DS 4 versus Audi A3 Sportback. Is premium voortaan Frans?

0

De tweede generatie DS 4 zal in december 2021 in Nederland op de markt komen. De vierde generatie Audi A3 Sportback is beschikbaar sinds april 2020.De nieuwe DS 4 belichaamt “DS 2.0”. Kenmerken zijn een aangescherpt design, meer oog voor details in het interieur, moderne technologie, maar nog steeds Franse eigenheid.Moet de Audi A3 Sportback, de maatstaf voor compacte premium hatchbacks, daar wakker van liggen? Om die vraag te beantwoorden, zijn beide modellen nauwkeurig onder de loep genomen.

De Duitser is de maatstaf van een marktsegment dat hij in 1996 heeft uitgevonden. Tegenwoordig bevindt de compacte Audi zich in zijn vierde generatie. De ontmoeting tussen de zorgvuldig verfijnde en gepolijste DS 4 en de stevig in het zadel zittende A3 Sportback belooft spannend te worden.Zal de nieuweling de gevestigde orde kunnen onttronen?De nieuwe DS 4 valt in de eerste plaats op met een sterke eigen stijl en een originele afwerking.Intern bekend onder de codenaam ‘D41’, belichaamt hij “DS 2.0” met een welkome esthetische volwassenheid.Strakker en minder barok dan de modellen uit het verleden (3 Crossback en 7 Crossback), maar het ontwerp van de DS 4 is niet gespeend van originaliteit.

De grille vormt nu een geheel met de voorbumper, terwijl er op een meer discrete manier chroom is toegepast. Dit geldt des te meer voor de testauto, de sportieve Performance Line uitvoering, waar dit glanzende materiaal is vervangen door zwart gelakte elementen. Deze soberheid benadrukt verfijnde verlichting die aan de voorkant maar liefst 98 leds telt. In detail is de carrosserievorm heel subtiel, zoals de dubbele laterale taillelijn of juist veel scherper, vooral aan de onderkant van de deuren met enkelvoudige ribben in X-vorm. Ongeacht de hoek van waaruit men hem observeert, lijkt de DS 4 altijd indrukwekkender dan zijn werkelijke grootte van 4,40 meter. Hij dankt dat vooral aan zijn grote wielen in combinatie met banden met een hoge zijwand  die de bodemvrijheid aanzienlijk vergroten. Een lange motorkap (actief en dus verstoken van een “zachte neus”) en een relatief kleine raampartij zijn andere visuele kenmerken, terwijl zijn zeer schuin aflopende achterruit zich verschuilt onder een lange dakspoiler van een coupé.

Als het op personalisatie aankomt, biedt de DS 4 een zwart gelakt dak, wat zeldzaam is in het segment van compacte hatchbacks, die fraai contrasteert met de  monochrome romp. Let ook op de verzonken deurgrepen en de tweekleurige buitenspiegels die het lijnenspel verfijnen. Ze zijn nu een DS signatuur, ook al is de mal gelijk aan die van de nieuwe Citroën C4 en zullen ze ook worden gebruikt door… de toekomstige Peugeot 308. Ten slotte doet de korte en verticale achtersteven van de DS 4 denken aan de Jaguar I-Pace; een gelijkenis die hem theoretisch kans zou kunnen bieden om de volgende Auto van het Jaar verkiezing te winnen, ware het niet dat … hij niet is genomineerd. 

De Audi A3 Sportback, gepresenteerd in het voorjaar van 2020, profiteert nog steeds ten volle van het nieuwigheidseffect.Deze vierde generatie (interne code AU380) wordt gekenmerkt door een verleidelijke stijl.Opgeblazen spatborden, gewelfde zijkanten, een lagere en bredere grille dan zijn voorganger en hightech koplampen met scherpe contouren geven hem een ​​opvallende look.Dit geldt des te meer in deze Turbo-blauwe kleur en vooral met de S line afwerking; een sportief tenue waarmee hij optisch veel gemeen heeft met de S3 Sportback. Hoewel hij 6 cm korter is, is de Audi A3 Sportback een eersteklas concurrent voor de DS 4.

 

Interieurpresentatie: de wereld op zijn kop

Verleid door het exterieurdesign van de nieuwe DS 4, zijn de verrassingen nog niet voorbij als ik aan boord stap. Ook hier is de sfeer serener dan in de andere modellen van het merk. Het meubilair is verfijnd en doet een beetje denken aan de originele DS. Deze sobere presentatie contrasteert mooi met de digitale elementen. Het 10 inch breedbeeld touchscreen domineert het dashboard. Het wordt bijgestaan ​​door een klein 5 inch display aan het einde van de middenconsole. Deze laatste dient als touchpad om het grote scherm met 6 te configureren sneltoetsen te bedienen. Om het assortiment compleet te maken, maakt de instrumentarium gebruik van een 7 inch digitaal paneel. Het is een vrij klein formaat, hetgeen teleurstellend is gezien de ambities van de auto, maar het scherm biedt 4 weergave modi en kan bij het gebruik worden aangevuld door het 10 inch Head-up display.

Deze projecteert informatie op 4 meter voor het voertuig en heeft volgens DS een oppervlakte die gelijk is aan die van een 21 inch scherm. Een ander positief punt is dat de GPS mapping het hele centrale scherm gebruikt. Dit is niet het geval voor de airconditioninginterface, die daardoor meer ‘op gevoel’ bediend moet worden. Dit is echt jammer, vooral omdat de ergonomen van DS er wel in zijn geslaagd om bedieningselementen op intelligente wijze zó te plaatsen om de centrale ventilatieopeningen te verbergen.

De Audi A3 heeft ook een digitale dashboardinrichting, maar met een radicaal andere doelstelling. De Duitser wilde primair zijn bestuurder verleiden en ging daarbij niet over 1 nacht ijs: zijn Virtual Cockpit verblindt met een high definition scherm van 12,3 inch. Dit kleine nadeel speelt alleen bij de high-end versies. De minder luxe uitrusting niveaus zijn tevreden met een 10,25 inch display. Nadeel is dan weer dat er slechts 2 presentatie modi zijn. De A3 gebruikt ook het head-up display, maar met een kleiner oppervlak dan in de DS 4. En het is niet het 10,1 inch touchscreen, hoewel het enigszins naar de bestuurder gericht is, die de strijd in het voordeel van de Audi beslecht, aangezien het wat dit betreft strikt identiek is aan dat van zijn Franse rivaal. Waar de Audi zich echter wel op een positieve manier mee onderscheidt, is met zijn airconditioningknoppen. Om de eenvoudige redenen dat fysieke bedieningselementen om de temperatuur van de airconditioning aan te passen beter zijn. Dat is veiliger: het voorkomt dat jij jouw ogen van de weg af te wenden!

Het zeer geometrische meubilair geeft een futuristische en hightech touch. Bovendien zijn bepaalde details, zoals de ventilatieroosters aan weerszijden van de instrumenten, geïnspireerd op het Lamborghini universum. Een arrangement waarvan de inspiratie legitiem is, aangezien het Italiaanse luxemerk eigendom is van Audi, en waarmee het centrale deel van het dashboard naar een hoger plan wordt getild. Tenslotte, tussen een DS 4 met strakke inrichting en een Audi A3 met een dashboard met scherpe lijnen, worden de tot dan toe vastgestelde esthetische codes verbrijzeld. Een paradoxale situatie, en het is nog niet voorbij!

 

Kwaliteit: DS, de nieuwe maatstaf?

De DS 4 heeft een volledig beklede middenconsole (in leer of alcantara, afhankelijk van de afwerking) en de deurpanelen zijn fraai opgevuld, net als de dashboardafdekking. Kortom, het is goed afgewerkt en de moeite waard, zoals blijkt uit het decor van gebeitst echt essenhout. Dit zonder een herziene ergonomie te vergeten, met raammechanismen binnen handbereik aan de bovenkant van de portieren (zowel voor de voorkant als voor de achterramen). Dit laatste is vermeldenswaard omdat, laten we dat niet vergeten, zijn voorganger, de Citroën DS 4 die geboren werd in 2011 (voordat hij gepromoveerd werd tot DS 4 in 2015)  geen naar beneden of zelfs maar gedeeltelijk geopende achterruiten had. Maar niet alles is perfect. Het is nog steeds moeilijk om de afstelling van de buitenspiegels, die zich onderaan het dashboard bevinden, te vinden. Idem voor de parkeerrem, die we graag bij de versnellingsbak keuzehendel zouden willen hebben. Terwijl de startknop, in de vorm van een rood omcirkelde diamant, in de haast bij snelle filevorming kan worden aangezien voor de alarm knipperlichten. Maar deze nog steeds ietwat anarchistische oplossingen wordt snel vergeven als je de fraaie interieurmaterialen in ogenschouw neemt.

De S-line afwerking van de Audi A3 steunt op een donkere sfeer, versterkt door metalen elementen. Maar als het om de deurpanelen van hard plastic gaat, is het geheel duidelijk minder flatterend dan in de DS 4. Dit gebrek aan consistentie in materialen is echt teleurstellend. Des te meer jammer is dat de compacte hatchback met 4 ringen een onberispelijke ergonomie heeft. Ik waarder vooral de verschuifbare en in hoogte verstelbare midden armsteun, evenals de opbergruimte aan de voet van de middenconsole. Het alternatief van de DS 4 is een draaibaar luik, wat een echt pluspunt is. Al met al is het niet gemakkelijk om te kiezen tussen de DS 4 (goed presentatie, maar met een paar ergonomische fouten) en de A3 met een ietwat ongelijkmatige afwerking.

 

Ruimte

Het is gemakkelijk om in en uit de DS 4 te komen. Door de grote bodemvrijheid hoeft men zich niet diep te bukken. De zittingen en rugleuningen zijn zeer zacht , en door de vlakke vloer kunnen achterpassagiers makkelijk doorschuiven naar de centrale zitplaats. 

Op papier is de Audi A3 Sportback in het nadeel vanwege zijn lagere hoogte dan de DS 4 (1,45 meter tegen 1,47 meter) en zijn kortere wielbasis (2,64 meter tegen 2,68 meter). In de praktijk betekent dit dat jij jouw hoofd een beetje moet buigen om op de achterbank te komen. Maar eenmaal aan boord voel jij je snel prima op jouw gemak omdat het dak hol is en de beenruimte zelfs verrassend groter is dan bij de DS 4. Hoe kan dat? De truc is dat de bestuurder en bijrijder wat meer rechtop zitten; een recept dat wordt gebruikt en misbruikt door meer modellen van de Volkswagen Groep. De voorstoelen zijn goed verankerd op verhoogde geleiders en laten dus veel ruimte over om de voeten eronder te schuiven. Aan de andere kant valt diegene die centraal achterin moet zitten niet te benijden. De rugleuning is daar veel te steil, met minder dak bescherming en een rommelige afwerking rond de transmissietunnel. Je zult begrijpen: reizen in de A3 Sportback doe je het liefst met hooguit 4 personen. Het laadcapaciteit van de DS 4 met alleen een verbrandingsmotor bedraagt ​​430 liter. Bij de plug-in hybride versie daalt dat tot 390 liter, aangezien de dubbele bodem verdwijnt. Bovendien verhoogt de aanzienlijke bodemvrijheid noodzakelijkerwijs de laaddrempel. De laatste is bijna 10 cm hoger hoger dan die van zijn rivaal van de overzijde van de Rijn. Dat telt zwaar bij het inladen van grote koffers!

De kofferbak van de Audi A3 geeft 50 liter toe aan die van zijn rivaal. Logisch: de auto is kleiner. Maar de verstelbare vloer op twee niveaus biedt een hoge positie bijna ter hoogte van de laaddrempel. Dit is opvallend, omdat dit niet het geval is bij die van de DS 4. Om deze 2 redenen is de Duitse kofferbak gemakkelijker te laden dan het Franse exemplaar. Tenzij jij kiest voor de plug-in hybride versie van de A3 Sportback (TFSI e) waarvan de laadcapaciteit wordt teruggebracht tot 280 liter; een volume dat alleen het lagere B segment waardig is. Zelfs zijn kleine zusje, de A1 Sportback, doet het czn beter met 335 liter!

 

Motoren

Het motorengamma voor de DS 4 zal slechts één dieselmotor van 130 pk bevatten, maar die komt niet naar Nederland. Het benzineaanbod laat de keuze tussen motoren van 130, 180 en 225 pk. Een plug-in hybride variant genaamd E-Tense, die 225 pk produceert, zal worden toegevoegd. Alle DS 4 uitvoeringen hebben enkel voorwielaandrijving en zijn voorzien van een 8-traps automatische transmissie. DS heeft het nog niet geformaliseerd, maar een plug-in hybride variant met 180 pk, financieel beter toegankelijk en gericht op bedrijven, zal het aanbod daarna vervolledigen.

Bij de Audi A3 Sportback werkt alles in paren. 2 dieselmotoren van 116 en 150 pk (30 TDI en 35 TDI), 2 benzinemotoren van 110 en 150 pk (30 TFSI en 35 TFSI) en 2 plug-in hybride versies van 204 en 245 pk (40 TFSI e en 45 TFSI e). Maar ook 2 nadrukkelijk sportieve versies: de Audi S3 met 310 pk en de toekomstige RS3 die aan de top van het gamma komt te staan, zal meer dan 400 pk leveren. Beiden liggen duidelijk buiten het bereik van de DS 4. De A3 laat de keuze tussen een handgeschakelde 6 versnellingsbak en de 7-traps S-tronic automaat. De modelreeks is alleen verkrijgbaar met voorwielaandrijving aangezien Quattro vierwielaandrijving nu voorbehouden zijn aan de S3 en de toekomstige RS3.

 

Prijs

Officiële prijzen voor de nieuwe DS 4 zijn nog niet bekend. Autointernationaal meldde eerder een instaptarief van 39 mille niet uit te sluiten. In de Franse wandelgangen zijn er signalen te vernemen dat dit zou kunnen kloppen, al is afgerond 38.500 euro ook denkbaar. Voor dat bedrag krijgt de klant dan een goed uitgeruste 1.2 PureTech benzineversie met 130 pk en de EAT8 automaat. Bij Audi kost de A3 Sportback als 35 TFSI MHEV (milde hybride techniek, 150 pk) S-tronic Pro Line 38.670 euro. Bij DS lijkt dus niet echt sprake te zijn van een koopje, maar waarschijnlijk wordt de forse instapprijs gecompenseerd door een royalere standaarduitrusting.

 

Conclusie na eerste kennismaking

De DS 4 heeft een goede indruk op mij gemaakt. Het belichaamt een echte vernieuwing voor het Franse premium merk. Met zijn flatterende stijl en presentatie hoeft hij zich nergens voor te schamen in dit statische duel tegen de Audi A3 Sportback, die op sommige punten een beetje in slaap lijkt te zijn gevallen met zijn interieurafwerking. Bovendien profiteert de Fransman van technologische snufjes zoals de camera die de weg scant en de vering aanpast, evenals een nachtzicht systeem; zaken die onbekend zijn bij de Duitser. Daar staat tegenover dat Audi een completer motorenpalet biedt waarbij milde hybride techniek niet ontbreekt.

Staan we op een kruispunt? Zou er in de nabije toekomst een kopersstroom van de Duitse premium merken richting DS kunnen plaatsvinden? Het Franse alternatief weet zonder meer te verleiden, maar de A3 Sportback zal als koningin van het premium C segment de emotiekaart blijven spelen met de exclusieve S3 en toekomstige RS3 versies, die ongrijpbaar zullen blijven voor DS. Versies die qua verkoop zeker niet veel zoden aan de dijk zetten, maar wel het imago van de modelreeks cultiveren. En in de premium wereld is dat goud waard …

Zuid Europese autofabrikanten in het luxe segment hebben de neiging een nieuw model na de introductie te verwaarlozen. Een goed voorbeeld daarvan is Alfa Romeo en haar Giulia / Stelvio. Daar is optisch sinds de introductie eigenlijk niks aan gewijzigd en ook het motorengamma is in grote lijnen identiek. Dat is niet de manier om klanten vast te houden en in dit geval 5 respectievelijk 4 jaar na het marktdebuut nieuwe kopers aan te trekken. DS heeft zich hier met de 3 Crossback en 7 Crossback ook ‘schuldig’ aan gemaakt, al is het repertoire van dit premium merk wat jonger. Hopelijk maken de Fransen niet dezelfde fout met de DS 4. Gelukkig zit er milde hybride techniek voor alle verbrandingsmotoren in de pijplijn, evenals een goedkopere stekker hybride variant. Maar het zou een goede zaak zijn als de DS 4 Performance Line ook leverbaar wordt met 270 pk systeemvermogen; een stekker hybride variant die Peugeot voor de nieuwe 308 in petto heeft. Alleen zo hou je de aandacht van de consument vast.

Reageren is niet mogelijk.