Eerste details nieuwe DS 4 zijn bekend

0

DS komt met een nieuwe editie van de 4. Ook dit keer betreft het een model voor het C segment. De nieuwe 4 zal zich volgens DS onderscheiden op het gebied van design, interieurconcept en comfortvoorzieningen. Daarnaast wordt hij leverbaar in stekker hybride PHEV uitvoering, E-Tense genaamd. De marktintroductie van de nieuwe DS 4 vindt plaats in de tweede helft van 2021, maar de onthulling vindt al in februari plaats.

Net als onder andere de Citroën C5 Aircross, Opel Grandland X en Peugeot 3008 maakt de DS 4 gebruik van het zogeheten EMP2 platform, maar dan wel op een nieuwe versie. Dit modulaire onderstel biedt ‘onderdak’ voor diverse aandrijflijnen, van benzine tot deels elektrisch. In het laatste geval gaat het om een plug-in hybride variant met een geblazen 1,6 liter 4 cilinder benzinekrachtbron als basisunit. Die is goed voor 180 pk en gekoppeld aan een 110 pk sterke elektromotor plus een 8-traps automaat. Het systeemvermogen bedraagt 225 pk. De DS 4 E-Tense moet op papier iets meer dan 50 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden. Bijladen kan onder meer via een 32 ampère Wallbox, waarmee de Fransoos in dik 1,5 uur volledig opgeladen moet kunnen zijn.

Wie het liever bij enkel een brandstofmotor houdt, kan tekenen voor een benzine- of dieseluitvoering. Die hebben een vermogen van minstens 130 pk. De instapper krijgt dus de 3 cilinder 1.2 PureTech unit in de neus. Deze benzineversie wordt met een handgeschakelde 6-bak en een 8-traps automaat leverbaar. Dieselklanten krijgen de laatste transmissie standaard. Een volledig elektrische versie komt er nog niet. Daarvoor is het wachten op de volgende generatie van de DS 4 die medio 2028 wordt verwacht en die zal worden gebaseerd op het nog in ontwikkeling zijnde, nieuwe eVMP platform van moederbedrijf PSA. Dit onderstel debuteert in 2023 onder de nieuwe Peugeot 3008. Die wordt wél leverbaar in een volledig elektrische uitvoering.

De nieuwe versie van het EMP2-platform bevat componenten die zijn vervaardigd uit composietmateriaal en ‘Hot Pressed’ stalen structuren. Dat moet tot een lager gewicht leiden. Bepaalde onderdelen, zoals de airconditioning-unit, zijn compacter dan gebruikelijk waardoor er meer ruimte beschikbaar is voor andere zaken. Door toepassing van technieken als ‘Bond-Welding’ (een combinatie van lijmen en lassen) er is bijna 34 meter aan gelijmde én gelaste verbindingen in de carrosserie van de DS 4. Het Franse premium automerk belooft ook een compleet nieuwe wielophanging en stuurinrichting. Volgens DS zorgen die voor een ongekend rijcomfort. Tegen meerprijs kan de nieuwe 4 worden geleverd met Active Scan Suspension. Dit betekent dat een camera aan de bovenrand van de voorruit oneffenheden in het wegdek signaleert en er op anticipeert. De informatie wordt verwerkt door een computer. Met de 4 sensors en 3 accelerometers stuurt het systeem elk wiel afzonderlijk aan. Op basis van de informatie die het krijgt, maakt het de schokdempers harder of soepeler, afhankelijk van de omstandigheden. Daardoor biedt de auto meer comfort, ook bij een slecht wegdek.

DS belooft dus een onderscheidend design voor de nieuwe editie van de 4. Anders dan de 3 Crossback en 7 Crossback wordt het geen SUV. Wel is een terrein look versie met extra bodemvrijheid en exterieure opsmuk gepland. Die krijgt wél de toevoeging ‘Crossback’. Bij de vorige generatie DS 4 uit 2010 had de terrein look versie een verkoopaandeel van 30 procent dus het is logisch dat de Fransen met een vervolg komen. De reguliere versie gaat concurreren met de Audi A3 Sportback, de BMW 1-serie en de Mercedes-Benz A-klasse in 5-deurs uitvoering. Merk karakteristieke kenmerken zijn een forse grille met een dikke chromen omlijsting, geflankeerd door scherp gesneden koplampen. De DS 4 wordt tegen meerprijs leverbaar met Matrix LED verlichting en meedraaiende koplampen.

De Matrix LED Vision koplampen bestaan nog steeds uit 3 modules die kenmerkend zijn voor de auto’s van DS. Het binnenste exemplaar is het dimlicht. De middelste LED module van de koplamp kan over 33,5 graden draaien en fungeert als bocht- en bermverlichting. Het systeem past zich aan aan de situatie in het verkeer, de hoek waaronder het stuurwiel is gedraaid, de snelheid en de weersomstandigheden. Er zijn 5 voorgeprogrammeerde modi: stad, buitenweg, snelweg, slecht weer en mist. Het systeem is ook een knipoog naar de bochtverlichting van de klassieke DS uit 1967. De Matrix LED Vision koplampen worden aangevuld met uitgebreide LED dag verlichting, bestaande uit 98 modules.

Het interieur van de nieuwe DS 4 zal worden voorzien van het infotainment systeem van zijn grote broer 9. Hiermee kan men functies niet alleen via spraak, maar ook via gebaren bedienen. Fysiek contact is ook mogelijk. Dan dient men het touchscreen en de aanraakgevoelige knoppen te gebruiken. Behalve meer functionaliteiten, biedt het infotainment systeem ook de mogelijkheid om met Android Auto te werken. Apple CarPlay volgt waarschijnlijk ook. Een bijzondere noviteit (en een van de comfortvoorzieningen die DS belooft) is het Head-up display. Dat projecteert de gegevens optisch op de weg 4 meter voor de auto. In zekere zin is het dus een soort light versie van Augmented Reality. Onder meer snelheid, afstand tot de voorligger, andere waarschuwingen en navigatie aanwijzingen kunnen optisch op het asfalt worden geprojecteerd. De bestuurder hoeft daardoor zijn blik niet van de weg te halen, ook niet als hij bijvoorbeeld de cruisecontrol aanpast. Ook de titel van de muziek die in de auto te horen is of gegevens van een inkomend telefoongesprek zijn virtueel te zien. Volgens DS moet dat de veiligheid vergroten. Daarbij helpen ook Level 2 autonome hulpsystemen.

PSA heeft donkere tijden gekend op het gebied van infotainment. De eerste generatie touchscreens werkten niet helemaal lekker. DS wil ervoor zorgen dat de nieuwe 4 samen met het vlaggenschip 9 het paradepaardje wat betreft infotainment wordt. Hiervoor brengen de Fransen interface met kenmerken van een smartphone in stelling. Concreet betekent dit veel configuratiemogelijkheden en een intuïtieve bediening. Dat laatste is mede te danken aan een geinige innovatie: in plaats van een tweede touchscreen krijgt de DS 4 een bedieningspaneel in de middenconsole. Deze kan door middel van veegbewegingen het scherm bedienen zonder dat dit display daadwerkelijk aangeraakt hoeft te worden. DS denkt dat de bestuurder hierdoor tijdens het rijden minder afgeleid zal worden dan wanneer hij alle instructies handmatig aan het touchscreen moet doorgeven.

Omdat het Franse premium merk natuurlijk niet achter kan blijven bij de Duitse concurrentie: de nieuwe DS 4 krijgt een persoonlijke assistent genaamd DS Iris. Draai dat tweede woord maar eens om. Dan weet je gelijk wat het is. De gewenste instellingen en de weergave van DS Iris worden automatisch actief zodra de bestuurder instapt. Het idee is dat elke gebruiker de informatie krijgt te zien die hij of zij wenst. Het systeem is met stem en gebaren te bedienen. DS Iris heeft net als bij de Duitse concurrentie ook een Personal Assistant functie die herkent en begrijpt wat wordt gezegd, zodat het opdrachten kan uitvoeren.

Andere comfortvoorzieningen die DS voor de nieuwe 4 belooft, zijn DS Smart Touch (door met de vingertop een van de aangegeven functies aan te wijzen, activeert de bestuurder die functie. Het scherm herkent ook gebaren als in- en uitzoomen en handschrift), ‘Software over the air’ (updates worden via de Cloud uitgevoerd, zodat het systeem en de programma’s altijd volledig up-to-date zijn) en DS Night Vision (een infraroodcamera in de grille neemt bij duisternis en slecht zicht voetgangers en dieren waar op een afstand tot 200 meter. De bestuurder kan ze in de vorm van een waarschuwing ‘zien’ op het scherm van het DS Extended Head-up Display in het dashboard en kan daardoor tijdig reageren).

DS Air is een nieuw ventilatiesysteem met compacte en hoog geplaatste openingen die zijn voorzien van onzichtbare schoepen. Het principe achter DS Air is een luchtstroming die met een kegelvormig element optimaal omhoog en omlaag is te richten, terwijl het geheel werkt als klassieke ventilatie. Dankzij de compacte afmetingen is het systeem onopvallend in het interieur verwerkt, Dat laat volgens DS het pure design van de cockpit volledig intact. Met DS Drive Assist 2.0 wordt de 4 heel nauwkeurig in de rijstrook gehouden die de bestuurder heeft gekozen. Deze functie wordt aangevuld met nieuwe functies als semiautonoom inhalen, aanpassing van de snelheid voor bochten en anticiperen op snelheidslimieten die langs de weg staan aangegeven.

In de tweede helft van 2021 arriveert de DS 4 bij ons in de showrooms. Hij zal in Rüsselsheim bij Opel gebouwd gaan worden, op dezelfde productielijn als de nieuwe Astra. Die debuteert na de zomer en krijgt dezelfde basis. Opel begint begin volgend jaar al met de fabricage van de eerste exemplaren van de nieuwe DS 4. PSA hoopt dat de nieuwe editie beter zal aanslaan dan de vorige generatie. Dat was eigenlijk een 5-deurs coupé waarbij de achterramen niet open konden. Dat bleek een ‘dealbreaker’ te zijn met als gevolg dat het verkoopvolume tegenviel. In Nederland zijn er slechts afgerond 500 stuks van verkocht. In 2018 staakte PSA met de productie van de DS 4. Na een pauze van 3 jaar komt er in 2021 dus een vervolg.

 

Reageren is niet mogelijk.