Als een Zwitsers zakmes: test Porsche Taycan Cross Turismo Prototype

0

Waarom de korte test?

Op 4 maart presenteert Porsche de productieversie van de Taycan Cross Turismo. De Nederlandse marktintroductie staat gepland voor mei. Prijzen zijn er nog niet, maar middels deze test van een prototype van de Taycan Cross Turismo kan wel de vraag beantwoord worden of de nieuwe Porsche het wachten waard is.

Eigenlijk zou de Taycan Cross Turismo afgelopen jaar al op de markt verschijnen, maar door de corona pandemie is de elektrische Porsche nog steeds niet in deze vorm te koop. Wel is er dus al een rijdend prototype van het model, waarin een select groepje autojournalisten alvast achter het stuur mocht plaatsnemen.

 

Wat voor auto is het?

De Taycan Cross Turismo (de productieversie van de Mission E Cross Turismo conceptstudie uit 2018) is een hoger op zijn poten staande stationwagen (oneerbiedig) annex Shooting Brake (eerbiedig) versie van de bekende elektrische sport sedan. Daarmee wordt niet uitgesloten dat Porsche later een ‘gewone’ Sport Turismo versie aan het gamma zal toevoegen. Die doet het dan zonder extra grondspeling terwijl ook het beschermmateriaal op de wielkasten dan zal ontbreken. De kans dat er een dergelijke Taycan Sport Turismo komt, is overigens groot. Bij de Panamera is deze carrosserievariant namelijk goed voor meer dan de helft van de verkopen. Op de optielijst voor de Taycan Cross Turismo komt een Offroad pakket te staan waarmee de Porsche visueel nog wilder gemaakt kan worden dan hij technisch al is. In Zuffenhausen denkt men daarmee de ‘missing link’ te hebben gevonden tussen sportwagens en hoge SUV modellen.

Kort door de bocht zou je de Taycan Cross Turismo dus kunnen zien als de Porsche interpretatie van de Audi A6 Allroad, maar dan met volledig elektrische aandrijving. De ten opzichte van de sedan gewijzigde achterpartij biedt de achterpassagiers meer hoofdruimte en daarnaast is er meer plek voor bagage, al doet Porsche vooralsnog geen mededelingen over het maximale laadvolume, maar het zal dus meer zijn dan de 366 liter die de sedan versie als capaciteit heeft. Maak reken niet op een verhuiswagen: de Taycan Cross Turismo is zoals gezegd eerder een Shooting Brake (waarbij vorm boven functie gaat) dan een handige stationwagen.

De Taycan Cross Turismo maakt gebruik van hetzelfde fundament als de sedan versie, maar beschikt over een aangepaste luchtvering met specifieke hoogteregeling. Daarmee wordt de Porsche geen volwaardige terreinwagen, naar buiten het asfalt zal de nieuweling zich toch minder reddeloos verloren voelen. Er is zelfs een specifieke Gravel rij modus voor glibberige weg omstandigheden. Wanneer deze stand geactiveerd wordt (dat kan eventueel via een sneltoets), dan gaat de Porsche iets omhoog en krijgt hij dus een betere bodemvrijheid. Je komt daarmee net iets verder buiten geasfalteerde wegen. Vanuit dit perspectief zal het niet verrassend zijn dat de Taycan Cross Turismo alleen te bestellen is met vierwielaandrijving.

Porsche biedt de Taycan Cross Turismo dus niet aan met op elke as een elektromotor oftewel achterwielaandrijving, waardoor het gamma beperkt wordt tot de 4S uitvoering (571 pk / 650 Nm), de Turbo (680 pk / 850 Nm) en de Turbo S (761 pk / 1.050 Nm tijdens de overboost). Omdat het verhoogde koetswerk over een minder gunstige luchtweerstand coëfficiënt beschikt en extra kilo’s toevoegt (in totaal weegt de Duitser 2.493 kilo), gaat de nieuweling enkel geleverd worden met de grotere Performance Plus batterij van 93,4 kWh. De prestaties en het rij bereik zullen sowieso wat minder zijn dan bij de sedan versie van de Taycan. Porsche claimt dat de Cross Turismo de eerste combi-achtige elektrische auto ter wereld is, maar dat is niet waar. Die eer valt te beurt aan SAIC Motor met de MG5 EV die later dit jaar mogelijk ook in Nederland leverbaar wordt.

Is het wat?

De Porsche Taycan Cross Turismo kon in Turbo S prototype vorm worden getest in Midden Nederland toen de weersomstandigheden zich kenmerkten door grote hoeveelheden sneeuw. Van Porsche mocht de testauto niet gewassen worden. Het gaat immers om een prototype dat voorzien is van camouflagemateriaal. Die ‘vermomming’ mocht onder geen beding achterblijven in de wasstraat. Automedia in andere landen kon de Taycan Cross Turismo tegelijkertijd testen. Op de foto’s zie je hem dan ook vol aangekoekt woestijnzand uit de Verenigde Staten, gruis uit Noorwegen en met brokken gravel uit Groot-Brittannië tussen zijn spoilers.

Het uitgebreide testprogramma van Porsche zelf vond plaats op Duitse racecircuits als de Nürburgring Nordschleife, het Grand Prix circuit van Hockenheim en op testterreinen over de hele wereld; onder meer in het Zuid Italiaanse Nardò. Porsche voelde de Cross Turismo ook aan de tand buiten de gebaande paden in het zuiden van Frankrijk en in de Pyreneeën. Het testterrein van het Weissach Development Centre bood met de zogenaamde Safari track daarnaast een verdere uitdaging buiten Afrika. Met een totaal van 998.361 testkilometers hebben de Cross Turismo prototypes bijna 25 maal de wereld rondgereisd (gemeten op de evenaar). Er worden ook uitgebreide tests uitgevoerd in het laboratorium en op testbanken, en die omvatten de ontwikkeling en validatie van het aerodynamische ontwerp. Zo trotseerde de Cross Turismo de storm in de windtunnel gedurende ongeveer 325 uur. De gewone Taycan had daar tijdens het ontwikkelingsproces al 1.500 uur doorgebracht.

De aanzienlijke hoeveelheid extra hoofdruimte achterin (6 centimeter; iemand met een langer postuur kan daar nu prima zitten) is reuze welkom en dat geldt ook voor het volume van de bagageruimte (+ 20 liter). De kofferbak is trouwens via een grote achterklep bereikbaar. De bagageruimte aan de voorkant is met 3 liter gegroeid. Deze wijziging geldt ook voor de sedan (met ingang van het nieuwe modeljaar). Ondanks de doorgetrokken daklijn ziet de Cross Turismo er wat mij betreft oneindig veel indrukwekkender uit dan de gewone Taycan. In de testauto waarmee ik in Midden Nederland kon rijden, zat trouwens nog wat zand uit de woestijn van Nevada … Het dashboard is niet helemaal identiek aan de sedan versie van de Taycan. De overkapping van het eerder nog vrijstaande glazen instrumentarium loopt nu iets anders. Dat wordt veroorzaakt door het Head-up display waarmee de modelreeks voortaan tegen meerprijs leverbaar is.

Als Turbo S kan de Taycan Cross Turismo in net geen 3 seconden naar 100 km/u sprinten. Als het droog is tenminste, maar dat was het tijdens de test niet. Het was vanwege de hevige sneeuwval overal glibberen geblazen. Toch werd tijdens de test duidelijk dat de Taycan Cross Turismo fantastisch rijdt. Je kunt alle elektronische systemen hun werk laten doen en constateren dat hij, mede dankzij zijn Goodyear UltraGrip winterbanden, verbazend lang houvast heeft. Maar je kunt bij hem op commando ook alle 4 de wielen laten doorslaan en hem in een controleerbare drift gooien. Dat laatste komt van pas: ik moest van Porsche het prototype namelijk hardhandig aanpakken. Dat deed ik niet op de snelweg, maar op locaties waar dat verantwoord was, zoals parkeerplaatsen in het bos en vooral op de toegangswegen daar naar toe. Onder enkele centimeters sneeuw blijkt de Taycan Cross Turismo ineens heel andere kwaliteiten te krijgen.

Met alle rij assistentiemiddelen uitgeschakeld en de luchtvering in de hoogste stand smijt ik de Taycan Cross Turismo over de paden. Eigenlijk is de ideale driftauto een elektrisch exemplaar want als je ergens een nauwkeurig en onmiddellijk reagerend rechterpedaal kunt gebruiken, dan is het wel bij dit soort handelingen. De Taycan Cross Turismo laat zich moeiteloos dwars zetten en sleurt jou ongenadig hard de bocht uit. Je bepaalt de aanvalshoek met jouw tenen en de richting met de delicate besturing. Dit alles zonder dat zijn aanzienlijke gewicht jou al te veel parten speelt. Voorwaarde is wel dat jij bochten niet te hard in gaat; dan is er geen houden meer aan. Evengoed wekt de Taycan Cross Turismo Turbo S niet de indruk dat hij over gemotoriseerd is. Ongemerkt maar volcontinu is de elektronica bezig om de aandrijfkrachten te verdelen tussen de voor- en achterwielen. De Cross Turismo beschikt over dezelfde vangnetten als de sedan versie van de Taycan waarbij de aangedreven voorwielen eigenlijk ook onderdeel uitmaken van het stabiliteitssysteem om de Porsche in het gareel te houden. Maar wie geen zin heeft in dergelijke bemoeizucht kan via een druk op de knop daar een einde aan maken. Ook dan zal de Taycan al rijdend en spelend jou veel vertrouwen schenken!

Op droog gereden wegen kan ik, terugrijdend naar de importeur, op de valreep nog één keer het vermogen (en Launch Control!) van de Taycan Cross Turismo vol inzetten. Wie de gewone Turbo S uitvoering (of een snelle Tesla) nog niet kent, wordt hierdoor totaal verrast. Maar ook als je deze nek brekende exercitie al eerder meemaakte, verveelt het nooit. Uiteraard is de Taycan ook in Cross Turismo vorm voorzien van het vooralsnog unieke 800 Volt boordnet van Porsche om tot 270 kW te kunnen laden en gedurende langere tijd op extreem hoog niveau te kunnen presteren. Binnen 3 seconden accelereren naar 100 km/u kan dus tientallen keren achter elkaar. Maar van de actieradius blijft dan natuurlijk niet veel over. Porsche gaf voor het prototype 340 kilometer op, hetgeen 50 kilometer minder rij bereik is dan de sedan versie heeft.

 

 

90%
90%
Awesome

Hoeveel sterren?

De Taycan Turbo S kenden we reeds als bloedsnel, zeer wendbaar en uitstekend onder controle te houden. Als Cross Turismo biedt hij een fractie meer praktische bruikbaarheid en de extra rijhoogte is een prima remedie tegen de drempel wildgroei. De conclusie kan niet anders zijn dan dat Porsche hier een winnaar te pakken heeft. Hij komt zonder een krimp te geven op een rottige ondergrond verder dan je zou denken.

Vermoedelijk gaat de Taycan Cross Turismo Turbo S ongeveer 204.000 euro kosten. De 4S basisvariant zal een prijskaartje krijgen van circa 123.000 euro. Porsche spreekt zelf van "een soort Zwitsers zakmes op wielen tot 21 inch". Wie zou zo'n uitstekende allrounder niet willen hebben?

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (3)
    5.5

Reageren is niet mogelijk.