Kleine Alfa Romeo gaat Brennero heten

0

Toen Fiat Chrysler Automobiles nog geleid werd door Sergio Marchionne kon men er op vertrouwen dat er nooit een Alfa Romeo buiten Italië gebouwd zou gaan worden. Dat was de topman zijn eer te na. Daarom besloot Marchionne dat de Italiaanse versie van de Mazda MX-5 niet als Alfa Romeo verkocht mocht gaan worden, maar als Fiat 124 Spider op de markt gebracht zou gaan worden. De productie vond immers plaats in Japan.

Maar Marchionne leeft niet meer en Fiat Chrysler Automobiles gaat binnen volgend jaar op in de Frans-Italiaanse autocombinatie Stellantis. En dus zullen er ook Alfa Romeo’s buiten Italië gebouwd gaan worden. Het gaat daarbij om een SUV model voor het B segment die in het Poolse Tychy het levenslicht zal zien en die prijstechnisch als opvolger van de MiTo (die al sinds 2018 uit productie is) beschouwd kan worden. Zoals Autointernationaal eerder vandaag in de Nieuwstelex berichte, zal hij worden gebaseerd op het e-CMP platform van PSA. Dat werkt enorm kostenbesparend en biedt de mogelijkheid om een volledig elektrische uitvoering in het gamma op te nemen.

De B segment SUV van Alfa Romeo komt ook in een (mild) hybride uitvoering op de markt. In de wandelgangen valt te vernemen dat hij Brennero gaat heten, naar de gelijknamige bergpas. Ook de Stelvio ontleent zijn naam aan een dergelijke geografische locatie. De Polen zullen zich op basis van hetzelfde platform ook gaan ontfermen over de productie van een B-segment SUV voor de merken Fiat en Jeep. Alle drie zullen van dezelfde assemblagelijn gaan rollen, in de fabriek waar nu nog de Fiat 500 (inclusief de Abarth variant) en Lancia Ypsilon worden gemaakt. Lancia komt in deze nieuwste plannen van Fiat Chrysler Automobiles niet voor helaas. Dit betekent dat als in 2022 het doek valt voor de Ypsilon, het Lancia boek definitief gesloten wordt.

Het eerste B segment SUV model zal vanaf het tweede semester van 2022 van de band rollen in Polen. Het gaat in totaal om een investering van circa 2 miljard euro uitgesmeerd over een periode van 5 jaar. Het zullen behoorlijk wat elektrische auto’s zijn die dus niet in Turijn / Italië gemaakt zullen worden. Daar is men beneden de Alpen, gezien de vele negatieve reacties van met name de vakbonden, niet bepaald over te spreken. Daar staat tegenover dat Stellantis de Poolse fabriek als een belangrijke pijler van de groep voor de toekomst beschouwd.

 

Tonale

In 2021 kunnen wij een andere belangrijke nieuwkomer van Alfa Romeo verwachten, de Tonale. Die SUV is bedoeld voor het C segment. De langverwachte Tonale zal in Alfa Romeo’s oude ‘Sud’ fabriek te Pomigliano d’Arco geproduceerd worden. Daar loopt nu nog de huidige generatie Panda van de band. Volgend jaar zal de productie van de Tonale opgestart worden. Vanaf februari / maart 2022 zal deze Alfa Romeo daadwerkelijk bij de dealers te koop zijn. Het gaat dan naast conventionele benzine versies ook om een stekker hybride variant. De laatste uitvoeringen beschikken standaard over Q4 vierwielaandrijving. Het platform is het vertrouwde ‘US-wide’ van Fiat Chrysler zelf. Daarop zijn reeds diverse modellen van Fiat en Jeep gebaseerd.

 

Laatste fusieloodjes

Op 4 januari houden zowel PSA als Fiat Chrysler Automobiles een buitengewone vergadering van de aandeelhouders om de fusie tussen beide autofabrikanten te bezegelen. Verwacht wordt dat het huwelijksvoorstel zonder problemen wordt goedgekeurd. Vanwege de corona crisis zullen die bijeenkomsten virtueel worden gehouden. Aandeelhouders kunnen wel schriftelijke vragen indienen. Maar daar zal het dus niet meer op afketsen aangezien de grootste aandeelhouders, waaronder de families Peugeot en Agnelli, het fusieplan steunen.

PSA en FCA gaan er nu van uit dat de fusie nog in het eerste kwartaal van 2021 zal worden afgerond. De autocombinatie, Stellantis genaamd, wordt gevestigd in Amsterdam waar nu ook de formele zetel van de Italiaans/Amerikaanse autofabrikant te vinden is. Tot nu toe hebben zowel PSA als FCA steeds onderstreept dat alle merken van beide groepen in stand zullen blijven. Maar dat lijkt dus niet voor Lancia te gaan gelden.

 

Reageren is niet mogelijk.