Belgische automarkt krimpt met 21,5 procent

0

In België zijn afgelopen jaar 431.491 nieuwe personenauto’s ingeschreven. Dat is 21,5 procent minder dan in 2019. Bovendien is 2020 daarmee het slechtste jaar sinds 1997. Het is meer dan 20 jaar geleden dat er minder nieuwe auto’s in België op de markt gebracht werden. Onze zuiderburen moeten ervoor teruggaan naar 1997, toen er 396.240 inschrijvingen waren.

In december daalden de Belgische autoverkopen met 10,1 procent naar 30.078. Deze terugval was minder uitgesproken dan gemiddeld in 2020, maar de corona pandemie had een duidelijk voelbaar effect op de automarkt in België. Afgelopen maand was het Renault dat met 2.918 registraties BMW (2.876) en Volkswagen (2.488) voor bleef, terwijl Mercedes en Skoda de top 5 vervolledigden.

Volkswagen blijft het grootste merk met een marktaandeel van 9,2 procent, gevolgd door BMW met 8,4 procent. Op de derde en vierde plaats staan Peugeot (7,8 procent marktaandeel) en Renault (7,4 procent). De 5de positie wordt ingenomen door Mercedes-Benz met een vrijwel even hoog marktaandeel, gevolgd door Audi. Die hoge posities van BMW, Mercedes-Benz en Audi is te danken aan het grote aandeel zakenauto’s op de Belgische markt. Dit Duitse premium trio komt in de Nederlandse top 5 over 2020 niet voor. Na Citroën is Skoda een opvallende nummer 8 op de Belgische lijst. De Tsjechen wist het verkoopverlies te beperken tot 3,0 procent. De top 10 wordt afgesloten door Opel en Ford.

De grootste dalingen in het aantal verkochte auto’s komen voor rekening van Renault, dat ruim een derde (34,1 procent) minder klanten trok. Hyundai en Nissan werden geconfronteerd met een afzetdaling van 33 procent. Ook kleinere merken als Mitsubishi, Honda en Suzuki verkochten minder auto’s aan de Belgen. De grootste verliezer in de Belgische top 20 is Mazda, dat op de laatste plaats eindige en liefst 41,6 procent minder auto’s verkocht dan in 2019. Ook Opel (37,5 procent minder registraties dan in 2019) zag zwarte sneeuw. BMW hield de afzet bij onze zuiderburen nagenoeg op hetzelfde peil als in 2019 (het verlies bedroeg slechts 0,7 procent) terwijl alleen Porsche (+3,3 procent), Ssangyong en Ferrari meer auto’s aan de man wisten te brengen.

 

Reageren is niet mogelijk.