Ford Evos vervangt de Mondeo

0

De Ford Mondeo moet veranderen: vorig jaar zijn de verkopen in Nederland met meer dan een derde gedaald en dat is een grotere terugval dan het totale aantal registraties. Verwonderlijk is het niet dat de Europese autoconsument uitgekeken is op de Mondeo. De standaard carrosserievorm (sedan) is bij het lokken van klanten alleen maar een sta in de weg. En dat geldt misschien ook wel voor de hybride aandrijftechniek. Daarvoor krijgt Ford nergens in Europa subsidie maar het kost wel veel waardevolle liters bagageruimte.

Ford gaat het daarom over een andere boeg gooien. Alle carrosserievorm kaarten worden ingezet op een ander koetswerk type: die van een cross-over. Er is namelijk geen andere autosoort die meer met een actieve levensstijl wordt geassocieerd. En klanten die nog niet uitgeblust zijn en bereid zijn om diep in de buidel te tasten voor margerijke opties om de buitenwereld te laten zien dat zij nog vol in het leven staan, zijn de heilige graal in autoland. Bij een andere carrosserievorm hoort natuurlijk ook een nieuwe naam: Evos.

In tegenstelling tot de volgende generatie Kuga, die waarschijnlijk gebaseerd zal worden op het MEB platform van Volkswagen voor elektrische auto’s, zal de Evos ook met conventionele aandrijvingvormen worden aangeboden. Dit omdat er sprake is van een zogeheten wereldauto die ook in Noord Amerika en China aan de man gebracht gaat worden. Reken dus op een selectie van benzine- en dieselmotoren met turbocompressor; in het eerste geval deels met 3 in plaats van 4 cilinders. Vierwielaandrijving wordt optioneel. Gedeeltelijke elektrificatie in de vorm van plug-in techniek is onvermijdelijk, maar de kans dat er ook een puur elektrische versie komt, is klein. Die zou zich namelijk te veel in het vaarwater van de Mustang Mach-E bevinden. 

Met zijn daklijn in coupéstijl, smalle koplampen en flinke grondspeling is hij veel meer gericht op ‘lifestyle’ dan de Mondeo die inmiddels hard aan zijn pensioen toe is. Uitgelekte beelden verklappen dat een breedbeeldscherm in de stijl van de Mercedes A klasse de klassieke combinatie van instrumenten en een apart infotainment display in het interieur vervangen. De nieuwe cross-over van Ford zou in 2022 moeten worden gelanceerd. Tot die tijd kan er nog volop worden geprofiteerd van opruimkorting voor de Mondeo …

Reageren is niet mogelijk.