Exclusief: Live foto’s presentatie nieuwe DS 4

0

In de verkoopstatistieken is het niet echt te zien, maar DS Automobiles blijft groeien. Na de 7 Crossback, de 3 Crossback en de 9 is de 4 het vierde model van een nieuwe generatie modellen die gekenmerkt worden door avant gardisme.

De nieuwe DS 4 treedt in de voetsporen van zijn voorganger. Die was in het lucratieve premium C segment niet erg succesvol. Maar voor DS is deze autoklasse van te groot strategisch belang om voortaan te negeren. Daarom presenteert zij nu een nieuwe generatie 4. Dit keer met achterportierruiten die wél open kunnen. Hij wordt leverbaar in 3 uitvoeringen: naast een standaard versie, kan de klant ook opteren voor de sportieve Performance Line of de avontuurlijke Cross.

In het premium C segment denkt DS zich te kunnen onderscheiden door de nieuwe 4 ook in diverse stekker hybride uitvoeringen aan te bieden. Daarnaast moet de chique Fransman door zijn verfijning en geavanceerde techniek klanten voor zich weten te winnen. Hoewel de DS 4 oogt als een gewone hatchback, gaat het model ook concurreren met SUV-coupé modellen als de Audi Q3 Sportback, de BMW X2 en de Mercedes-Benz GLA. Met een breedte van 1,83 meter, grote wielen met een velg diameter tot 20 inch, een lengte van 4,40 meter en een hoogte van 1,47 meter, heeft het Franse alternatief volgen designdirecteur Thierry Metroz een indrukwekkende uitstraling.

Metroz spreekt van een silhouet dat echt uniek in het segment is, met unieke verhoudingen. “Hij is sportief gelijnd, krachtig, compact en staat op zeer grote wielen. Tegelijkertijd is hij aerodynamisch, efficiënt en charismatisch”. De voorzijde van de DS 4 wordt gemarkeerd door de nieuwe licht signatuur. De zeer slanke projectie koplampen zijn voorzien van het Matrix LED Vision systeem, dat ook de richtingslichten omvat. Ze zijn gecombineerd met dag verlichting, die aan beide kanten is samengesteld uit 2 rijen leds (98 in totaal). De zogeheten DS Wings verbinden de koplampen met de grille, die is opgebouwd uit 2 delen. Een patroon met steeds groter wordende diamantvormen vormt een driedimensionaal rooster. Daarboven benadrukt de lange motorkap het silhouet van de DS 4.

De carrosserie is opgebouwd uit zowel vloeiende als scherpe lijnen. De portier grepen zijn verzonken in de golvende oppervlakken van de zijkant van de DS 4. De verhouding tussen de carrosserie en de grote wielen (optioneel een diameter tot 20 inch, voorzien van aerodynamische inzetten) is overgenomen van Aero Sport Lounge conceptstudie. Het dak strekt zich naar achter uit en gaat over in de bijzonder schuin geplaatste achterruit. Die is voorzien van een emaille zeefdruk decoratie; volgens Metroz, een symbool van echte expertise.

Het silhouet is volgens hem zowel stijlvol als aerodynamisch efficiënt. De achterspatborden hebben krachtige vormen, met rondingen en scherpe randen die de C stijl accentueren. De C stijlen zijn uitgevoerd in glanzend zwart en voorzien van een ingelegd DS Automobiles embleem. Ook de achterzijde heeft een nieuwe licht signatuur, met een laser geëtst schaaleffect. Metroz: “In het silhouet van de DS 4 domineert elegantie dankzij het in contrasterend zwart uitgevoerde dak, subtiele chroomaccenten en bumpers die voor een atletische uitstraling zorgen”.

De Cross uitvoering van de DS 4 heeft volgens Metroz de uitstraling van een SUV, met het onderste deel van de bumpers voorzien van een modelspecifieke bescherming in matzwart. De raamstijlen zijn (net als de grille) uitgevoerd in glanzend zwart en de opvallende wielen. De in de carrosseriekleur uitgevoerde dak dragers en het dak zouden daar perfect bij passen.

Als exclusieve optie is de DS 4 Cross uit te rusten met Advanced Traction Control voor nog betere tractie, met rij modi voor zand, sneeuw en modder. Ook Hill Descent Control behoort tot de mogelijkheden. Maar vierwielaandrijving schittert door afwezigheid. De dynamische DS 4 Performance Line heeft zwarte exterieurdetails, karakteristieke wielen en een exclusief interieur.

“De DS 4 is voorzien van een digitaal instrumentarium, en een vloeiend gevormd plus ergonomisch interieur met een intuïtieve integratie van alle elementen, zowel qua functie als qua stijl”, zo valt in het persbericht te lezen. Hiertoe is gekozen voor een nieuwe indeling van de bedieningselementen in 3 interactiezones. Dit moet de DS 4 gebruiksvriendelijker maken. Een eenvoudige, gemakkelijke bediening was namelijk in het verleden geen kernwaarde van het Franse merk. De guilloché van Clous de Paris, geïnspireerd door fijne uurwerken, accentueert volgens Metroz deze elementen.

De eerste interactiezone is de rand van het dashboard dat de bedieningselementen van de airconditioning en ‘DS Air’ (onzichtbare ventilatie) omvat. De tweede zone betreft de ruitbediening die is uitgelijnd met de in de portieren geïntegreerde luchtuitstroomopeningen. De derde interactiezone wordt gevormd door de DS Smart Touch set: een 5 inch touchscreen gekoppeld aan het DS Iris systeem en de DS E-Toggle (een compact bedieningselement voor de automatische transmissie op de middenconsole).

DS Air is een innovatief ventilatiesysteem met zeer compacte centrale ventilatoren en onzichtbaar geplaatste luchtuitstroomopeningen. De door een kegel gescheiden luchtstroom maakt het mogelijk om de richting van de ventilatie optimaal in te stellen. Verder werkt het systeem zoals traditionele ventilatie voor een optimaal rendement. Doordat het systeem zo compact is, is het op subtiele wijze in het interieur geïntegreerd en heeft het dashboard volgens Metroz een vloeiende en verfijnde uitstraling. Het interieur van de DS 4 is opgebouwd uit 2 samenvloeiende zones: een contactzone voor comfort en een interactiezone voor de diverse interfaces. De 2-kleurige uitvoering van de ruitbediening is zo ontworpen dat ze de cognitieve interactie verbeteren.

Met diverse soorten leder, Alcantara, gesmeed koolstofvezel, hout en nieuwe verwerkingstechnieken straalt het interieur van de DS 4 volgens Metroz verfijning en technologie uit. Een nieuwe stoelbekleding van generfd leder biedt “een innovatieve vorm van welzijn”. De stoelen (met verwarming en ventilatie functie) hebben een vorm die gebaseerd is op die van een schelp. Metroz: “Dat creëert een nieuwe comfortzone uit één stuk, zonder onderbreking van de vorm. Een nieuwe constructie omhult het schuim met hoge dichtheid en biedt een uitzonderlijke mate van comfort. Het verlengde zitvlak en de vorm van de schaal zorgen voor een zeer innovatieve stijl”.

Het 2-kleurige interieur van de uitvoeringen Trocadero en Rivoli is voorzien van stoelen die bekleed zijn met generfd leder in de kleur Gris Galet. Deze worden gecombineerd met lichte elementen. Het interieur is verder afgewerkt met leder en accenten van Clous de Paris guilloché. Het bovenste deel van het dashboard, de interactiezone, is verrijkt met bruin essenhout en nappa leder in de kleur Brun Criollo. Trouw aan het erfgoed van het merk DS is het interieur van de Opera uitvoering bekleed met nappa leder in de kleur Brun Criollo met geëvolueerde horlogeband structuur. Decoraties in bruin essenhout en grote oppervlakken Brun Criollo nappa leder moeten de luxueuze omgeving compleet maken.

Met de DS 4 zijn de meester bekleders nog verder gegaan in de toepassing van Franse expertise. Metroz spreekt van “perfect afgewerkte, niet – doorlopende naden die de ronding van de met leder beklede portier panelen accentueren”. Dit is volgens hem een van de vele ‘handgemaakte’ interieurkenmerken, net als de decoratie van bruin essenhout en de volledig met leder beklede stuurwielen. Het interieur van de Performance Line uitvoering onderscheidt zich door panelen die bekleed met Alcantara (dashboard, portieren en de middenconsole) en met de met Basalte stof plus Alcantara beklede stoelen (alles afgewerkt met goud- en karmijnkleurig stiksel. Het stuurwiel wordt gesierd door een element van gesmede koolstofvezel op de onderste spaak.

De harmonie in het interieur wordt volgens Metroz verder versterkt door instelbare, indirecte sfeerverlichting. Die is zo ontworpen dat ze de portier panelen optisch laten zweven en de rust in het interieur versterken. De harmonie wordt ook versterkt door de combinatie van het 690 watt Focal Electra audiosysteem met 14 speakers en (een primeur in het segment) akoestisch glas in de zijruiten. Een luchtreinigingssysteem beschermt het interieur tegen fijne stofdeeltjes (PM 2.5) en detecteert ongezonde buitenlucht. De instromende buitenlucht wordt gefilterd door een systeem dat alle lucht in het interieur binnen een paar minuten kan zuiveren. De luchtkwaliteit wordt geregistreerd en weergegeven op het centrale scherm in de auto.

De DS 4 is gebaseerd op een grondige evolutie van het EMP2-platform, met 70 procent nieuwe of exclusieve onderdelen. Hij biedt al direct bij introductie plug-in hybride technologie (225 pk systeemvermogen en meer dan 50 km actieradius in de emissievrije modus, volgens WLTP), een infotainment systeem van de nieuwste generatie, rijhulp systemen die nog niet eerder in het premium C segment te vinden waren en een innovatieve weergave van informatie (Augmented Reality). De evolutie van het EMP2 platform is bedoeld om de gewenste proporties en aerodynamische eigenschappen mogelijk te maken. De verhouding tussen carrosserie en wielen is uniek in dit segment. Bijzondere kenmerken zijn de lage motorkap, de eveneens lage voorste spatborden en de vloer onder de tweede zit rij.

De evolutie van het EMP2-platform (dat ook gebruikt gaat worden voor de komende edities van de Opel Astra en Peugeot 308) introduceert ook nieuwe onderdelen van composietmateriaal, heeft gestanste structurele onderdelen en compactere elementen, zoals de airconditioning. Dit alles maakt meer ruimte vrij in het interieur. Bovenstaande foto maakt evenwel duidelijk dat intrekken van het hoofd het devies is als er in/uitgestapt wordt. En qua beenruimte achterin lijkt de DS 4 geen nieuwe maatstaf te zetten. Er is 430 liter kofferbak volume beschikbaar (daarmee troeft de Fransman de Volkswagen Golf (381 liter) en de Ford Focus (375 liter) met gemak af) en de elektrische achterklep is handsfree te bedienen.

De nieuwe versie van het EMP2 platform is zoals gezegd vanaf het begin ontwikkeld om plaats te bieden aan E-Tense plug-in hybride techniek, zonder dat dit ten koste gaat van de interieurruimte of het volume van de kofferbak. Het eerder genoemde systeemvermogen van 225 pk is afkomstig van een 4 cilinder benzinemotor (180 pk) die is gekoppeld aan een elektrische collega van 110 pk die in de e-EAT8-transmissie is geïntegreerd. De batterij (met nieuwe, compactere cellen en een grotere capaciteit) maakt in de emissievrije modus een actieradius van meer dan 50 kilometer (gemiddeld, WLTP) mogelijk. Ook 130 pk en 180 pk sterke PureTech benzinemotoren behoren tot het motorenaanbod. Dit in tegenstelling tot diesels. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een 8-traps automaat. Een volledig elektrische versie is overigens niet gepland. Daarvoor is het EMP2 platform, ondanks de evolutie die heeft plaatsgevonden, namelijk niet geschikt. Wel behoort een E-Tense 4×4 uitvoering met minimaal 300 pk (dankzij een tweede elektromotor) tot de mogelijkheden.

De DS 4 biedt wielen met een diameter tot 20 inch. De meeste exemplaren zijn evenwel 19 inch in diameter en te combineren met diverse bandenopties. De optie Tall & Narrow is ontworpen om de luchtweerstand te beperken en de CO2-uitstoot te verlagen, terwijl de aantrekkelijke stijl en het uitzonderlijke comfort behouden blijven. Ook is de DS 4 voor beide wielmaten (de 20 inch exemplaren alleen voor de E-Tense versies) leverbaar met All Season 3PMSF klasse A banden; een primeur in dit segment. De dynamiek wordt volgens Metroz versterkt doordat de lichtmetalen velgen 10 procent lichter zijn (1,5 kg per wiel). Ook deze velgen zijn voorzien van aerodynamische inzetstukken om de luchtweerstand, het verbruik en de CO2-uitstoot te verminderen.

Op het gebied van connectiviteit lag de prioriteit op het bieden van oplossingen die afleiding van de bestuurder voorkomen. Dit komt volgens Metroz de verkeersveiligheid ten goede. De Extended Head-up display biedt volgens hem een geavanceerde visuele ervaring, die de eerste stap zet naar Augmented Reality. De nieuwe technologie projecteert de voor het rijden essentiële informatie direct op de weg. Door een optisch effect verschijnen de gegevens als het ware 4 meter voor de auto op het wegdek; iets wat volgens Metroz nog niet eerder in dit segment is vertoond. Essentiële informatie (zoals snelheid, rij assistentiesystemen, navigatie- en waarschuwingsberichten en zelfs het muzieknummer dat wordt afgespeeld) worden op de weg geprojecteerd.

Deze technologie is onderdeel van een breder aanbod, dat de kern vormt van een volledig nieuw infotainment systeem met een 10 inch display: het DS Iris systeem. De nieuwe interface heeft de ergonomie van een smartphone, met een aanrakingsgevoelige, vloeiende en responsieve interface. Ook maakt het systeem dankzij widgets, net als bij een smartphone, gebruik van volledig aanpasbare profielen. De instellingen en weergavevoorkeuren worden automatisch geladen wanneer de bestuurder instapt. Zo kan iedereen het systeem naar zijn of haar eigen behoeften aanpassen. Het DS Iris systeem is ook met stem en gebaren te bedienen, en is als een persoonlijke assistent die herkent wat wordt gezegd en verzoeken direct uitvoert. Het infotainment systeem wordt ondersteund door een uniek systeem van gebarenbediening, DS Smart Touch genaamd, waartoe het scherm binnen handbereik op de middenconsole is geplaatst. Het enige wat de inzittenden hoeven te doen, is gebaren naar de favoriete functies die vooraf door de gebruiker zijn ingesteld. Het systeem herkent volgens Metroz ook gebruikelijke bewegingen zoals in- en uitzoomen en handschrift. Om ervoor te zorgen dat het systeem en de navigatiekaarten altijd optimaal werken, worden updates realtime via de cloud uitgevoerd.

De semi-autonome rij functies op niveau 2 (het hoogste niveau dat momenteel op de weg is toegestaan en al leverbaar voor de andere modellen van DS) heeft voor de 4 een grote update gekregen onder de noemer DS Drive Assist 2.0. De cruisecontrol past de snelheid automatisch aan het overige verkeer aan en kan de auto in een file tot stilstand brengen en weer laten wegrijden als dat weer kan. Ook zorgt het systeem voor een optimale positie binnen de gekozen rijstrook. Voor de DS 4 is de bediening van het systeem verbeterd met 3 nieuwe functies: semi automatisch inhalen, snelheidsaanpassing voor bochten en aanbevelingen om de snelheid aan te passen op basis van verkeersborden. Het stuurwiel is voorzien van een aanraaksensor, die continu controleert of de bestuurder nog actief en alert is – de bestuurder moet immers altijd de controle over de auto behouden. De nieuwe Radar Corners maken andere functies mogelijk, zoals het met een groter bereik in de gaten houden van de dode hoek (met een bereik tot 75 meter) en Rear Traffic Warning om aanrijdingen met obstakels in de dode hoek te vermijden.

DS Automobiles draagt naar eigen zeggen het concept van dynamische sereniteit uit. In de nieuwe 4 vertaalt dit zich in toonaangevend rijcomfort. Een van de sterkste punten is het Active Scan Suspension demping systeem. Dit is uniek in het segment en maakt gebruik van een bovenaan achter de voorruit geplaatste camera. Die registreert oneffenheden in het wegdek en meldt die aan de boordcomputer, zodat het onderstel hier alvast op kan anticiperen. 4 sensoren bepalen de positie van de auto ten opzichte van de weg en worden gecombineerd met drie versnellingsmeters. Op basis hiervan stuurt het systeem de demping van alle wielen onafhankelijk aan. Het systeem maakt de demping afhankelijk van de situatie harder of zachter. Het resultaat is een nog beter comfort, ongeacht de staat van het wegdek.

DS Night Vision is nog een technologie waarmee DS Automobiles zich naar eigen zeggen onderscheidt van de concurrentie. Het systeem maakt de weg en de mogelijke gevaren daarop beter zichtbaar. Een infraroodcamera in de grille registreert voetgangers en dieren tot op 200 meter afstand, ook in het donker en bij slecht licht. De bestuurder ziet de mogelijke gevaren op het digitale instrumentendisplay (en als waarschuwing in de Extended Head-up display) zodat hij of zij hier tijdig op kan reageren.

Met een nieuwe generatie DS Matrix LED Vision koplampen (die nog slanker zijn) worden de Matrix Beam  en Dynamic Bending Light technologieën gecombineerd in één systeem. Dit zorgt volgens Metroz voor een onderscheidende en unieke identiteit. De koplampen zijn nog steeds opgebouwd uit 3 LED modules die de karakteristieke licht signatuur van DS Automobiles vormen. De binnenste module van de koplamp is voor het dimlicht. De beweegbare centrale module kan tot 33,5 graden draaien. Zo wordt ook de zijkant van de weg goed verlicht. De lichtstraal schijnt met het verdraaien van de sturende voorwielen mee de bocht in. Dit is ook een verwijzing naar de meedraaiende koplampen van de DS uit 1967.

De buitenste Matrix Beam module bestaat uit 15 segmenten die onafhankelijk van elkaar in- en uitschakelen, afhankelijk van de rij omstandigheden die het systeem registreert. Deze projector koplampen passen zich aan aan de verkeersomstandigheden, de draaiing van het stuurwiel, de gereden snelheid en het weer. Dit doet het systeem met 5 modi: voor stad, buitenweg, snelweg, slecht weer en mist. Zo kan de bestuurder altijd met groot licht rijden, zonder daarbij andere weggebruikers te verblinden. Met behulp van de camera bovenaan achter de voorruit passen deze intelligente koplampen hun lichtstraal automatisch aan, met afhankelijk van de omstandigheden een bereik van 300 meter. De koplampen worden aangevuld door nieuwe dag verlichting die bestaat uit 98 LED elementen. Deze verlichting vormt niet alleen de herkenbare verticale licht signatuur, maar voert ook een hightech welkomstritueel uit.

De DS 4 bestaat voor 95 procent uit herbruikbare materialen en voor 85 procent uit recyclebare onderdelen. Van het gewicht van de auto is 30 procent gemaakt van hernieuwbare of gerecyclede materialen, van metalen tot polymeren. Het niet – zichtbare deel van het dashboard bestaat voor 20 procent uit hennep. Van de gerecyclede materialen worden polypropyleen, polyestervezels en elastomeer gebruikt voor geleiders, geluiddemping of bevestigingspunten. De DS 4 wordt leverbaar in 7 carrosseriekleuren, waarvan er 2 nieuw zijn. De kleuren Copper Gold en Laquered Grey vormen een aanvulling op de bestaande kleuren Pearl Crystal, Platinum Grey, Red Velvet, Pearl White en Perla Nera Black.

De DS 4 kan nog deze maand al in alle DS Stores in Europa, Azië, Zuid-Amerika en Afrika ervaren worden. Op een met nappa leder beklede stoel met horlogeband structuur (foto) kan de klant zijn of haar eigen DS 4 samenstellen en via een virtual reality-bril bekijken met DS Virtual Vision. De DS 4, die door Opel in Rüsselsheim gebouwd gaat worden, staat vanaf het 4de kwartaal van 2021 live in de DS Store. Tegen die tijd zullen ook de prijzen bekend zijn. Overigens is de 4 niet het enige DS model dat buiten de landsgrenzen het levenslicht ziet. De 9 wordt namelijk in China gebouwd.

De hamvraag is nu: wordt de DS4 anders dan de 3 Crossback en 7 Crossback buiten de Franse thuismarkt wél een overtuigend succes? Fabrikant PSA, pardon Stellantis, heeft dat zelf in de hand door niet voor een al te ambitieuze prijsstelling te kiezen. Maar Autointernationaal.nl is bang dat de DS 4 toch wel eens 39 mille zou kunnen gaan kosten. En dan begint dezelfde verkoopellende meer, want de Duitse premium concurrentie (Audi A3 Sportback, BMW 1-serie, Mercedes-Benz A klasse) kent een veel lager instaptarief. Bovendien is het de vraag of de Cross uitvoering wel als een volwaardig alternatief voor de Audi Q3 Sportback, BMW X2 en Mercedes-Benz GLA gezien gaat worden. Als dan niet het geval is, dan is die DS 4 veroordeeld tot dezelfde niche als de Ford Focus Active. Een randverschijnsel dus. Maar wel een bijzonder fraai verzorgd randverschijnsel.

 

Reageren is niet mogelijk.