MG heeft elektrische hatchback in petto

0

MG, vroeger Brits, maar tegenwoordig net zo Chinees als siervuurwerk, zal in de komende jaren haar gamma gaan uitbreiden met diverse nieuwe modellen. Eén daarvan is een elektrische hatchback. Die wordt nog voor het einde van dit jaar gelanceerd en zal dan gaan concurreren met de Renault Zoé.

Dat MG bezig is met een revolutionaire comeback, mag nu wel duidelijk zijn. In 2020 wist het merk met de ZS EV een plaats te bemachtigen in de top 10 van best verkochte elektrische auto’s in Nederland. Voor een autofabrikant die feitelijk weer bij nul moest beginnen, is dat een indrukwekkende prestatie. Maar de ZS EV bleek als goedkope elektrische SUV onweerstaanbaar te zijn. Er gingen vorig jaar 2.206 exemplaren over de toonbank. Daarmee verkocht MG bijna 2 keer zo veel auto’s als Honda met haar hele gamma! Ook elders in Europa slaat de ZS EV uitstekend aan.

Inmiddels is het gamma uitgebreid met een stekker hybride SUV, de EHS Plug-in Hybrid. Maar er zit nog veel meer in het vat. MG hoopt in de komende jaren nog 5 andere nieuwe modellen te lanceren. Daaronder bevindt zich een elektrische hatchback voor het B segment. Die gaat niet alleen concurreren met de eerdergenoemde Renault Zoé, maar ook met de Opel Corsa-e en de Peugeot e-208. De prijs komt echter veel lager te liggen: reken op afgerond 26.000 euro. Voor dat bedrag krijg je bij Volkswagen de duidelijk kleinere e-Up Style.

Details zijn er uiteraard nog niet, maar er wordt vermoedt dat de hatchback een kleinere batterij krijgt dan de ZS EV. Die beschikt over een exemplaar van 44,5 kWh. Als actieradius wordt in de wandelgangen bijna 260 kilometer genoemd; een psychologisch belangrijk getal want met deze waarde kan zogeheten ‘range anxiety’ bij de consument worden voorkomen. Dat de elektrische hatchback op een volle acculading vrijwel even ver komt als de ZS EV is te danken aan zijn lagere gewicht en gunstigere luchtweerstand coëfficiënt.

Beide factoren zorgen er voor dat de elektrische hatchback van MG ook met minder vermogen toe kan. Reken op ongeveer 120 pk. Dat is voldoende voor een (begrensde) topsnelheid van 135 pk en om in minder dan 10 seconden naar 100 km/u te kunnen sprinten. Net als bij de ZS EV zijn er 2 uitrusting niveaus gepland. Ook de basisversie zal over aardig wat spiegeltjes en kraaltjes beschikken. Verder zal MG, of beter producent SAIC Motor, haar best doen om de hatchback 5 veiligheidssterren te laten scoren bij Euro NCAP.

Reageren is niet mogelijk.