Voor België is 2020 een verloren autojaar

0

2020 is nog niet helemaal voorbij, maar de federaties in de autosector van onze zuiderburen (Febiac, Renta en Traxio) hebben al een kort jaaroverzicht gepubliceerd. Dat is (natuurlijk) niet erg positief.

Het slechte nieuws: als we naar de huidige trends kijken, zullen de Belgen aan het einde van het jaar afklokken op ongeveer 425.000 nieuw ingeschreven auto’s in 2020. Dat zijn er 125.000 minder dan in 2019, het tweede beste jaar ooit, oftewel een daling van afgerond 20 procent. Het laatste jaar dat er zo weinig nieuwe auto’s zijn ingeschreven, is 1997. Oorzaak is natuurlijk de Covid-19 pandemie, die voor sluiting van de showrooms zorgde en de verkoop quasi volledig stillegde in de maanden maart en april.

Maar Febiac, Traxio en Renta geven nog een aantal redenen voor deze daling: het stilvallen van de toerismesector, waardoor verhuurbedrijven hun vloten afbouwden of inkrompen. Ook waren er faillissementen. Ook andere wagenparken worden minder snel vernieuwd doordat bedrijven in heel wat sectoren als gevolg van zwakke resultaten moesten bezuinigen. Daarnaast lag de autoproductie een tijdlang stil bij heel wat fabrikanten, wat voor een leveringsprobleem zorgde.

De tweedehandsmarkt voor auto’s in België beperkt zijn verlies dit jaar in vergelijking met 2019 echter tot slechts 6 procent. Van juni tot oktober 2020 zijn zelfs meer occasions ingeschreven dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat komt doordat de Belg meer dan ooit voor individuele mobiliteit kiest (en zich ondanks het corona virus) blijft verplaatsen. Toch is de fiets hier de overduidelijke winnaar na de Covid-19 pandemie, zeker voor wat betreft exemplaren met elektrische ondersteuning.

Het marktaandeel van elektrische voertuigen is in België bijna verdubbeld: van 1,5 procent in 2019 naar 2,9 procent in 2020. Het aandeel van hybride personenwagens is nog sterker toegenomen, van 4,6 naar 9,5 procent. Vooral stekker hybride auto’s hebben de wind in de zeilen. Dat komt omdat die voor zakelijk rijders fiscaal aantrekkelijk is. Tot slot lijkt ook de ‘val’ van de diesel te zijn gestopt. Oliegestookte personenwagens waren dit jaar goed voor een marktaandeel van 33 procent, tegenover 31 procent in 2019.

Net als in 2019 blijven SUV modellen en cross-overs de populairste autosoorten in België. Zij zijn goed voor 4 van de 10 nieuw verkochte auto’s. Middelgrote SUV modellen (zoals de Hyundai Tucson) Peugeot 3008 is het populairst, met een marktaandeel van 23 procent, gevolgd door B segment gezinswagens (zoals de Ford Fiesta en de Toyota Yaris;  20 procent) en kleine SUV modellen (zoals de Citroën C3 Aircross en de Renault Captur 14 procent).

Reageren is niet mogelijk.