Ondanks Brexit blijft Nissan de Britten trouw

0

Nissan blijft ondanks de Brexit in het Verenigd Koninkrijk auto’s produceren. Het Japanse concern ziet nog steeds voldoende mogelijkheden om de fabriek in Sunderland open te houden. Nissan zal in de toekomst wel meer batterijen lokaal gaan inkopen om zo importtarieven te omzeilen.

De toekomst van de Nissan fabriek in Sunderland, in het noordoosten van Engeland, leek enige tijd op losse schroeven te staan. Aanleiding was het feit de Britten in 2016 besloten om de Europese Unie te verlaten. Een softe ‘Brexit’ leek niet mogelijk. Nissan had eerder gezegd dat als er handelsbelasting op auto’s geheven zou gaan worden, de productie uit het Verenigd Koninkrijk zou verdwijnen. De personenwagens van het Japanse merk zouden bij de no deal of hard deal namelijk te duur worden en niet meer concurrerend zijn ten opzichte van de modellen van andere volumemerken.

Maar sinds Ashwani Gupta (foto) benoemd is tot Chief Operating Officer bij Nissan waait er een andere wind bij de autofabrikant. Hij stelt dat de problemen als gevolg van de Brexit “peanuts” zijn in vergelijking met de corona pandemie en dat hij niet van plan is om het Verenigd Koninkrijk te verlaten. Ook niet nu de aanvoer van onderdelen sinds de scheiding met de Europese Unie is gaan haperen. Dat er nu plannen zijn om meer batterijen lokaal in te gaan kopen, heeft te maken met de productie van de Leaf in Sunderland. Daarvan rolden vorig jaar 30.000 exemplaren van de band. Bijna een derde daarvan was voor consumptie in eigen land bestemd.

Samen met het succesnummer Qashqai (later dit jaar zal de derde generatie in productie worden genomen) en zijn kleine broertje Juke is er voor de 6.000 werknemers van de Sunderland fabriek voldoende te doen. Geen enkel autoconcern heeft een grotere productiefaciliteit in Groot-Brittannië. Maar om die status vast te kunnen houden, dienen er minder batterijen vanuit andere landen te worden aangevoerd. Om onder bovengenoemde importtarieven uit te komen, moet 55 procent van de componenten van een auto namelijk van nationale (Britse) bodem zijn. Alleen dan kan een handelsbelasting van 10 procent worden vermeden en blijven de prijzen van de auto’s concurrerend.

Nissan heeft als doelstelling om alle modellen die in Sunderland het levenslicht zien vanaf 2023 in meer of mindere mate geëlektrificeerd te laten zijn. De Leaf scoort reeds 100 procent op dit criterium. De nieuwe Qashqai wordt leverbaar met milde hybride techniek (dat telt ook) en in een zogeheten e-Power uitvoering. Daarbij is de aandrijving in principe elektrisch en heeft de verbrandingsmotor als primaire taak om de stroom op peil te houden. De verwachting is dat de Juke (foto) in 2019, als dit model een facelift ondergaat, dezelfde techniek krijgt. De benodigde accu’s wil Nissan dus lokaal gaan produceren of inkopen.

De Britse vakbonden en premier Boris Johnson hebben verheugd gereageerd op het besluit van Gupto. Zij hebben nog wel een appeltje te schillen met PSA, dat gedreigd heeft om de Vauxhall fabriek in Ellesmere Port, waar de Astra van de band rolt, te sluiten als het Verenigd Koninkrijk vanaf 2030 de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor verbiedt. Honda zal, mede vanwege de Brexit perikelen, sowieso haar Britse fabriek sluiten.

Reageren is niet mogelijk.