Tesla boert goed in China

0

Na de Model 3 is het nu de beurt aan de Model Y om in productie te gaan in de Chinese fabriek van Tesla. De prijzen zijn een aangename verrassing voor de klant: die liggen liefst 30 procent lager dan aanvankelijk werd aangekondigd.

Het gevolg: er zijn reeds 90.000 bestellingen voor de elektrische cross-over. De markt voor elektrische auto’s begint sowieso aardig ‘heet’ te worden. Tesla is met haar nieuwe fabriek nabij Sjanghai uitstekend in staat om op die toenemende vraag in te spelen. Een jaar geleden werd gestart met de productie van de Model 3 in China en de Californische autobouwer introduceert nu ook de lokaal gebouwde Model Y in het Aziatische land. Dat Tesla deze elektrische cross-over voor een relatief scherpe prijs kan aanbieden, heeft te maken met het feit dat zij volledig eigenaar is van de fabriek. Dat is in dit protectionistische land geen vanzelfsprekendheid. Van oudsher vereist de Chinese regering dat buitenlandse fabrikanten een 50/50 joint venture met een lokale producent vormen. Die eist normaliter een evenredig deel van de winst op; geld dat Tesla nu (tot op zekere hoogte) door lijkt te geven aan de consument.

Door de run op de Model Y kampt Tesla op de Chinese markt kampt inmiddels met wachttijden van vele maanden. De productie van de elektrische cross-over is namelijk voor het hele eerste trimester uitverkocht. Wie nu een exemplaar bestelt, krijgt als verwachte leveringsdatum alleen “tweede kwartaal 2021” te zien. Voor de Performance versie, die in China omgerekend minder dan 50.000 euro kost, is dat zelfs “derde kwartaal 2021”. Volgens Tesla topman Elon Musk heeft de Model Y de potentie om alle verkooprecords te verbreken.

Dit jaar gaat naar verwachting ook de autoproductie van Tesla in haar eerste Europese fabriek van start. In de faciliteit in de buurt van Berlijn zal de Model Y eveneens gebouwd gaan worden. De meervoudige productielocaties kunnen niet los worden gezien van de torenhoge ambities van Tesla. De fabrikant van elektrische auto’s wil zo snel mogelijk zijn huidige verkoopcijfers verdubbelen. Dat betekent een jaarlijkse output van 1 miljoen emissievrije personenwagens. De Tesla Model Y komt nog dit jaar naar Nederland.

Eindelijk komt ook de marktintroductie van de reeds aangekondigde Cybertruck komt namelijk in zicht. Na deze elektrische pick-up volgt de enkele jaren geleden in ruwe conceptvorm gepresenteerde nieuwe Roadster. Dat wordt, anders dan de naam doet vermoeden, geen open sportwagen, maar een coupémodel. Ook de vrachtwagen van Tesla, de Semi, zal nog dit jaar het levenslicht zien. In 2022 zouden wij kennis kunnen maken met een compacte hatchback van Tesla die onder de Model 3 in het gamma moet komen en die in de Chinese fabriek gebouwd gaat worden. Dit model gaat in Nederland minimaal 26 à 27 mille kosten. Vanwege het compacte formaat hoeven de betrekkelijk krappe parkeerplekken in Europese steden voor een Tesla niet langer een probleem te zijn. Musk denkt dat de prijs van de nieuwe instapper flink lager kan worden dan die van de Model 3 dankzij een nieuwe generatie accu’s.

Tesla breidt daarnaast het gamma van de Model Y uit met een uitvoering die beschikt over een derde zit rij. De cross-over variant van de Model 3 wordt daarmee een heuse 7-zitter, al moet men achterin geen zeeën van ruimte verwachten. Met name de hoofdruimte kan vanwege de schuin aflopende daklijn van de Model Y bepaald krap uitvallen, maar voor (kleine) kinderen maakt dat niet uit.

Om bij de achterste 2 zitplaatsen te komen, dient men de leuning van de bank op de tweede rij deels plat te leggen. Wie daaroverheen klautert, kan plaatsnemen op zetels die ieder een neerklapbare leuning hebben. De zit plek wordt gescheiden door 2 bekerhouders. De bank op de tweede rij kan bij de 7-zits versie van de Model Y iets naar voren worden geschoven. De reguliere uitvoering heeft deze mogelijkheid niet. Door de bank naar voren te schuiven, kan er voor de achterste passagiers (meer) been/voet ruimte worden gecreëerd. Indien er geen achterpassagiers zijn, kan er voor 1.900 liter aan bagage worden vervoerd. Wie een Model Y met 7 zitplaatsen wil, moet 3.200 euro bijbetalen.

Reageren is niet mogelijk.