Europese autoverkopen november: kleinere Japanse merken worden nog kleiner

0

Er zijn in november 1.047.409 nieuwe auto’s op kenteken gezet in Europa. Dat is 13,5 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar. Koepelorganisatie Acea wijt de daling aan de tweede corona golf die is uitgebroken in Europa en de strengere overheidsmaatregelen die in veel landen van kracht zijn. Hierdoor daalde de verkoop harder dan in oktober, toen er 7,1 procent minder auto’s werden geregistreerd.

Als gevolg van de aanhoudende corona perikelen noteerden diverse landen een forse terugval in de verkoop van nieuwe auto’s. In Frankrijk daalde de afzet met 27,0 procent en in Spanje met 18,7 procent, terwijl Italië een min noteerde van 8,3 procent. In Duitsland bleef de daling beperkt tot 3 procent.

Tot nu toe zijn tot en met november dit jaar in Europa 10.746.293 nieuwe personenauto’s geregistreerd; een daling van 26,1 procent ten opzichte van vorig jaar, toen de teller op dezelfde meetdatum op 14.544.106 eenheden stond. Acea liet eerder al weten voor heel 2020 te vrezen voor een terugval van een kwart. Spanje kreeg tot nu toe de grootste klappen met een min van 35,3 procent, gevolgd door Italië (-29,0 procent), Frankrijk (-26,9 procent) en Duitsland (-21,6 procent). Nederland noteert tot nu toe een daling van 21,8 procent.

MerkMA 11/20MA 1-11/20MA 1-11/19MA 11/19
Volkswagen11,7%11,1%11,2%12,3%– –
Mercedes-Benz6,7%6,2%5,7%6,3%+ +
Renault6,5%6,8%6,7%6,6%o
Peugeot6,3%6,2%6,1%6,1%+ +
BMW6,1%5,6%5,2%5,7%+ +
Toyota5,4%5,4%4,8%4,7%+ +
Ford5,4%5,6%6,1%6,1%– –
Skoda5,3%5,4%4,8%5,1%+ +
Audi5,2%5,1%4,7%4,4%+ +
Opel/Vauxhall4,4%4,1%5,4%4,2%o
Fiat4,1%4,1%4,2%3,9%o
Citroën3,5%3,8%4,1%3,6%– –
Dacia3,4%3,4%3,7%3,4%
Kia3,2%3,6%3,2%3,2%+
Hyundai3,1%3,5%3,6%3,6%– –
Seat2,8%3,1%3,3%3,3%– –
Volvo2,5%2,4%2,1%2,4%+ +
Nissan2,2%2,4%2,5%2,2%
Mini1,4%1,4%1,4%1,4%o
Mazda1,3%1,2%1,6%1,9%– –
Jeep1,3%1,0%1,1%1,0%o
Land Rover0,9%1,0%1,0%1,0%
Porsche0,7%0,6%0,5%0,7%+
Mitsubishi0,7%0,9%1,0%0,9%– –
Honda0,5%0,7%0,8%0,7%– –
Smart0,4%0,2%0,7%1,1%– –
Lancia0,4%0,4%0,4%0,4%o
DS0,4%0,4%0,3%0,3%+ +
Jaguar0,4%0,4%0,5%0,4%
Lexus0,3%0,4%0,4%0,4%
Alfa Romeo0,3%0,3%0,3%0,3%o
Maserati0,0%0,0%0,0%0,0%o

Op fabrikantenniveau ging de Volkswagen Groep in november wederom aan kop met 269.235 registraties. Dat was goed voor een marktaandeel van 25,7 procent. In 2019 werd in november 25,9 procent. De (geringe) daling wordt vooral veroorzaakt door het hoofdmerk Volkswagen en door Seat. De andere dochters wisten wel te plussen.

Voor de PSA Groep was er sprake van een kleine stijging van het marktaandeel: van 14,3 procent naar 14,5 procent. Dat komt doordat zowel Peugeot als Opel / Vauxhall terrein wisten te winnen. Het laatste merk lijkt daarmee weer op te krabbelen na een lange periode van marktaandeelverlies. Citroën is nog niet uit de lappenmand. Voor dit merk heet het medicijn “C4”. Premium dochter DS, dat al haar modellen in (deels) elektrische uitvoering kan leveren, wist ook marktaandeel te winnen.

De Renault Groep wist haar marktaandeel constant te houden op 10,0 procent. Grote wijzigingen deden zich niet voor. Dat betekent ook dat er voor Alpine nog geen licht aan het eind van de tunnel is. Dit merk wist dit jaar bijna driekwart minder sportwagens te slijten dan in 2019.

Buiten het podium zien we een relatief fors verlies aan marktaandeel bij het Zuid Koreaanse merken duo Hyundai en Kia. De pijn zit vooral bij het hoofdlabel, waar de vernieuwde i20 en i30 nog op stoom moeten komen. Daarnaast staat de kersverse Tucson in de startblokken klaar. Kia bleef in november goede zaken doen met de e-Niro en diverse stekker hybride modellen.

De BMW Groep heeft op concernniveau een groter marktaandeel dan landgenoot Daimler (7,6 procent versus 7,1 procent), maar bij de merken gaat Mercedes aan kop in het premium segment. Daar staat tegenover dat Mini veel meer auto’s wist te verkopen dan Smart. Dit stadsauto merk trok in november tweederde minder klanten dan vorig jaar in dezelfde maand. Toch is dit resultaat minder slecht dan het jaartotaal. Dat toont een verkoopverlies van 77 procent voor Smart.

Toyota is aan de winnende hand: op jaarbasis groeide het marktaandeel van 5,1 procent naar 5,8 procent en in november werd hetzelfde resultaat behaald. De Japanners hebben dit te danken aan de populariteit van haar zorgeloze hybride modellen. Verder lijkt de nieuwe Yaris goed aan te slaan. Extra groei is mogelijk als de nieuwe Aygo in de showrooms arriveert. Toyota kan daarmee ook de rode loper uitrollen voor Citroën C1 en Peugeot 108 klanten. Deze zustermodellen zullen namelijk niet worden vernieuwd.

Fiat Chrysler Automobiles maakte dit jaar een slechte start. Vooral doordat het corona virus in Italië hard toesloeg, maar ook omdat deze autofabrikant toen nog geen (stekker) hybride modellen in haar gamma had. Die zijn er nu wel, met als resultaat dat er in november weer marktaandeel kon worden teruggewonnen. Met name het herstel bij Jeep is opmerkelijk. Blijkbaar zijn de stekker hybride, vierwiel aangedreven uitvoeringen van de Renegade en Compass precies waar de consument naar op zoek was. Jeep zal volgend jaar haar gamma uitbreiden met een 7-persoons SUV. Dit model zal worden afgeleid van de Compass en kan daardoor relatief betaalbaar blijven.

Ford is tot nu toe niet genoemd en dat is niet zonder reden. Dit merk verloor in november relatief veel marktaandeel. Ford daalde van 6,1 procent naar 5,4 procent. Oorzaken zijn enerzijds de verkoopstop voor de brandgevoelige Kuga PHEV en anderzijds het ontbreken van volledig elektrische modellen. De Mustang Mach E is weliswaar eindelijk verkoop klaar, maar dit model is te duur (en te groot) om grote aantallen orders te scoren. Wat Ford nodig heeft is een elektrische middenklasser, maar die komt pas op zijn vroegst in 2022.

Bij de kleinere Japanse automerken zien wij een stabiel presterend Nissan, maar zowel Honda, Mazda als Mitsubishi hebben het moeilijk. De eerste 2 spelers hebben weliswaar een op het oog leuke elektrische auto in hun gamma, maar dat is vanwege hun onaantrekkelijke prijs:actieradius verhouding blijkbaar een niche product waarmee geen hoge orderaantallen gerealiseerd kunnen worden. De activiteiten van Mitsubishi in Europa zijn een aflopende zaak. Zojuist zijn weliswaar de orderboeken voor de Eclipse Cross PHEV geopend, maar die koopt die auto nog nu het een publiek geheim is dat dit Japanse automerk de handdoek in de ring gaat gooien?

Tot slot de kleinere premium merken. Volvo weet zich prima staande te houden en zelfs licht marktaandeel te winnen. Jaguar Land Rover moest wel terrein prijsgeven. Dit verlies kan in 2021 nog groter worden als het definitief tot een ‘no deal’ komt tussen Groot-Brittannië en de Europese Unie.

Reageren is niet mogelijk.