Daimler ziet winst met 48 procent stijgen

0

Het Duitse autoconcern Daimler (bekend van de merken Mercedes en Smart) heeft de winst over vorig jaar met 1,3 miljard euro oftewel 48 procent zien stijgen tot 4 miljard euro. In 2019 werd nog een winst van 2,7 miljard euro gerealiseerd.

Dat blijkt uit de jaarcijfers over 2020 van het moederbedrijf van Mercedes-Benz. De omzet bedroeg vorig jaar 154,3 miljard euro; een daling van 11 procent (18,4 miljard euro) ten opzichte van de 172,7 miljard euro in 2019. De verkopen van Mercedes-Benz daalden met 13 procent naar 2,1 miljoen auto’s.

Topman Ola Källenius (foto) noemt het afgelopen jaar een stresstest voor het concern vanwege de corona pandemie. “Het Daimler team heeft deze test goed doorstaan. Er blijft op alle belangrijke markten grote vraag naar onze producten. Met de introductie van nieuwe modellen en technologieën hebben wij stappen gezet op het gebied van elektrificatie en digitalisering. Onze financiële resultaten liggen aanzienlijk boven de marktverwachtingen en weerspiegelen de vooruitgang op het vlak van kostenefficiëntie”. Daimler is momenteel hard aan het reorganiseren.

Daimler realiseerde in 2020 een operationele winst van 6,6 miljard euro. De autofabrikant is optimistisch gestemd en het verwacht dat de omzet en opbrengsten in 2021 aanzienlijk boven het niveau van het afgelopen jaar zullen uitkomen. Het concern meldt een dividend van 1,4 miljard euro uit te keren. Het is de bedoeling om Daimler Trucks nog dit jaar apart naar de beurs te brengen.

Mercedes-Benz Cars & Vans realiseerde afgelopen jaar een brutomarge van 6,9 procent, terwijl dat in 2019 nog 5,8 procent bedroeg. De divisie New Mobility, met onder meer services als autodelen en parkeerdiensten, zag de omzet met bijna een miljard teruglopen naar 27,7 miljard euro, terwijl de brutowinst daalde van 2,1 euro naar ruim 1,4 miljard euro.

De winstgroei van Daimler is te danken aan sterke prestaties in alle delen van het bedrijf in combinatie met een scherpe kosten- en kasstroombewaking. “2020 was een stresstest voor zo’n beetje elk bedrijf in bijna elke sector. Het Daimler team heeft die test uitstekend afgelegd. In alle grote markten en divisies blijft de vraag naar onze producten hoog. Met snelle groei van de verkopen van emissievrije auto’s hebben wij ook belangrijke stappen gezet op het gebied van elektrificatie en digitalisering. Onze financiële resultaten liggen aanzienlijk hoger dan de markt had verwacht, wat onze substantiële vooruitgang bij de kostenbesparingen weerspiegeld. Daarnaast hebben we de marge sterk kunnen verbeteren dankzij een sterke productmix en prijzen, met name in de tweede jaarhelft”, aldus Källenius.

Mercedes-Benz is het nieuwe jaar goed begonnen. Het merk heeft in januari wereldwijd 178.679 personenauto’s verkocht. Dat is 10,5 procent meer dan in dezelfde maand van 2020. Daarmee wordt de positieve trend van het laatste kwartaal doorgetrokken. In januari 2020 waren er echter nog geen corona beperkingen. Stadsauto dochter Smart verkocht in de eerste maand van dit jaar 2.733 auto’s, hetgeen bijna 30 procent meer was dan in dezelfde periode van 2020. Smart levert tegenwoordig alleen nog maar elektrisch auto’s. De Europese autoconsument haalde daar aanvankelijk zijn neus voor op, maar afgelopen maand veranderde het beeld en kon er liefst 191 procent worden geplust. Daarmee kon de verkoopdaling elders (met name in China) worden gecompenseerd.

 

Reageren is niet mogelijk.