Nijpend tekort aan microchips speelt autoproductie parten

0

De autoproductie krijgt momenteel harde klappen door een nijpend tekort aan computerchips. Veel fabrieken hebben de output noodgedwongen teruggeschroefd. Om het tekort aan computerchips op te lossen, is vanuit Duitsland aan Taiwanese chipmakers gevraagd om hun productie te verhogen.

Onze oosterburen zijn het eerste land dat de noodklok luidt. In een brief van de Duitse minister van Economische Zaken, Peter Altmaier, wordt aan zijn Taiwanese ambtgenoot gevraagd om aandacht voor de problemen. Het formele verzoek is om de problemen van de auto-industrie te bespreken met TSMC. Dat is de grootste chipmaker ter wereld en ook een van de grootste toeleveranciers van de Duitse auto-industrie. Altmaier hoopt met zijn verzoek dat chipproducenten snel meer capaciteit regelen voor de levering aan autofabrikanten. De Duitse auto-industrie had zelf al gesprekken aangeknoopt met TSMC. De Taiwanese chipmaker zegt in een verklaring samen met de autofabrikanten een oplossing te zoeken voor de capaciteitsproblemen.

De vraag naar microchips en halfgeleiders explodeert en fabrikanten kunnen de vraag nauwelijks aan. Niet alleen elektronica en mobiele telefoons, maar ook moderne auto’s hebben steeds meer microchips nodig. De wereldwijde tekorten zijn bovendien verergerd  door sancties van de voormalige Amerikaanse regering van Donald Trump tegen Chinese chipfabrikanten. Diverse autofabrikanten kampen met grote tekorten aan chips. Onder meer Volkswagen, Ford, Honda, Subaru, Toyota, Nissan en Fiat Chrysler Automobiles hebben productielijnen moeten stilleggen. Het laatste autoconcern heeft zelfs zijn Canadese fabriek tot eind januari gesloten. Honda heeft de productie in 5 Amerikaanse fabrieken afgeschaald. Audi bouwt de komende periode noodgedwongen 10.000 auto’s minder en heeft personeel naar huis gestuurd.

Verschillende autobouwers hebben vanwege de besognes eerder al bij TSMC aangedrongen om de capaciteit op te schroeven. General Motors nam 2 weken geleden al contact op met de Taiwanezen. Ook op Europees niveau zijn de problemen aangekaart. Het herstel van de economie dreigt vertraging op te lopen door het tekort aan microchips, zo klaagt de auto-industrie. Ondertussen werkt de regering in Berlijn aan een plan om met staatssteun de productiecapaciteit van halfgeleiders in Duitsland en Europa uit te breiden, zo laat een woordvoerder weten. Daarmee moet de afhankelijkheid van Azië verminderd worden en dat voorkomt op lange termijn ook de huidige leveringsproblemen.

 

Audi

Audi zet 10.000 man fabriekspersoneel op non actief wegens het tekort aan microchips. Daardoor moet de autofabrikant haar productieschema vertragen of tijdelijk opschorten. Audi zal voor haar fabrieken in Ingolstadt en Neckarsulm tot eind januari meer dan 10.000 werknemers thuis laten zitten.

Analisten en fabrikanten verwachten dat de productieproblemen nog tot ver in 2021 zullen aanhouden. Als gevolg van een dalende vraag naar nieuwe voertuigen, reduceerde de auto-industrie tijdens het eerste kwartaal van 2020 de bestellingen van nieuwe microchips. In dezelfde periode steeg de vraag naar chips en processoren omdat er (onder meer door een stijging van het aantal thuiswerkers) meer spelconsoles, computers en televisies werden verkocht. Nu de auto-industrie weer een hoger productieritme wil aanhouden, resulteert dat in een wereldwijd tekort. Onder meer autoleverancier Continental voorspelt “grote verstoringen” in de productie van elektronische componenten. De chipindustrie kan de plotse vraag naar halfgeleiders niet bolwerken.

Nauwelijks enkele decennia geleden bevatte een auto weinig of geen computers. Tegenwoordig zitten ze echter vol elektronica. Sommige computers zijn nodig voor het aansturen van motor-, emissie- en veiligheidssystemen. Maar ook de randsystemen vergen steeds meer rekenkracht. Autofabrikanten pakken namelijk graag uit met elektronische snufjes en grote beeldschermen, of ze nu nuttig zijn of niet. Zo zijn er tegenwoordig al auto’s waarvan de lichten aangaan met een animatie. Dat wordt allemaal door computers gestuurd.

Reageren is niet mogelijk.