Volkswagen overweegt beursgang Porsche

0

Volkswagen overweegt om Porsche naar de beurs te brengen. Met het ten gelde maken van de iconische sportwagendochter kan het autoconcern uit Wolfsburg de geldverslindende transitie naar het elektrische tijdperk maken.

De topman van de Volkswagen Groep, Herbert Diess, is wellicht jaloers op de hoge koers van Tesla. Deze pionier op het gebied van elektrische auto’s heeft een zeer sexy imago. Diess gokt er op dat Porsche ook snel een beurslieveling kan worden. Hij is meer dan ooit gebrand om Volkswagen, een bedrijf met de wendbaarheid van een olietanker, snel het elektrische tijdperk te laten betreden. Maar die transitie verloopt niet vlekkeloos. De ID.3 die Volkswagen vorig jaar lanceerde, is een couveuse kindje dat nog heel veel nazorg nodig heeft. Het geld dat Diess dacht te verdienen met dit model, waarmee het startschot van een waar elektrisch offensief werd gegeven, zou dus wel eens sterk tegen kunnen vallen. Dit betekent dat de topman op zoek moet naar andere inkomstenbronnen.

Een van de opties die op tafel ligt, is dus een aparte beursgang van de bijna schaamteloos winstgevende sportwagendochter Porsche, wat potentieel flink wat geld kan opleveren. Het is de directie van het Volkswagen concern in Wolfsburg vast niet ontgaan dat beleggers storm lopen voor iconische sportwagenmerken. Het aandeel Ferrari is sinds de beursgang in 2016 ruim verviervoudigd. Zelfs de corona pandemie kon het enthousiasme bij investeerders maar even temperen. Diess wil overigens hoogstens 25 procent van Porsche naar de beurs brengen, maar zelfs zo’n klein pakket aan aandelen kan volgens schattingen 20 à 25 miljard euro opleveren. Een bestuurslid van Volkswagen laat overigens weten dat een beursintroductie van Porsche “niet meer voor dit jaar” op de agenda staat.

Voor alle duidelijkheid: aan de beurs van Frankfurt is reeds de Porsche Automobil Holding (PAH) genoteerd Maar die heeft sinds 2008 niks meer te maken met de iconische sportwagenbouwer, althans niet rechtstreeks. In 2008 lanceerde toenmalig Porsche topman Wendelin Wiedeking een gedurfde raid op het veel grotere Volkswagen. Dit hondsbrutale aanvalsplan strandde echter vanwege de kredietcrisis. Met als resultaat dat het Volkswagen was dat de volledige controle verwierf over Porsche (maar en passant veroorzaakte Wiedeking wel de moeder aller short squeezes) door voor 4,46 miljard euro 50,1 procent van de aandelen te kopen. Sinds die mislukte coup is het beursgenoteerde PAH gereduceerd tot een mono holding met een pakket Volkswagen aandelen en een nog grotere stapel aan rechtszaken dossiers.

Als het merk Porsche straks ook naar de beurs van Frankfurt gaat, kan de verwarring met de holding compleet worden. Het is evenwel mogelijk dat Volkswagen eerst PAH van de beurs haalt; een scenario dat meteen de huidige stevige koersstijging van dit fonds verklaart. Overigens doet ook Daimler er momenteel alles aan om aantrekkelijker te worden voor investeerders. De verhouding tussen de Volkswagen Groep en Porsche lijkt meer op een kolkende rivier dan op een kalm kabbelend beekje. Tussen machtsstrijden en familieruzies weerspiegelen de 2 entiteiten vooral de rivaliteit tussen 2 van de machtigste families van Duitsland:  Piëch (op de foto rechtsvoor) en Porsche (linksachter). Beiden hebben al herhaaldelijk geprobeerd de controle te verwerven.

Het Volkswagen concern, waartoe net als Porsche onder andere Lamborghini, Bugatti en Seat deel van uitmaken, is driftig op zoek naar extra financiële middelen. Het autobedrijf investeert miljarden euro’s in de ontwikkeling van elektrisch aangedreven modellen. Diess heeft ambitieuze doelen gesteld en wil die kosten wat het kost waarmaken. 2 jaar terug trapte Audi af met de elektrische e-tron. Volkswagen zelf volgde met de ID.3, Porsche lanceerde de Taycan en bij Skoda rolt binnenkort de Enyaq de showrooms binnen. Cupra volgt later dit jaar met de el-Born en zal zelfs vanaf 2030 louter elektrische modellen bouwen. Net als zustermerk Bentley. Dat neemt zijn eerste emissievrije auto al binnen enkele jaren in productie. Deze ommezwaai van verbrandingsmotoren naar elektrische aandrijflijnen kost ongekend veel geld, ook omdat Diess tegelijkertijd op het gebied van software een inhaalslag wil maken.

 

Reageren is niet mogelijk.