Microlino zet puntjes op de i

0

De elektrische ministadsauto Microlino, een moderne interpretatie van de Isetta, is aangekondigd voor 2021. Hij gaat min of meer in dezelfde vijver vissen als de Citroën Ami, maar is een stuk duurder.

De Zwitserse fabrikant Micro Mobility Systems, die aanvankelijk gespecialiseerd was in elektrische scooters, ontwikkelt sinds 2016 een emissievrije eivormige mini stadauto, geïnspireerd op de Isetta uit de jaren 50 en genaamd Microlino. De auto kreeg zijn Europese homologatie in 2018 en op de 2020 editie van de autosalon van Genève, die op het laatste moment werd geannuleerd, zouden de ontwerpers de 2.0-versie presenteren met een herziene aandrijflijn, ophanging en interieur.

Micro Mobility Systems is van plan om de Microlino in 2021 op de markt te brengen en kondigt vandaag aan dat het is begonnen met het testen van prototypes. Gezien het kleine formaat van de Microlino, zijn eenvoud en zijn bescheiden prestaties, zou je in de verleiding kunnen komen om hem als een toekomstige rivaal van de Citroën Ami te beschouwen. De twee auto’s opereren prijstechnisch echter niet helemaal op dezelfde markt, maar sommige automobilisten zullen misschien toch twijfelen tussen de 2 mogelijkheden.

Allereerst moet worden opgemerkt dat de Citroën Ami is goedgekeurd als ‘brommobiel’, waardoor hij door personen vanaf 16 jaar bestuurd mag worden. De kans dat een puber er brokken mee maakt, wordt klein geacht aangezien het motorvermogen beperkt is tot 8 pk en de topsnelheid tot 45 km/ u. De Microlino vereist a priori een B-rijbewijs en kan dankzij een vermogen van 15 pk een topsnelheid van 90 km/u halen. Elk van de 2 voertuigen weegt ongeveer 500 kg. Qua actieradius claimt Citroën 70 km, terwijl Micro Mobility Systems 125 km belooft. Optioneel kan de Microlino worden uitgerust met een accu met een grotere capaciteit (14,4 kWh tegen 8 kWh voor de basisversie) waarmee het rij bereik officieel op 200 km komt.

In beide modellen wordt het instrumentarium tot het strikte minimum beperkt. De Microlino, die wordt betreden via een voordeur zoals vroeger bij de Isetta, is tevreden met een scherm als een gecombineerd instrument dat is gekoppeld aan een mini-touch monitor in het midden van het dashboard. In de Ami is de uitrusting nog beperkter, aangezien men voor infotainment functies de eigen smartphone in een houder moet plaatsen die zich bovenop de middenconsole bevindt. Daar staat tegenover dat de Citroën op de thuismarkt te koop is voor een zeer aantrekkelijke basisprijs van 6.900 euro. Micro Mobility Systems kondigt een starttarief aan van 12.000 voor de Microlino. Door zijn prestaties biedt deze laatste meer veelzijdigheid dan de Ami, maar zijn mogelijkheden blijven zeer bescheiden en het is moeilijk voor te stellen dat hij zich vaak buiten de stadscentra begeeft. Is het prijsverschil daarom te rechtvaardigen? Het antwoord op deze vraag krijgen wij in de loop van volgend jaar als de verkoop van de Microlino van start gaat.

Reageren is niet mogelijk.