Ferrari vervangt V8 door hybride V6

0

Ferrari is al enkele maanden bezig met de ontwikkeling van zijn toekomstige supersportwagen. Autointernationaal was er al bijna zeker van dat het een V6 zou worden, maar nu is er bevestiging dat die motor 710 pk leveren en dat hij assistentie krijgt van stekker hybride techniek.

De SF90 zal straks dus niet langer de enige PHEV sportwagen in het gamma van Ferrari zijn! Het merk met een steigerend paard als embleem zal de nieuwe V6 aandrijflijn gebruiken als showcase van haar Formule 1 technologieën. Maar deze vooruitgang zal ten koste gaan van de ‘status’ (en het akoestische plezier?) van de motor, aangezien hij een V8 zal vervangen. De 3,0 liter grote 6 cilinder motor wordt weliswaar bijna net zo krachtig als de dubbel geblazen 3.9 unit, die goed is voor 720 pk, maar links om of rechtsom is er toch sprake van een stap terug.

Dat is het offer dat Ferrari gaat brengen voor het klimaat (en de boetedreiging vanuit Brussel). Want de toekomstige stekker hybride supersportwagen zal tussen de 20 en 30 km kunnen rijden zonder een druppel benzine te verbranden. Daarmee wordt hij een directe concurrent voor de 680 pk sterke McLaren Artura. Qua techniek zijn beide modellen alweer een ontwikkelingsfase verder dan de nog niet zo lang geleden geïntroduceerde Maserati MC20 die het zonder stekker hybride techniek moet doen en daardoor ruim 2 keer zoveel CO2 uitstoot dan de Brit (262 versus 129 gram per kilometer).

Over de naam van de nieuwe Italiaan heeft Ferrari nog geen indicatie gegeven. Het kan Ferrari 486 of 306 (3,0 liter, V6) worden of zelfs 716 (710 pk, V6) zijn. (de interne codenaam is F171). Geruchten die op internet circuleren, vertellen dat deze nieuwe supersportwagen uit Maranello mogelijk officieel op hetzelfde moment wordt onthuld als de Purosangue; de eerste SUV van het merk. Daarmee wil Ferrari de pijn verzachten voor puristen die enerzijds hallo zullen moeten zeggen tegen een SUV en anderzijds vaarwel tegen de V8. Helaas zijn het noodzakelijke stappen om in de race te blijven en om te voldoen aan de Europese eisen inzake CO2-uitstoot.

Net als de V6 van McLaren krijgt de gloednieuwe motor van Ferrari een 120 graden blokhoek. Op eigen kracht levert hij 600 pk, maar een elektromotor voegt daar 110 pk aan toe. Dat lever een systeemvermogen van 710 pk op. De stekker hybride V6 aandrijflijn gaat ook geleverd worden in de Purosangue. Die heeft namelijk ook baat bij een elektrische rij modus. Ferrari heeft net als McLaren gekozen voor een blokhoek van 120 graden om de motor compacter te maken en het zwaartepunt te verlagen. De ‘F171’ debuteert waarschijnlijk al in het tweede kwartaal, terwijl de Purosangue eind dit jaar zal worden onthuld.

Anders dan het cilinderaantal misschien doet vermoeden, wordt de Ferrari ‘F171’ geen Dino. De Italianen hebben formeel ontkend dat deze naam een optie is voor haar nieuwe instapper. Qua motorvermogen is er immers sprake van een volbloed Ferrari. Maranello wil volgend jaar al 60 procent van haar verkopen realiseren met hybride modellen. Dan is er nog wel werk aan de winkel, want met alleen de SF90 en de ‘F171’ redt Ferrari het niet. De verwachting is dan ook dat de Purosangue een flinke duit in het zakje gaat doen. Van Lamborghini is bekend dat een SUV al snel goed is voor een verkoopaandeel van 50 procent. De SF90 en de ‘F171’ zouden dan zonder al te veel moeite de overige 10 procent moeten kunnen realiseren.

 

 

Reageren is niet mogelijk.