Chinees militair personeel niet meer welkom met hun Tesla

0

Het Chinese ministerie van Defensie heeft haar militair personeel met drang aangeraden om niet meer met een Tesla in de buurt van militaire domeinen en gebouwen te komen. Er is sprake van een strikte order.

Geloof het of niet maar Tesla is immens populair in China. Zo elektrische auto’s zijn zó gewild dat het ministerie van Defensie van het Aziatische land zich zorgen begint te maken. Want ook militair personeel rijdt in China rond in een Tesla. En die zitten tot de nok vol met camera’s die niet alleen de omgeving in alle richtingen in de gaten houden, maar die ook in verbinding staan met het hoofdkantoor van de autofabrikant in de Verenigde Staten. De zogeheten Sentry Mode is handig om in te gaten te houden wat er met jouw auto gebeurt als jij er niet in zit, maar niet zo handig natuurlijk als jij wilt voorkomen dat militaire geheimen in handen van de vijand vallen. En die status heeft de Verenigde Staten tegenwoordig in China.

Er wordt daarom met drang aangeraden om de auto’s van Tesla te weren van defensie sites. Chinees militair personeel dat in een personenwagen van dit Amerikaanse merk rijdt, dient (ver) buiten de poorten een parkeerplaats mogen zoeken. De auto’s van Tesla zijn immers een soort rijdende, altijd actieve camera. Elon Musk zal geen snode plannen hebben met de opgenomen beelden (daarvoor is de Chinese automarkt veel te belangrijk), maar hackers mogelijk wel want voor hen kan de buit gemaakte informatie erg lucratief zijn. Internationale spionnen hebben goud geld over voor informatie Chinese legerbasissen en ‘gevoelige’ staatsbedrijven, zo is het idee.

Tesla laat in een reactie weten dat de auto’s die zij in China verkoopt volledig voldoen aan de lokale strenge privacy wetgeving. Dit betekent dat de videobeelden niet zo maar gebruikt kunnen worden. Maar ook als die ergens worden opgeslagen achter virtuele sloten en grendels, dan kan iemand die er moeite voor doet toch aan komen. Waardoor de zorgen van het Chinese leger misschien niet eens zo overdreven zijn. De regering van het land is immers bang dat de auto’s van Tesla gevoelige data verzamelen zonder dat zij daar controle over hebben. En ergens geen controle over hebben, dat is voor de Chinese overheid natuurlijk een onverdraaglijke gedachte. Zij wil eigenlijk weten wat de auto’s van Tesla wel en niet registreren, en of die informatie al dan niet naar de Verenigde Staten wordt gesluisd.

Musk heeft hoogstpersoonlijk gereageerd op de geïmpliceerde verdenkingen. Hij legt uit dat het heel dom zou zijn voor een commercieel bedrijf om zich met spionagepraktijken bezig te houden. Dat zou namelijk extreem negatieve effecten kunnen hebben. De auto’s van Tesla zouden dan overal geweerd worden. Musk is natuurlijk veel te slim om zo’n risico te lopen en heeft er zoals gezegd alle belang bij om China te vriend te houden. Dit Aziatische land is namelijk na de Verenigde Staten de grootste afzetmarkt voor de Model 3. Vorig jaar verkocht Tesla in totaal meer dan 135.000 auto’s in China. Musk heeft niet voor niets een grote fabriek in het Aziatische land gebouwd.

De auto’s van Tesla monitoren zoals gezegd constant de wereld om hun heen met camera’s die altijd actief zijn. Dat systeem heet Sentry Mode en is handig in het geval van een aanrijding of vandalisme, omdat de beelden worden opgeslagen en dat op die manier verkeerssituaties en schadegevallen kunnen worden gereconstrueerd. Alle Tesla’s van na 2016 hebben, naast een interne camera, 8 camera’s rondom, die permanent een 360 graden beeld van de omgeving maken. In 2020 werd een update uitgerold waarmee eigenaren dashcam en Sentry Mode beelden kunnen bekijken op het infotainment scherm. De Chinezen maken zich met name zorgen over de constante opnames die naar Tesla zelf gaan voor het testen van de bètaversie van de Full Self Driving software. Musk ontkent echter dat de camera’s van de in China verkochte auto’s hiervoor gebruikt worden.

Reageren is niet mogelijk.