Autoverkopen Europa december: Ford verliest 23 procent

0

De ACEA, de branchevereniging voor fabrikanten die op de Europese markt auto’s verkopen, meldt dat in december in Europa 1.214.581 nieuwe personenauto’s zijn verkocht. Dat zijn 3,3 procent exemplaren minder dan in dezelfde maand van 2019.

Europese landen waar de autoverkopen in december met meer dan 20 procent daalden, zijn in alfabetische volgorde Bulgarije, Cyprus, Estland, Hongarije, Kroatië, Letland, Slovenië en Zweden. Geplust werd er in Denemarken, Duitsland, Ierland, Letland, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Roemenië en Tsjechië. In Spanje was er sprake van stabiele autoverkopen, maar in Frankrijk, Groot-Brittannië en Italië (allemaal belangrijke afzetmarkten) bedroeg de daling van het aantal registraties 11 à 15 procent.

MerkMA 12/20MA 2020MA 2019MA 12/19
Volkswagen12,9%11,3%11,2%10,7%+ +
Renault7,0%6,8%6,7%7,7%o
Peugeot5,9%6,2%6,1%5,7%+ +
BMW5,9%5,6%5,3%6,2%o
Mercedes-Benz5,8%6,2%5,7%5,9%o
Toyota5,2%5,4%4,7%4,0%+ +
Skoda5,1%5,4%4,8%4,6%+ +
Ford4,8%5,5%6,1%6,0%– –
Audi4,5%5,0%4,7%4,6%o
Fiat4,2%4,1%4,2%3,9%o
Hyundai3,6%3,6%3,6%3,5%+
Opel/Vauxhall3,5%4,1%5,2%2,8%o
Dacia3,3%3,4%3,7%3,9%– –
Citroen3,3%3,7%4,0%3,4%– –
Seat2,9%3,1%3,2%2,6%o
Volvo2,8%2,4%2,2%2,7%+ +
Kia2,5%3,5%3,2%2,7%o
Nissan2,5%2,4%2,5%2,6%– –
Mini1,4%1,4%1,4%1,6%
Mazda1,3%1,2%1,6%2,2%– –
Jeep1,1%1,0%1,1%0,9%o
Land Rover0,9%0,9%1,0%1,0%– –
Porsche0,7%0,6%0,5%0,6%+ +
Honda0,7%0,7%0,8%0,8%– –
Mitsubishi0,6%0,9%0,9%0,8%
Jaguar0,6%0,4%0,5%0,4%o
Lexus0,4%0,4%0,4%0,4%o
Alfa Romeo0,4%0,3%0,3%0,3%+
DS0,4%0,4%0,3%0,4%+
Smart0,4%0,2%0,7%1,2%– –
Lancia/Chrysler0,4%0,4%0,4%0,3%+
Maserati0,0%0,0%0,0%0,0%o

De Volkswagen Groep deed in december goede zaken en kon daardoor haar marktaandeel opvoeren van 23,2 procent tot 26,1 procent. Alle merken deden hiervoor een duit in het zakje, behalve Audi. Het PSA concern wist ook te plussen, vooral doordat Opel in december weer opkrabbelde. Winst was er daarnaast voor Fiat Chrysler Automobiles. Op Maserati na verkocht elk merk van deze groep meer auto’s. Stevig groei was er voor Toyota en in mindere mate voor haar dochter Lexus. Volvo verkocht in absolute zin in december iets minder personenwagens, maar wist haar marktaandeel wel op te voeren.

In absolute zin werd het grootste verlies geleden door Ford. Dit merk trok in december bijna 18.000 minder kopers dan in dezelfde maand van 2019. Het marktaandeel viel daardoor terug van 6,0 procent naar 4,8 procent. De grote krimp van de verkopen kan niet los worden gezien van het feit dat Ford geen enkel elektrisch model in haar gamma heeft (de levering van de Mustang Mach-E zou deze maand op gang moeten komen, maar is door kwaliteitsproblemen opnieuw vertraagd). Relatief gezien leed Mazda het grootste verlies. Dat komt doordat de jongste 3 niet aanslaat bij de consument. Ook de SkyActiv-X motor is geen succes.

 

2020

In heel 2020 werden er in Europa bijna een kwart (-24,5 procent) minder nieuwe personenauto’s geregistreerd dan in 2019. De teller bleef steken op 10.804.213 eenheden. Een enorm aantal, maar wel afgerond 3,5 miljoen exemplaren minder dan in 2019, toen er 14.303.875 auto’s werden geregistreerd. Niet eerder was de procentuele daling van de verkoopcijfers in Europa zo groot. De verklaring is, hoe kan het ook anders, te vinden bij de maatregelen die regeringen namen om het corona virus in te dammen. Elk Europees land werd geconfronteerd met een stevige verkoopdaling, met Spanje (-32,3 procent), Italië (-27,9 procent) en Frankrijk (-25,5 procent) als negatieve uitschieters. In Nederland viel het aantal geregistreerde nieuwe personenauto’s in 2020 ten opzichte van 2019 met dik 22,9 procent terug. Wij deden het dus iets beter dan het Europese gemiddelde.

Natuurlijk had niet elke autofabrikant in Europa even veel last van ingezakte verkopen. De Volkswagen Groep verkocht vorig jaar met 3.040.030 stuks 21,7 procent minder nieuwe personenwagens. Dankzij deze relatief bescheiden krimp kon het marktaandeel worden opgevoerd tot 25,4 procent. Het PSA concern zag zijn verkopen met 30,3 procent afnemen tot 1.718.656 stuks en landgenoot Renault (inclusief haar dochter merken) met 25,7 procent tot 1.227.884 exemplaren. De verkoop pijn was relatief het grootst bij Opel / Vauxhall (-40,4 procent), Lada (- 58,3 procent) en Alpine (-70,0 procent).

Buiten het podium eindigde de BMW Groep in 2020 op de vierde plek. Dit autoconcern bracht 847.481 auto’s aan de man, oftewel 19,2 procent minder dan in 2019. Bij de Hyundai Motor Groep kwam vorig jaar in Europa de verkoopdaling uit op 21,0 procent tot 841.520 exemplaren. Ook bij deze Koreaanse speler viel de schade dus relatief mee, met als gevolg een stijging van het marktaandeel van 6,7 procent naar 7,0 procent. Bij Daimler en Fiat Chrysler Automobiles (FCA) was er sprake van een min of meer stabiel marktaandeel. Mercedes deed het relatief gezien niet slecht, maar de verkopen van Smart vielen liefst 75,8 procent terug na de te vroegtijdige sanering van de benzinemodellen uit het gamma. Bij FCA zijn het vooral Alfa Romeo en Maserati die hun wonden likken. Toyota wist haar greep op de Europese markt wel te vergroten dankzij 695.293 verkopen. Dat resultaat lag slechts 13,0 procent onder het niveau van 2019. Vooral het hoofdmerk was hier verantwoordelijk voor. Ford kreeg niet alleen in december, maar ook in de rest van 2020 harde klappen, met als gevolg een verkoopdaling van 31,7 procent op jaarbasis.

Bij de Japanse merken was het, met uitzondering van Toyota, kommer en kwel. De vernieuwing van de Juke was niet voldoende om Nissan weer op de rails te krijgen: de verkopen daalden met 26,5 procent. Mitsubishi leverde 30,2 procent in, Honda 33,9 procent en Mazda liefst 41,7 procent. Nissan gaat in reactie op deze bovengemiddeld slechte gang van zaken haar Europese verkoopactiviteiten reorganiseren. Mitsubishi grijpt nog harder in en trekt zich, als de verkopen van de Eclipse Cross PHEV zijn doodgebloed, terug van de markt. Honda sluit haar Europese fabriek en verlaagt daarmee haar kosten in onze afzetregio aanzienlijk. Maar wat doet Mazda? Die denkt dat een deel van de oplossing te vinden zal zijn in de verkoop van een eigen versie van de succesvolle Toyota Yaris.

Tot slot de kleinere premium merken. Volvo verkocht vorig jaar in Europa 15,6 procent minder auto’s maar dat is relatief gezien geen slecht resultaat waardoor het marktaandeel kon worden opgevoerd van 2,1 procent tot 2,4 procent. De volledig elektrische variant van de XC40 kan extra groei brengen, evenals de coupé variant van deze SUV, de C40. Jaguar Land Rover bracht vorig jaar 30,3 procent minder auto’s aan de man. De zwakste helft van het Britse merken duo was wederom Jaguar. Deze speler verkocht 39,3 procent minder auto’s. Gelukkig kon er in december wel worden geplust (22,2 procent!) dankzij een opvallend hoog aantal elektrische registraties van de elektrische I-Pace.

Reageren is niet mogelijk.