Volkswagen ID.6 in volle glorie

0

Hier zie jij de eerste foto’s van de productieversie van de Volkswagen ID.6. Net als de ID.3, de ID.4 en de nog te introduceren ID.5 (een 5-deurs Coupé variant van de laatste), beschikt de nieuweling over elektrische aandrijving op basis van het gestandaardiseerde MEB platform , maar dit keer in een 7-persoons SUV verpakking.

Het nummer in de modelnaam verwijst dus naar de grootte van de auto. Door telkens gebruik te maken van hetzelfde platform dat door de Volkswagen Groep is ontwikkeld voor elektrische auto’s van velerlei formaat, kunnen er gigantische schaalvoordelen gerealiseerd worden. Helemaal als ook de stalgenoten Audi (Q4 e-Tron), Cupra / Seat (el-Born) en Skoda (Enyaq) mee gaan doen.

Voor Europese begrippen is de Volkswagen ID.6 nogal groot, namelijk 2,88 meter. Hij heeft namelijk min of meer hetzelfde formaat als de Volkswagen Touareg. Maar het ruimtebeslag door de aandrijflijn is veel kleiner, waardoor er bij een vrijwel vergelijkbare carrosserielengte 3 rijen zetels gecreëerd kunnen worden. Dat levert al met al 7 zitplaatsen op. Hiertoe is de wielbasis van 2,77 meter opgerekt (zoals bij de ID.3 van 4,26 meter en de 4,59 meter lange ID.4) tot 2,97 meter.

Om tot de doelgroep van de 1,85 meter brede en 1,68 meter hoge ID.6 te behoren, hoef jij niet perse meer dan 3 kinderen te hebben. Het formaat van deze Volkswagen kan ook gewoon handig zijn met het oog op de bagageruimte, de te vervoeren hond(en), de vriendjes van de sportclubs van het kroost of als de schoonouders meegenomen moeten worden voor een ritje. Ook de Tesla Model Y krijgt 7 zitplaatsen, maar die heeft een schuine achterzijde en biedt dus minder hoofdruimte voor de achterste passagiers.

Specificaties ontbreken nog, maar de ID.6 is de productieversie van de in 2019 in Sjanghai getoonde conceptstudie ID.Roomzz van Volkswagen. In die vorm had het ontwerp een accupakket van 82 kWh, hoewel eerder ook is gesproken van een bandbreedte tussen de 77 kWh en 111 kWh. Voor wat betreft het motorvermogen ligt het voor de hand dat de ID.6 306 pk of 408 pk sterk wordt. In beide gevallen is er sprake van vierwielaandrijving oftewel met op elke as een elektromotor. Of er ook een versie met louter achterwielaandrijving volgt, is nog niet bekend. In dat geval bedraagt het motorvermogen 204 pk.

Qua uiterlijk is het een typische Volkswagen. Dat wil zeggen: volstrekt niet aanstootgevend of wereldschokkend, maar ook saai, inwisselbaar en emotieloos. Slechts de gewelfde heuplijn zorgt voor enige sjeu. Overigens beschikte de conceptstudie ID.Roomzz nog over schuifdeuren. Die zijn bij de productieversie vervangen door goedkoper te fabriceren conventionele portieren. Ook zijn de wielen een slag kleiner dan bij het showmodel, beschikt de ID.6 over conventionele portier grepen en zijn de op camera’s gebaseerde virtuele buitenspiegels vervangen door conventionele exemplaren.

De officiële onthulling van de Volkswagen ID.6, die een actieradius krijgt van minimaal 500 kilometer, vindt aan het einde van het jaar plaats. Dat is nog ver weg. Het exemplaar dat jij op deze foto’s ziet, is gebruikt voor het maken van patentbeelden. Die zijn nu voortijdig in China uitgelekt en op het internet beland. Aldaar gaat de ID.6 (met de extra letter ‘X’ door Volkswagen samen met joint venture partner SAIC gebouwd worden. Prijzen zijn er nog niet, maar reken op een instaptarief rond de 60 mille.

Daarmee is de ID.6 (die je ook zou kunnen zien als een Allspace variant van de ID.4, maar dan met grotere koplampen en een hoekigere carrosserie) de ideale opvolger voor de Volkswagen Sharan. Voor een elektrische Volkswagen met een hoge aaibaarheidsfactor (die het hart sneller doet kloppen) is het wachten tot de introductie van de ID.Buzz. Die krijgt een retro design en debuteert in 2022. Overigens gaat Volkswagen bij de ID.6 wel een stap verder qua hightech uitrusting. In Wolfsburg streeft men er namelijk naar om op niveau 4 autonome functies uit te rollen naar alle toekomstige ID modellen, te beginnen bij deze SUV.

 

Reageren is niet mogelijk.