Dit zijn de toekomstplannen van Skoda

0

Skoda heeft grootse toekomstplannen. De Tsjechen willen hun gamma uitbreiden met een compacte elektrische auto. Ook staan er goedkopere modellen op het lijstje om de concurrentie (met name uit Franse en Zuid Koreaanse hoek) van repliek te dienen. Daarnaast wil Skoda de Afrikaanse markt gaan bestormen, zo laat Thomas Schäfer, de nieuwe CEO van het automerk in een interview weten.

Voor Schäfer is het essentieel dat Skoda een compacter en goedkoper elektrisch model aanbiedt onder de Enyaq iV. Die krijgt maximaal het formaat van de Volkswagen ID.3 en zou al in de nabije toekomst op de markt moeten komen. Schäfer doet nog geen mededelingen over de carrosserievorm. Een hoog (SUV) model ligt voor de hand, maar het kan ook een lager, meer klassiek gelijnde personenwagen worden in de stijl van de Octavia. Het is Schäfer niet ontgaan dat zustermerk Seat plannen heeft voor een elektrische stadsauto. Daar zou hij namens Skoda ook wel een eigen versie van willen. Maar die elektrische stadsauto is pas op de middellange termijn te verwachten, oftewel zeker niet voor 2025.

Skoda werd de afgelopen tijd vooral intern bekritiseerd vooral de concurrentie met hoofdmerk Volkswagen te zoeken en minder aandacht te besteden aan het oprukkende Dacia van de Renault Groep, of aan de rivalen uit Zuid Korea (Hyundai, Kia). Zo hebben de Tsjechen nooit veel werk gemaakt van de Citigo en is er bij dit merk geen enkele behoefte om met een opvolger voor dit instapmodel te komen. Maar vanuit Wolfsburg wordt er druk op Skoda uitgeoefend om meer op prijs te gaan concurreren. Schäfer zou aan dat verzoek kunnen voldoen door de primair voor India ontwikkelde SUV ook in Europa in stelling te brengen.

Schäfer lijkt de uitdaging om meer op prijs te gaan concurreren, zonder daarbij te bezuinigen op kwaliteit, graag aan te gaan. Hij noemt als voorbeeld de Kodiaq, die aantoont dat Skoda in staat is om hoogwaardige producten tegen de juiste prijs aan te bieden dankzij een goede kostenbewaking, waardoor er aantrekkelijke winstmarges gerealiseerd kunnen worden. “Als iemand binnen de Volkswagen Groep het kan, dan zijn wij het wel. Skoda is de spaarkampioen”.

Skoda is momenteel actief in meer dan 100 landen, maar zit in de verzadigde Europese markt tegen de grenzen van haar groeipotentieel aan. Om de verkopen verder op te voeren, dient het Tsjechische merk zich dus te richten op nieuwe afzetgebieden. Skoda is reeds actief in Latijns-Amerika, India en China, maar wil nu haar pijlen richten op Afrika. Echter, om aldaar te slagen, is volgens de CEO lokale productie een must. Hij denkt daarbij met name aan Egypte. De vraag wordt daar nu vooral bediend met ingevoerde tweedehands auto’s. Schäfer: “Egypte heeft 100 miljoen inwoners en er is jaarlijks vraag naar 700.000 tot 800.000 personenwagens. Lokale productie kan dan interessant worden. Ook voor Skoda”.

De vraag is echter hoe Skoda op dit vraagpotentieel in Afrika gaat inspelen. Van een transitie naar emissievrije mobiliteit is niet of nauwelijks sprake. De vraag naar modellen met een verbrandingsmotor zal in Afrika dus groot blijven. Voor Midden en Oost Europa geldt dat ook, maar aan modellen die in landen van de Europese unie verkocht worden, worden dermate strenge emissie-eisen gesteld dat zij niet lekker draaien op de laagwaardige benzine- en dieselsoorten die in sommige Afrikaanse landen worden aangeboden. Maar mocht de transitie naar elektrisch rijden aldaar alsnog op gang komen, dan zou dat proces veel sneller kunnen verlopen dan bij ons. Dat komt omdat in Afrikaanse landen de voorwaarden voor de productie van groene stroom veel gunstiger zijn. Dat is aldaar onder meer via zonne-energie goed mogelijk.

 

Reageren is niet mogelijk.