Tesla mist doelstelling maar heeft massaproductie nu wel onder de knie

0

In 2020 heeft Tesla 509.737 auto’s geproduceerd en dat zijn er bijna 135.000 meer dan het jaar ervoor. Een andere doelstelling wist het bedrijf echter net niet te halen: het verkopen van een half miljoen personenwagens. De teller stokte op 499.550 exemplaren. Oftewel 450 auto’s minder dan beoogd was. Maar in het jaar waarin de productie met 36 procent toenam, steeg de aandelenkoers van Tesla met 670 procent.

Topman Elon Musk mag zijn gestelde doel van een half miljoen verkopen dan net niet gehaald hebben, de levering van 499.550 auto’s blijft een prestatie van formaat. “Toen wij met Tesla begonnen, schatte ik nog optimistisch in dat we een 10 procent kans van slagen zouden hebben”. Dat was geen valse bescheidenheid, want in de westerse wereld is het aantal autofabrikanten dat na de Tweede Oorlog debuteerde en zich sindsdien hebben weten te ontwikkelen tot een blijvertje, op één hand te tellen.

Van de 499.500 afgeleverde auto’s, oftewel 36 procent meer dan in 2019, waren er 442.511 stuks een Model 3 of (een beperkt aantal) Model Y en 57.039 exemplaren van de oudere Model S of Model X. Het aantal in de afgelopen 3 maanden geproduceerde auto’s lag overigens wel zo’n 40.000 eenheden hoger ten opzichte van het voorgaande kwartaalrecord dat neergezet werd in de zomermaanden. Tesla weet de output steeds op te voeren, want in het vierde kwartaal rolden er 180.570 voertuigen uit de fabrieken in Fremont en Sjanghai. Dat was 30 procent meer dan in de voorafgaande 3 maanden. Voor 2021 en 2022 wordt een verdere groei verwacht, Dan moeten de nieuwe fabrieken in Duitsland en Texas operationeel zijn. 2021 is bovendien het eerste volle verkoopjaar van de nieuwe Model Y in de Verenigde Staten. China en Europa volgen daarna. Verder lonkt de Indiase automarkt. Musk wil daar met Tesla actief worden omdat de overheid met een enorme subsidiepot de overstap naar elektrisch vervoer wil gaan stimuleren.

Tesla is op de beurs van Wallstreet met een koers van 705 dollar nu het duizelingwekkende bedrag van 670 miljard dollar waard. Dat is meer dan alle 17 volgende autofabrikanten samen, inclusief dus de Volkswagen Groep en Toyota. Die hebben afgelopen jaar bij elkaar opgeteld 19 miljoen auto’s weten te produceren. Dat Tesla zijn verkoopdoelstelling niet heeft weten te halen, komt natuurlijk deels door de corona pandemie. Musk had eerder al aangegeven dat het halen van 500.000 leveringen daardoor moeilijker was geworden. Tesla brengt nog geen winstcijfers naar buiten. De financiële prestaties over 2020 worden waarschijnlijk pas begin volgende maand gepresenteerd. In het derde kwartaal van 2020 sloot Tesla overigens voor de vijfde keer op rij een 3-maanden periode met winst af.

Tesla verdient zijn geld momenteel vooral met de verkoop van emissierechten aan branchegenoten die nog niet aan uitstoot normen voldoen op grote verkoopmarkten als Europa en Californië. Beleggers en analisten willen al enige tijd graag weten of het bedrijf met het maken en verkopen van haar auto’s ook winstgevend kan zijn. In het vierde kwartaal van 2019 leverde Tesla 112.000 auto’s af. Ondanks de perikelen rondom het corona virus is het Tesla gelukt om in hetzelfde tijdvak van vorig jaar 179.757 auto’s te produceren en er 180.570 af te leveren. In 2019 verkocht het bedrijf van Musk 367.500 personenwagens, dus in 2020 werd een groei van 36 procent gerealiseerd.  Van de Tesla Model 3 en Model Y zijn afgelopen jaargezamenlijk 454.932 stuks geproduceerd; de Model S en Model X komen samen uit op 54.805 eenheden. Dat is nogal een verschil. Ondanks reguliere aanpassingen en de kwaliteiten van de auto’s ten spijt, beginnen de grote modellen van Tesla op leeftijd te raken. In het laatste kwartaal zijn van de Model S en Model X in totaal 16.097 stuks geproduceerd. De output van de Tesla Model 3 en Model Y kwam uit op 163.660 eenheden.

Om de verkopen van de Model S aan te zwengelen, krijgt deze Tesla waarschijnlijk een facelift. Ook wordt er gewerkt aan een nieuwe top versie: de Model S Plaid. Die onderscheidt zich door een bredere carrosserie als gevolg van uitgeklopte wielkasten voor en achter. Andere optische kenmerken zijn zwarte portier grepen, zoals als de Model 3 tegenwoordig heeft en een nieuw velg ontwerp. De driemotorige Plaid wordt de meest krachtige uitvoering van de Model S reeks.

 

Reageren is niet mogelijk.