SUV doet milieuwinst elektrische auto teniet

0

Het Internationaal Energieagentschap IEA heeft studie verricht naar de gevolgen van de corona crisis op het wereldwijde energieverbruik en de CO2-uitstoot. De onderzoekers ontdekten dat de CO2-uitstoot in 2020 met 7 procent is gedaald. Maar deze gunstige ontwikkeling werd deels teniet gedaan door de SUV.

In 2020 was wereldwijd 42 procent van de nieuw verkochte auto’s een SUV. Dat is 3 procent meer dan in 2019. Tegen de trend in is de impact van de SUV op de CO2 uitstoot met 0,5 procent gestegen. Dat is het gevolg van het hogere brandstofverbruik. Dat steeg in 2020 tot 5,5 miljoen vaten per dag. De onderzoekers zeggen dat de uitstoot van de SUV’s die al vóór 2020 rondreden weliswaar is gedaald tijdens de wereldwijde lockdowns, maar dat dit effect volledig teniet is gedaan doordat er zo veel auto’s van dit type vorig jaar zijn bijgekomen. Dat leidt tot een opmerkelijke vaststelling: “De uitstoot van alle SUV’s is anno 2020 vergelijkbaar met die van de volledige scheepvaartindustrie, met inbegrip van internationaal vrachtverkeer”.

Het contrast met ‘lage’ personenwagens (hatchbacks, stationwagens en dergelijke) is groot: hun geschatte brandstofverbruik is in 2020 met meer dan 1,8 miljoen vaten per dag (meer dan 10 procent) gedaald dankzij de combinatie van lockdowns, de elektrische transitie en verbeteringen op het gebied van efficiëntie. Maar, zo stelt het IEA, de reductie in de vraag naar olie die hieruit resulteerde (afgerond 40.000 vaten per dag), werd als gevolg van het stijgende marktaandeel van SUV modellen in dezelfde periode volledig teniet gedaan.

De stijging van de SUV verkopen is een wereldwijde trend en doet zich zowel in rijke landen als op markten waar de economie nog ‘in ontwikkeling’ is voor. Toch zijn er regionale verschillen. In Europa, waar klanten vooral voor cross-overs kiezen, ligt het verbruik van SUV modellen gemiddeld 10 procent hoger dan dat van lage personenwagens. In de Verenigde Staten, waar de consument duidelijk een voorkeur voor ‘zo groot mogelijk’ heeft, wordt het meerverbruik op liefst 30 procent becijferd.

Tussen 2010 en 2020 is de CO2-uitstoot van diverse industriële sectoren gedaald. Toch is de algehele wereldwijde emissie gestegen. De grootste schuldige aan die stijging is de SUV, aldus het IEA. De opkomst van de elektrische auto is zodoende geen heiligmakende oplossing voor de milieuproblematiek, want als klanten ook bij de keuze van een dergelijke personenwagen de voorkeur geven aan de SUV als carrosserievorm, dan moeten batterijen gemiddeld 20 procent groter zijn dan in lage modellen voor een vergelijkbaar rijbereik. Dat zorgt voor een grotere vraag naar grondstoffen. En dat leidt dan ook weer tot een hogere CO2-uitstoot.

 

 

Reageren is niet mogelijk.