Audi E-tron uitgeroepen tot ‘Elektrische Auto van het Jaar’ in Top segment

0

De Audi e-Tron is uitgeroepen tot Elektrische Auto van het Jaar. De elektrische SUV met de 4 ringen eindigde in de jaarlijkse verkiezing van de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) als winnaar in de categorie ‘Top Segment’ voor auto’s met een aanschafprijs vanaf 70.000 euro. De prijs vormt voor Audi naar eigen zeggen een belangrijke blijk van erkenning in een jaar waarin het merk het e-Tron gamma verder uitbreidt met diverse nieuwe, volledig elektrische modellen.

In de categorie ‘Top Segment’ auto’s scoorde de Audi e-Tron in totaal 205 punten, waarmee de elektrische SUV de overtuigende winnaar in zijn klasse was. Andere kandidaten voor de bokaal waren de Tesla modellen S en X. De jury van de VZR verkiezing prees de Audi met name vanwege zijn praktische eigenschappen en verkoopsucces. “Op basis van de uitstekende range, verkoopaantallen en het trekgewicht van 1.800 kilo is de e-Tron de absolute winnaar in het segment”, zo luidde het oordeel van de vakjury.

De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) is de belangenbehartiger voor berijders van een auto van de zaak. De vereniging zet zich in voor ruim 1,3 miljoen mensen die over een leaseauto of andere auto van de zaak beschikken, en voor mensen die zakelijke kilometers rijden in hun privéauto. De VZR organiseerde de Elektrische Auto van het Jaar-verkiezing dit jaar voor de derde maal in successie. In totaal werden 23 merken, 32 modellen met 52 verschillende uitvoeringen beoordeeld op basis van 9 criteria: actieradius, laadsnelheid, beschikbaarheid, verkoopaantallen, trekgewicht, prijs, gebruiksgemak, rijeigenschappen en leasetarief.

De deelnemende auto’s werden in 3 categorieën: Midden Segment, Hoge Segment en Top Segment onderverdeeld. In het Midden Segment ging de overwinning naar de Volkswagen ID.3, met de andere podiumplaatsen voor de Opel Corsa-e en de Peugeot e-208. In het Hoge Segment ging de Tesla Model 3 er met de prijzen vandoor, met als andere finalisten de Volkswagen ID.4 en de Hyundai Kona Electric. Overigens begrijpt Autointernationaal.nl niet helemaal waarom de Kona Electric werd ingedeeld in het Hoge Segment en de Volkswagen ID.3. De Koreaan is namelijk goedkoper dan de Duitser. Ook is de Hyundai 8 centimeter korter dan de Volkswagen. Kortom, de Kona Electric had in het Midden Segment moeten mededingen en de ID.3 in het Hoge Segment. Maar goed, dan hadden 2 modellen van Volkswagen het tegen elkaar moeten opnemen. Daar is niks mis mee (er worden wel vaker vergelijkende tests van 2 auto’s van hetzelfde merk gehouden). Dat de jury van VZR hier niet voor gekozen heeft, riekt naar manipulatie. En dat is een héél vies woord!

 

e-Tron

De e-Tron is het eerste volledig elektrische model van Audi waarvan sinds eind 2018 in Nederland ruim 8.000 exemplaren zijn verkocht. Daarmee was hij de afgelopen 2 jaar goed voor een kwart van de Nederlandse verkopen van het premium automerk. Binnen de zakelijke markt is de e-Tron met name succesvol dankzij de combinatie van stijl, innovatieve technologie, razendsnelle laadprestaties en de ruimte van een volwaardige gezinsauto. Een ander element dat de e-Tron tot zo’n succes heeft gemaakt, is volgens de VZR de ‘ontzorging’ en zekerheid die de fabrikant biedt met de Audi e-Care service, waarmee elke e-Tron vertrouwt op 2 jaar fabrieksgarantie, 8 jaar batterijgarantie én 6 jaar onderhoudsinspecties plus APK.

De e-Tron vormde het begin van een groot(s) elektrificatie offensief. Tegen 2025 bestaat het emissievrije portfolio van Audi uit zo’n 30 modellen, waarvan er ongeveer 20 volledig elektrisch zijn. Het tweede elektrische model na de e-Tron (die inmiddels ook te koop is als Sportback) kende zeer recent zijn wereldpremière, in de vorm van de e-Tron GT. En daar blijft het dit jaar niet bij. Momenteel maakt Audi zich namelijk op voor de introductie van 2 compleet nieuwe, elektrische compacte SUV modellen: de Q4 e-Tron en de Q4 Sportback e-Tron, die op korte termijn eveneens hun wereldprimeur beleven. In juni arriveert de Audi Q4 e-Tron in Nederland.

Reageren is niet mogelijk.