Volkswagen Golf blijft populairste auto van Europa

0

Afgelopen maand was de Volkswagen Golf wederom de meest verkochte auto in Europa. In totaal werden in november 24.784 exemplaren op kenteken gezet. Volkswagen blijft ook de ranglijst van de populairste automerken aanvoeren, zo blijkt uit cijfers van analysebureau Jato Dynamics.

Dat de Golf met 24.784 exemplaren in november opnieuw de populairste auto van Europa was, is eigenlijk geen verrassing. De nummer 2 van onze marktregio is dat wel: dat was afgelopen maand de Toyota Yaris, die 19.397 keer op kenteken gezet. Hij troefde daarmee alle B segment modellen van Europese origine af (de Yaris wordt weliswaar in Frankrijk gebouwd, maar is uiteindelijk een Japans ontwerp), inclusief de Renault Clio. Die maakte de top 3 compleet met 19.160 exemplaren.

Opmerkelijk is dat er in de top 10 van de populairste auto’s in Europa slechts 2 SUV modellen terug te vinden zijn. Het gaat daarbij om de Peugeot 2008 (15.941 exemplaren) en de Renault Captur (15.793). Zij staan respectievelijk op plaats 6 en 7. De tussenliggende posities worden ingenomen door de Opel Corsa (18.855 registraties) en de Peugeot 208 (17.812). De top 10 bestond in november verder uit de Dacia Sandero (15.351 exemplaren), de Ford Focus (15.244) en de Skoda Octavia (15.219).

Zoals gezegd voert Volkswagen ook bij de populairste automerken de ranglijst aan. Vorige maand werden er 121.360 Volkswagens ingeschreven. De top 3 bestond verder uit Mercedes (71.196 exemplaren) en Renault (68.204). Sinds 2014 zijn er niet zo weinig nieuwe auto’s verkocht in Europa. Felipe Munoz, Global Analyst bij JATO Dynamics, zegt hierover: “De wereldwijde pandemie en de gevolgen ervan voor de mobiliteit zijn uiterst pijnlijk geweest voor de auto-industrie, pijnlijker dan welke andere economische crisis dan ook die Europa de afgelopen 2 decennia heeft getroffen”.

Ondanks dat er in november slechts 2 SUV modellen in de top 10 stonden, blijft het marktaandeel van dit soort auto’s toenemen. Dat bedraagt nu 40,4 procent. De jaren van een spectaculaire groei (2016-2019) zijn echter wel voorbij. Munoz: “De markt heeft dit jaar enorm geprofiteerd van de uitbreiding van het SUV aanbod. Maar de gevolgen van Covid-19 zorgen ervoor dat de de vraag niet langer parallel loopt met de hoeveelheid lanceringen”. De afgelopen jaren ging de Renault Captur aan kop in het SUV segment, maar die moest in november dus de Peugeot 2008 voor zich dulden. Dat model heeft als troef dat hij ook in volledig elektrische uitvoering leverbaar is. Daarnaast is de styling van de Peugeot gedurfder en dat lijkt de autoconsument ook te waarderen.

Buiten de top 10 zijn er (ook) modellen te vinden die in november een goede vooruitgang wisten te boeken ondanks de sombere marktomstandigheden. Dat zijn (in volgorde van verkoopaantallen) de Ford Puma, de Volvo XC40, de Audi A3, de Renault Zoé, de Volkswagen ID.3, de Kia Niro, de Mercedes GLA, de Skoda Kamiq, de Jeep Compass, de Mercedes GLB, de Nissan Juke, de Audi Q3, de Kia XCeed, de Suzuki Ignis en de BMW 2-serie.

 

Reageren is niet mogelijk.