Test: Peugeot 508 PSE is geen partij voor BMW 330e xDrive

0

Noem het zelfbewust: de prijzen van de Peugeot 508 PSE beginnen bij 70.870 euro. En voor de SW stationwagen versie ben je minimaal 71.570 euro kwijt. Dat is afgerond 13.500 meer dan de BMW 330e Touring xDrive moet opbrengen, die ook met enkel achterwielaandrijving verkrijgbaar is voor nog eens 2.600 euro minder. Is de nieuwe Peugeot Sport Engineered uitvoering van de 508 zijn meerprijs waard of overschreeuwt de Franse leeuw zich nu op gênante wijze?

Okay, in vergelijking met de doordeweekse uitvoeringen van de Franse middenklasser krijg je er veel voor terug. De PSE uitvoering van de 508 (SW) piekt namelijk op 360 pk en beschikt bovendien over vierwielaandrijving. Tegelijkertijd blijft zijn ecologische voetafdruk dankzij plug-in hybride voortstuwing beperkt tot 46 gram CO2 per kilometer. Maar wat denk je van de BMW 330e xDrive, gebouwd volgens hetzelfde concept? Die houdt de milieuschade beperkt tot 31 gram CO2 per kilometer, al is zijn systeemvermogen met 252 à 292 pk minder spectaculair. Wie biedt de beste verhouding tussen paardenkracht en plezier?

De tijd van grote Franse berlines à la de Peugeot modellen 604, 605 en 607 is voorbij. Voor zover daar nog een businesscase voor is, gaat die nu ingevuld worden door zustermerk DS met haar 9. Peugeot houdt het zelf bij wat je de spirituele opvolger van de 405 Mi16 zou kunnen noemen: een ultra sportieve, flink opgepepte versie van een middenklasser die normaliter bestemd is voor leasevolk. Met 360 cumulatieve pk, vierwielaandrijving en een suggestieve presentatie vleit de nieuwe 508 PSE het ego van de meest chauvinistische merk fans. Want hoewel hij voor deze test het duel aangaat met de tamelijk ingetogen BMW 330e, is er kijkend naar zijn systeemvermogen, sprake van een Frans wapen waarmee de strijd kan worden aangegaan met hoger op de Duitse premium ladder staande modellen als de BMW M340i (374 pk) en Mercedes-AMG C 43 (390 pk). Met name het laatste 6 cilinder model is met 97.582 euro echter flink duurder. Dat komt overigens niet alleen doordat ‘kwaliteit nou eenmaal zijn prijs heeft’. Nee, ook de Nederlandse overheid is daar debet aan, want op basis van de CO2 uitstoot van de Mercedes-AMG (214 gram per km) moet er heel erg veel BPM worden afgedragen.

Onder zijn gloednieuwe Peugeot Sport Engineered label omzeilt de 508 dit belastingprobleem dankzij een plug-in hybride aandrijflijn. Die omvat een 4 cilinder 1.6 benzinemotor van 200 pk, 2 elektromotoren van 110 en 113 pk, en een 11,5 kWh oplaadbare accu om maximaal 42 km geruisloos aan het verkeer deel te nemen. Een parafernalia dat niet vergelijkbaar is met dat van de M340i (172 gram CO2/km), maar wel met een ander BMW 3-serie model, de 330e. Zijn ‘stats’ zijn 184 pk op benzine, 113 pk elektrisch en 55 km batterijcapaciteit. En 252 pk cumulatief vermogen, dat gedurende 10 seconden naar 292 pk klimt via een tijdelijke elektrische boost. De BMW wordt niet getest in kale basisuitvoering (dat gebeurt zelden), maar als M ​​Sport. De High Executive aankleding is dan verplichte kost, waardoor het factuurbedrag stijgt naar 69.858 euro. Dat is niet meer dan een bumper kleef lengteverschil met de Peugeot 508 PSE SW. Zou het dan toch zo zijn dat de Franse uitdager van de gevestigde premium orde per saldo de betere aanbieding is? Immers, er is sprake van een superieur cumulatief vermogen van 68 pk en een standaarduitrusting waaraan niets ontbreekt: techniek om semi autonoom te rijden, een nachtzichtsysteem, 360 graden parkeer camera’s, verwarmde elektrisch verstelbare stoelen, een Focal audiosysteem met 10 speakers, instelbare dempers, een alarminstallatie en als kers op de taart Selenium grijze metallic lak.

Een deel van deze toeters en bellen is niet beschikbaar of optioneel voor de 3-serie M Sport. Zijn enige bonus ten opzichte van de 508 PSE is een tweede oplaadkabel voor een Wallbox of openbare terminal. Over opladen gesproken: de 2 stekker hybride stationwagens hebben iets meer dan 6 uur nodig voor een volledige lading via een conventioneel stopcontact en minder dan 4 uur via een 3,7 kW terminal. De Peugeot is de enige die de wachttijd kan verkorten tot 1 uur en 30 minuten, op voorwaarde dat je beschikt over een ingebouwde oplader van 7,4 kW (300 euro), de juiste kabel (249 euro) en natuurlijk een Wallbox (minimaal 1.000 euro) als er geen openbare terminal in de buurt is.

De vergelijkende praktijktest begint in elektrische modus, waar de 2 stationwagens weinig verschil qua rij plezier laten zien. Zowel de BMW 330e als de Peugeot 508 PSE staan garant voor snelle en vlotte starts in de stad, geleidelijke en stille tussen acceleraties en indien gewenst snelwegritten zonder dat er benzine verbrand wordt. Toch is het echter raadzaam is daar te kiezen voor de hybride modus, die de overgang tussen beide type motoren beheert, om zo het algehele verbruik te optimaliseren. In dit programma ontwaakt de 4 cilinder van de 508 PSE veel eerder, namelijk al bij 60 km/u, versus rond de 110 km/u in de 330e. Dat verklaart ook direct de betere elektrische actieradius van de BMW. Tijdens de test heb ik 42 km zonder uitstoot afgelegd in de BMW, oftewel ongeveer 10 km meer dan met de Peugeot.

Als de batterijen bijna leeg zijn, werkt de elektrische voortstuwing alleen bij het wegrijden vanuit stilstand in de stad (of bij een constant tempo met een zeer lage snelheid). Nu is de hiërarchie voor wat betreft het ‘brandstofverbruik’ omgekeerd: gemiddeld 8,5 liter per 100 km in de 508 versus bijna 10 liter voor de BMW die bovendien ook nog last heeft van een kleinere tank (40 liter, oftewel 3 liter minder dan die van de Peugeot). De royale actieradius van de dieselversies klinken dan ook als een verre herinnering, a fortiori op lange ritten waar, door het gebrek aan het kunnen tanken bij een snel terminal met gelijkstroom (zoals volledig elektrische modellen wel kunnen), de 2 auto’s uit deze test niet in staat zijn hun batterijen binnen een redelijke tijdstermijn te regenereren.

En de dynamiek van dit alles? Ondanks de aanzienlijke massa (1.830 kg voor de BMW, 1.875 kg voor de Peugeot), vertonen de 2 stationwagens een comfortabel gecombineerd vermogen en koppel dat hun overgewicht compenseert. En niet verwonderlijk, de 508 profiteert hier van zijn voordeel: zijn 360 pk en 520 Nm duwen de inzittenden in hun rugleuningen bij geactiveerde Sport modus die alle 3 de motoren inschakelt, de vering stijver maakt en de stuurbekrachtiging vermindert. Hetzelfde principe geldt voor de BMW, maar het effect is minder indrukwekkend bij het wegrijden. De XtraBoost modus, beschikbaar voor 10 seconden maar gevoelig voor de batterijlading, verandert daar niet veel aan (de 508 behoudt een hogere energiereserve waardoor maximale prestaties langer mogelijk zijn).

Wat betreft het compromis tussen comfort en wegligging, lijkt de Peugeot zijn zaken iets beter voor elkaar te hebben dan de BMW. Dat heeft de 508 PSE te danken aan zijn snellere vooras (de 330e kan niet geleverd worden met de DirectDrive besturing van de thermische versies van de 3-serie), een adequate antislip functie (wat meer bijdraagt ​​aan wendbaarheid in krappe bochten), meer bijtgrage remmen en efficiëntere demping op hobbelige wegen (ondanks 20 inch wielen met ultra lage zijwanden. De enige vlek op het blazoen van de Peugeot is zijn 8-traps automaat die minder goed reageert en geen echte handmatige modus heeft (de automatische modus neemt om de haverklap de controle terug over, ondanks de peddels aan het stuur) in combinatie met een minder aangenaam vierwielaandrijving systeem. De elektromotor die de achterwielen aandrijft piekt op slechts 166 Nm aan koppel, waardoor het bij de 508 ontbreekt aan voldoende voortstuwende kracht wanneer de tractie slecht is. Helemaal het tegenovergestelde is de situatie bij de 3-serie xDrive, die over ‘echte’ vierwielaandrijving beschikt die het koppel via een lamellenkoppeling terugstuurt naar de vooras.

Dynamischer om naar te kijken en om mee te rijden, zet de 508 PSE zijn sportieve nummer voort in de cabine. Kenmerken zijn een lage zitpositie, het inmiddels wereldberoemde klein stuurwiel, een imposante middenconsole en een kleine raampartij: de sfeer grenst meer aan die van een sportcoupé dan aan die van een stationwagen voor het hele gezin. Dat gezegd hebbende, heeft de Peugeot de praktische aspecten niet opgeofferd (groot handschoenenkastje, deurvakken en centrale opbergruimte tussen de stoelen) en zorgt hij voor een goed alledaags comfort dankzij zijn volledige uitrusting (verschillende massageprogramma’s voor de voorstoelen, praktische handsfree sleutel, aangenaam audiosysteem, zeer goed gekalibreerde semi autonome rij functies). Maar van de ergonomie kan helaas niet hetzelfde gezegd worden, zoals blijkt uit de slecht geplaatste USB aansluitingen (onder de middenconsole), een klimaatsysteem zonder ‘fysieke’ knoppen en een centraal display dat niet de volledige breedte van het touchscreen beslaat. Wat betreft de ouderwetse GPS mapping, de traagheid van de interface en de slechte resolutie van de parkeercamera’s (waarvoor je enkele meters terug moet gaan om de laterale omgeving te onthullen): ze zijn aanvaardbaar in een 208, maar niet in een 508 waarvan de prijs de grens van 70.000 euro is gepasseerd …

Met zijn verstelbare stoelen op maaiveldhoogte en een middenconsole die licht naar de bestuurder is gericht, is ook de 3-serie een sportieve metafoor. Maar je moet dus wel de toevlucht nemen tot opties om te profiteren van de laatste verfijningen (waaronder het head-up display, laserlichten of de virtuele sleutel op een smartphone; niet beschikbaar voor de 508). Dat neemt niet weg dat de BMW een aangename levenspartner is. Zijn digitale instrumenten zijn beter leesbaar, zijn infotainment systeem moderner (hogere resolutie, aanpasbare homepages, zowel Android Auto als Apple CarPlay zijn draadloos beschikbaar) en zijn is ergonomie verfijnder. De laatste eigenschap dankt de 3-serie aan de vele directe toegangsknoppen en de meervoudige bediening van de navigatiefunctie via het touchscreen, de draaiknop op de middenconsole of de gebarenbediening (optioneel).

Als het om ruimte aan boord gaat, voert elke rivaal zijn eigen argumenten aan. De BMW herbergt zijn achterpassagiers iets beter dankzij een langere stoel, meer beenruimte en gemakkelijkere instap dan de Peugeot, die gehinderd wordt door het lage dak. De Fransen maken het goed in de kofferbak, die de aanwezigheid van elektrische componenten beter verteert: het volume bleef intact op 530 liter, tegen 410 liter voor de Duitser (90 liter minder dan een 3-serie Touring met alleen een verbrandingsmotor. Ook beschikt de 508 SW over een goed bruikbare ruimte wanneer de achterbank leuning is neergeklapt. In beide gevallen blijft er een kleine ruimte onder de vloer over om de laadkabels op te bergen, die echter vaak los in de kofferbak liggen wanneer ze correct worden gebruikt, d.w.z. dagelijks …

 

Mijn  keuze: BMW 330e xDrive Touring

Met zijn superieure kracht, zijn efficiëntere chassis en zijn meer demonstratieve opsmuk domineert de Peugeot 508 PSE de BMW 330e op het gebied van dynamiek. Helaas rekent hij hier hoge kosten voor en lijdt hij onder een lagere restwaarde. Dat is jammer. De 508 PSE mag dan gespierd ogen, het blijft een stationwagen voor het hele gezin. Dan dient er ook aandacht te zijn voor de rationele kwaliteiten. In dat spel wint de 3-serie, die goede prestaties combineert met een groter bereik in elektrische modus en (doorgaans een zeldzaam argument voor een BMW) een meer realistische prijs / prestatieverhouding.

Verder vergaart de 330e xDrive punten met een goed verzorgd, prettig interieur en met zijn efficiëntere vierwielaandrijving. Ja, er zijn veel opties, maar als het budget beperkt is, kan er geld worden bespaard door voor de goedkopere achterwiel aangedreven uitvoering te opteren. Per saldo zijn de enige serieuze minpunten van de BMW zijn hooguit gemiddelde kofferbak volume en de minder stabiele prestaties bij een lege batterij. De Peugeot pleziert met zijn hoge prestatieniveau, zowel in rechte lijn als in bochten, de royale standaarduitrusting en (optioneel) de snellere oplaadmogelijkheid. Maar voor menig gezin kan de beperktere ruimte aan boord een breekpunt zijn. Verder is bij deze zeer hoge prijsstelling het verouderde infotainment systeem volkomen misplaatst. 

Reageren is niet mogelijk.