, essentieel om de particuliere klanten aan te trekken, zou de verschillen in december moeten wegwerken en sommige merken weer op hun gebruikelijke plaatsen moeten zetten binnen de ranglijst. Deze laatste maand van dit verschrikkelijke jaar zou zelfs een uitschieter kunnen zijn door een andere reden: de Euro 6d Temp-norm die voor nieuwe auto’s achterhaald is per 1 januari 2021. De reeds geproduceerde auto’s onder deze norm moeten dus uiterlijk 31 december koste wat het kost worden verkocht of ingeschreven worden. Dat zou de Belgische inschrijvingscijfers in december dus wel eens kunstmatig een boost kunnen geven …

Reageren is niet mogelijk.