Autoverkopen Frankrijk: een jaar om snel te vergeten

0

De laatste daling is onthutsend: als gevolg van een verkoopdaling van 25,5 procent zijn er in Frankrijk in 2020 slechts 1.650.118 nieuwe auto’s geregistreerd. We moeten terug naar 1972 om zo’n laag volume tegen te komen. En ondanks een extra werkdag hielp de laatste maand van het jaar de situatie niet: er werden 186.323 nieuwe voertuigen geregistreerd in december; een daling van 11,8 procent.

In 2020 wisten slechts 2 maanden voor een positief resultaat te zorgen: juni (+ 1,2 procent) en juli (+ 4 procent). De meest opvallende daling werd opgetekend in april, toen de autoverkopen in Frankrijk met 88,8 procent in elkaar klapten. De resultaten hadden nog slechter kunnen zijn zonder het ondersteuningsplan dat in juni door de Franse regenring werd ingevoerd. Met succes, want in de weken en maanden daarna kon er direct een verbetering worden waargenomen (de verkoopdaling was eind mei een heel stevige 45,5 procent). Maar het zou veel beter kunnen zijn zonder de tweede Lockdown die in november in Frankrijk uitgevaardigd werd. Sinds 2015 is de Franse markt niet meer onder de 2 miljoen auto’s gezakt. Het zal zeker 2 of 3 jaar duren voordat de verkopen zich weer op het oude niveau bevinden.

Voor de Franse automerken, die in totaal 943.222 personenwagens registreerden (oftewel 57 procent van de markt), bedroeg de daling 25 procent. Renault, waarvan het aantal inschrijvingen met 22,7 procent daalde, behaalde een marktaandeel van 19,1 procent. Peugeot volgt met een aandeel van 18,3 procent na haar verkopen met 20,5 procent te hebben zien dalen. Citroën is onder een marktaandeel van 10 procent gezakt (9,9 procent om precies te zien, als gevolg van 30,8 procent minder registraties). DS was het Franse automerk dat het beste stand hield. De terugval was ‘slechts’ 17,4 procent groot, hetgeen een marktaandeel van 1,3 procent opleverde.

Verschillende geïmporteerde automerken zijn er ook in geslaagd om de schade te beperken, met reducties van minder dan 20 procent voor Skoda (-18,2 procent), Mini (-19,4 procent), Toyota (-11,8 procent), Kia (-13,3 procent), Hyundai (-13,5 procent) en Lexus (-17,4 procent). Anderen importmerken hebben dalingen laten zien die ver boven het nationale marktgemiddelde liggen: Fiat (-40,9 procent), Jeep (-44,7 procent), Smart (-83,9 procent) en Jaguar (-63,3 procent).

Een van de belangrijkste trends van 2020 is de spectaculaire groei van het aantal inschrijvingen van elektrische en plug-in hybride (PHEV) auto’s. In totaal werden 110.913 elektrische voertuigen (vergeleken met 42.764 stuks in 2019) en 243.666 hybride voertuigen (125.436 in 2019) op kenteken gezet, waaronder 74.590 plug-in hybrides (2019: 18.592). Elektrische modellen wonnen zo 6,7 procent van de automarkt in Frankrijk (1,9 procent marktaandeel in 2019) en PHEV modellen bereikten een aandeel van 4,5 procent (2019: 0,8 procent). Franse analisten verwacht een verdere groei door de verlenging van de ecologische bonus tot juni 2021. In dit kader kunnen zowel volledig elektrische als stekker hybride auto’s rekenen op een kooppremie van de overheid.

De hitparade van de 10 populairste automerken in 2020 werd aangevoerd door Renault met 314.647 registraties. Daarna volgden Peugeot (301.935), Citroën (162.688), Volkswagen (97.784), Dacia (97.170), Toyota (89.727), Ford (55.219), Mercedes (52.570), BMW (45.478) en Audi (45.360). In vergelijking met dezelfde lijst voor het jaar 2019 zijn Fiat en Opel uit de top 10 verdwenen. Zij maakten plaats voor BMW en Audi. Is het toeval dat zowel Fiat als Opel onderdeel uitmaken van de nieuwe autocombinatie Stellantis (de juridische entiteit die PSA en Fiat-Chrysler Automobile samenbrengt)? Zo nee, dat is er voor Carlos Tavares, de CEO van het fusiebedrijf direct werk aan de winkel. Zowel Fiat als Opel hebben de afgelopen jaren enorm veel marktaandeel verloren. Moet hij nu zijn strategie, die winstgevendheid boven volume plaatste, herzien? Dit is een van de vragen voor 2021. Tavares zal zich ook moeten buigen over de toekomst van Alfa Romeo, een ooit prestigieus merk dat vorig jaar in Frankrijk 16 keer minder auto’s verkocht dan Kia. Het is nog niet duidelijk wat de nieuwe topman van Stellantis gaat doen, maar één ding is zeker: zijn taak zal niet eenvoudig zijn.

Elektrische auto’s vertegenwoordigden in 2020 zoals gezegd 6,7 procent van de inschrijvingen in Frankrijk. In dit segment was de Renault Zoé marktleider. Deze auto wist zelfs de 9de plek in het verkoopoverzicht va alle auto’s überhaupt te bemachtigen. Tegelijkertijd bleef de verkoop van dieselende personenwagens eroderen, namelijk tot 30,6 procent van de registraties tegen 34,1 procent in 2019. Sinds 2014 is er sprake van een volumedaling van meer dan 50 procent oftewel een halvering van de verkopen.

De PSA Groep deed het met een daling van 25,1 procent van zijn inschrijvingen (-20,5 procent voor Peugeot, -30,8 procent voor Citroën, -17,4 procent voor DS en -34,5 procent voor Opel) iets slechter dan de Renault familie. Deze laatste registreerde een daling van het aantal inschrijvingen met 24,9 procent (-22,7 procent voor Renault, -30,1 procent voor Dacia en -76,5 procent voor Alpine). Maar PSA kwam met de Peugeot 208 wel in aanmerking voor de prestigieuze titel ‘best verkopende auto van 2020 in Frankrijk’. Met een daling van hun inschrijvingen met 26,1 procent slagen de buitenlandse merken er niet in om het beter te doen dan de Fransen wier verkoop in 2020 met 25 procent daalde. De groepen BMW en Hyundai wisten de schade weliswaar te beperken met respectievelijk een daling van 21,6 procent en 13,4 procent, maar anderen zoals Daimler (-32,8 procent), Fiat Chrysler Automobiles (-41,5 procent) en Volkswagen (-28,4 procent) deden het veel minder goed.

Reageren is niet mogelijk.