Volkswagen heeft ook tekort aan accu’s

0

Volkswagen heeft niet alleen last van een tekort aan chips voor zijn auto’s, ook zijn er niet genoeg accu’s. De productie van de eHybrid versie van de Golf lijdt daar onder, zo laat ondernemingsraad voorzitter Bernd Osterloh de pers weten.

Volkswagen lijkt de elektrische modellen ID.3 en ID.4 voorrang te geven bij het toewijzen van accu’s. Begrijpelijk want die leveren een forsere bijdrage aan het reduceren van de gemiddelde CO2 uitstoot van de auto’s die het Duitse automerk in Europa verkoopt. Maar de eHybrid uitvoering van de Golf is in Europa goed voor 40 procent van de verkopen van de modelreeks en in Duitsland zelfs voor 60 procent, aldus Osterloh. Volkswagen heeft aangekondigd extra toeleveranciers in de arm te nemen voor de productie van de accu’s.

De afgelopen tijd worden veel autobouwers getroffen door een tekort aan chips. Toen de corona crisis toesloeg en zij fabrieken tijdelijk moesten sluiten, verlaagden zij bestellingen bij chipbouwers. Tegelijkertijd steeg de vraag naar laptops en mobiele telefoons, waardoor de chipfabrikanten veel chips voor dat soort apparaten zijn gaan produceren. Ook vanuit de game-industrie nam het aantal orders toe. Maar de automarkt trok in het tweede semester weer aan. De vraag nam toe en fabrikanten speelden daar op in met hogere outputplanningen. Maar inmiddels was de productieplanning bij de chipbouwers al ingevuld met orders uit bovengenoemde, andere branches. De automakers kregen het vriendelijke verzoek achteraan de rij aan te schuiven met hun bestellingen. Consultancy Alix Partners berekent de totale schade op ruim 50 miljard euro.

In Europa zijn de problemen het grootst. Er zijn inmiddels al 700.000 voertuigen minder gebouwd dan gepland als gevolg van de grote chiptekorten in de auto-industrie, zo blijkt uit cijfers van consultancy bureau Auto Forecast Solutions (AFS). Inmiddels zijn er wereldwijd al 9 fabrieken langer dan 21 dagen gesloten. Volgens AFS is de achterstand na 21 dagen niet meer in te lopen. De verwachting bij fabrikanten is dat het totale productieverlies rond de 1,4 miljoen auto’s uitkomt. In Europa zullen een half miljoen minder personenwagens gebouwd kunnen worden. Afgelopen week meldde Renault bij de presentatie van haar jaarcijfers rekening te houden met een productieverlies van 100.000 voertuigen. Volkswagen zit dus ook diep in de shit. In de VS dreigt het productieverlies uit te komen op 400.000 auto’s en in China op 250.000 eenheden.

 

 

Reageren is niet mogelijk.